Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tvůrce McLarenu F1 opět pracuje na městském autíčku. Chce být chytré a lehké

David Bureš
Diskuze (5)

Firma Gordona Murraye aktuálně primárně pracuje na zajímavém superautě T.50. To ale rozhodně není jediný vyvíjený projekt společnosti, která se má zásadně rozšířit.

Gordon Murray je zkušený a léta uznávaný konstruktér, který se v automobilovém prostředí nejvíce proslavil svou prací na legendárním McLarenu F1. Dnes má vlastní společnost, v níž prosazuje své konstruktérské myšlenky, která nejnověji prezentuje superauto T.50 ve stylu právě McLarenu F1. Firma Gordona Murraye má ale vícero plánů.

V Jižní Africe narozený konstruktér totiž opět koketuje s myšlenkou městského vozítka, na které pracoval už na začátku milénia. Tehdy vznikl prototyp městského vozítka T.25 a jeho elektrická evoluce T.27, které zároveň prezentovaly nový výrobní proces nazvaný iStream. Nyní Murray myšlenku městského autíčka oživuje, a to tentokrát v mnohem reálnějších obrysech.

Firma totiž v následujících pěti letech investuje na 300 milionů liber do svého rozvoje. Murray přitom přiznává, že investice souvisí s obnovenou myšlenkou vývoje městských aut a většího důrazu na ně. Jejím výsledkem má být totiž nová platforma pro městská vozidla, a to jak pro ta osobní, tak užitková.

Nová architektura už je v počátečním vývojovém stádiu. Počítá se u ní s elektrickým pohonem (jak také dnes jinak), přičemž firma zároveň slibuje, že bude revoluční, lehká a velice efektivní. Důležitá část investic totiž poputuje do vývoje a výzkumu „odlehčení“. Myšlenkou přitom není jen maximálně snížit hmotnost takového automobilu, ale také maximálně zjednodušit architekturu takového auta i jeho výrobní proces. Přitom mají být využity myšlenky procesu iStream, už původně zamýšleného jako nové řešení jednoduché produkce.

Elektrický pohon podle Murraye přináší nové možnosti, umožňující další rozvoj koncepce iStream. Právě kvůli elektropohonu v rámci firmy vznikla nová divize zabývající se pokročilou elektronikou. Svá řešení chce přitom firma nabídnout i jiným automobilkám.

„Gordon Murray Group má jasnou misi: posouvat automobilové a technologické hranice, aby byly co nejlepší. Automobilová budoucnost bude stále více elektrifikována a je nezbytné, abychom navrhli nejlehčí, nejúčinnější a nejpokročilejší elektromobily na světě,“ vysvětluje plány firmy sám Gordon Murraye.

Původem jihoafrický konstruktér už britskému magazínu Autocar přiznal, že novinka bude méně než čtyři metru dlouhé auto, které chce být spíše „praktické malé auto než malé městské auto“. Proti T.25 ze začátku tisíciletí se přitom má zásadně lišit svým vzhledem.

Práce na nové elektrické platformě pro městské elektromobily však neznamená, že by byl nějak ovlivněn vývoj T.50, supersportu s obdobným charakterem jako legendární McLaren F1. Vývoj dvanáctiválcového supersportu běží podle plánu, výroba má odstartovat v roce 2022 v novém závodě v anglickém Dunsfoldu. Později má následovat i „velice hlučný hybrid“.

David Bureš
Diskuze (5)

Doporučujeme

12. 5. 2021 10:51
Re: Nejdř>v do svého...
Fakt pobavils. Nebýt brutálního politicko-ekonomicko-ideologického násilí, po EV neštěkne ani pes, natož zákazník. To o míře "pokroku", který EV údajně přináší, hovoří vše! :-[]
12. 5. 2021 08:56
Re: Nejdř>v do svého...
I když jsem e-skeptik, tak říkám, že do takové krásné, bezpečné, pohodlné a praktické věci je e-pohon na místě. Ten, kdo by si to snad koupil, bude mít žebříček hodnot určitě jinak poskládaný než je obvyklé. A je jasné, že k moři s rodinou se s tím jezdit nebude.
Avatar - Barry Lyndon
12. 5. 2021 01:32
Re: Nejdř>v do svého...
A co by tam asi tak měl nacpat? Motor z mopedu ala Peel 50? Máme už dvacátá léta nového století, budíček!!!
11. 5. 2021 17:50
Nejdř>v do svého...
... "revolučního autíčka" nacpe těžké a drahé baterie, a pak ho bude složitě odlehčovat. Tak tomu říkám absurdita! :-O :no: