McLaren MP4-12C: První statické dojmy
Britská automobilka McLaren Automotive velkoryse ignoruje velké autosalony. S potenciálními zákazníky se snaží komunikovat přímo a tajnůstkářský přístup nahrává zájmu zvědavců.
McLaren má totiž zůstat exklusivním zbožím, a to i přes plány prodávat až tisíce aut ročně. Cesta vede přes malou dealerskou síť s pečlivě vybranými prodejci – v Evropě jich je nově 14. K původní třináctce prodejních míst (např. Londýn, Frankfurt, Monako, Zurich) se totiž přidala Vídeň. Společně s Mnichovem je pro Čechy nejbližším místem pro nákup McLarenu.
McLaren Vienna patří do rakouského multibranodvého impéria Wolfgang Denzel Auto AG. U příležitosti zahájení prodeje přivezl rakouský importér předváděcí vůz na autosalon ve Vídni.
Prezentovaný vůz se chlubí nenápadnou kombinací stříbrného laku a hnědé kůže. Zvenčí i uvnitř ale zůstává dost míst pro pohledový karbon – třeba aerodynamické prvky předního a zadního nárazníku, prahy dveří a zadní strana předních podběhů nebo rámy skořepinových sedadel. Karbonový dekor na volantu, středovém tunelu a dveřích mohou alternativně nahradit hliníkové odlitky.
Design je uhlazený a čistě funkční, přesto na pohled pěkný. Sází na zajímavé detaily jako vyvedení výfuku nad nárazníkem, minimalistická koncová světla, nasávací otvory ve tvaru firemního loga a v neposlední řadě šikmo nahoru výklopné dveře.
McLaren chce s modelem MP4-12C přímo konkurovat Ferrari 458 Italia. K tomu nestačí jen špičková technika, vysoký a efektivně přenášený výkon, potažmo stejné (či ještě lepší) dynamické parametry. Důležité jsou i další veličiny.
Proto si McLaren dal záležet na provedení interiéru. Kabina usazená uvnitř karbonové vany skytá nečekaný prostor. Nastupuje se sice hůře než do Ferrari s konvenčně otevíranými dveřmi, avšak uvnitř McLaren nezklame.
McLaren MP4-12C - srovnání s konkurencí | ||||
Značka | McLaren | Ferrari | Lambroghini | Porsche |
Model | MP4-12C | 458 Italia | LP 570-4 | 911 GT2 RS |
Převodovka | 7DS | 7DS | 6MA | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 3799 | 4499 | 5204 | 3600 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 10/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 441/7000 | 425/9000 | 419/8000 | 456/6500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 600/3000-7000 | 540/6000 | 540/6500 | 700/2250-5500 |
Maximální rychlost [km/h] | 330 | >325 | 320 | 330 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,3 (3,1) | 3,4 | 3,5 | |
Zrychlení 0-200 km/h [s] | 9,1 (8,9) | 10,2 | 9,8 | |
Brzdná dráhá 100-0 km/h [m] | 30,4 | 32,5 | - | - |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 11,7 | 13,3 | 13,5 | 11,9 |
Suchá hmotnost [kg] | 1301 | 1380 | 1340 | - |
Poh. hmotnost [kg] | 1434 | 1498 | - | 1445 |
Oku by sice lahodil silnější a vyšší středový tunel nebo masivnější palubní deska. Ale právě díky minimalizaci objemů je uvnitř dostatek místa v podélném, svislém i příčném směru. Nelze si ani stěžovat na prostor pro nohy, který odpovídá konvenčnějším sportovním vozům (např. BMW Z4).
Zajímavostí, kterou se automobilka chlubila už při představení modelu, jsou obousměrné páčky manuálního řazení. Ve skutečnosti se jedná o jednu centrálně uchycenou páčku. Na pravé, plusové, straně se pohybem páčky k sobě volí vyšší převod, stejný pokyn však lze dle libosti vyvolat i odtlačením páčky od sebe na opačné straně.
Samozřejmostí je precizní zpracování, které se stalo pro luxusní britské vozy v posledních letech standardem. Ferrari těžko hledá protiargument, McLaren se mu plně vyrovná. Že se nešetřilo ani při vývoji tzv. nepodstatných dílů, dokládá specifický design páček pod volantem nebo ovládacích prvků klimatizace.
Cena na rakouském trhu činí dle výbavy zhruba 200 až 250 tisíc Euro. Firma Denzel má už závazné objednávky na dvacítku McLarenů, většina zákazníků jsou však prý cizinci – pochází ze zemí, kde nemá McLaren místní zastoupení.