McLaren se chce zbavit stíračů
Stírače jsou dlouhé desítky let neochvějnou součástí automobilů. Britská automobilka McLaren se jich však chce zbavit. Moderní náhrada stíračů by se mohla objevit již v chystaném modelu P13, který se má na trhu objevit v roce 2015.
Informaci zveřejnil britský nedělník The Sunday Times, který v této souvislosti citoval šéfdesignéra automobilky McLaren Franka Stephensona. Ten přiznal, že se náhrada stíračů inspirovala armádní technikou.
„Ptal jsem se, proč na některých letadlech nejsou stírače, když se chystají na přistání. Bylo mi řečeno, že to není vrstva na povrchu okna, ale vysokofrekvenční systém, který nikdy nezklame a je nepřetržitě aktivní,“ uvedl Stephenson. Bližší detaily systému však nedodal, a to kvůli obavám z toho, že by konkurence mohla tento nápad také využít.
Profesor Paul Wilcox z technické fakulty Univerzity Bristol, který se zabývá ultrazvukem, nedělníku The Sunday Times řekl, že systém McLarenu by mohl používat ultrazvukový měnič. Ten by byl umístěn v rohu čelního skla a vysílal by na okno vlny o frekvenci asi 30 kHz, které by odpuzovaly vodu z čelního skla.
Myšlenka nahrazení stíračů jiným řešením se u McLarenu neobjevuje poprvé. Už při představení studie P1, z níž vzešel stejnojmenný sériový model, se hovořilo o tom, že automobil použije speciální akrylátová okna odpuzující vodu, díky kterým by stírače nebyly potřeba. Sériové P1 ale nakonec stírač čelního skla má, vývoj akrylátových oken tady zřejmě neskončil tak úspěšně.
Stěrače se na automobilech objevují přesně 110 let. V roce 1903 si je nechala patentovat americká realitní makléřka Mary Andersonová. Její patent se však neujal, a to možná i díky tomu, že její stěrače byly ovládány ručně.
V roce 1921 následovaly automatické stírače Freda a Williama Folberthových, které byly poháněny vzduchem. O pět let později vznikl elektrický systém firmy Bosch. Dnešní periodicky ovládané stěrače byly patentovány v roce 1967 Robertem Kearnsem.