Mercedes-Benz 190 E zajel před 30 lety rekord na 50 tisíc kilometrů
Mercedes-Benz 190 E s kódem W201 si vysloužil přezdívku „Baby-Benz“, ve své době se jednalo o nejmenší model značky s trojcípou hvězdou ve znaku. Novinářskou premiéru si odbyl již v listopadu 1982. Model 2,3-16 přišel coby nejvýkonnější specifikace na řadu na podzim 1983. Jeho čtyřválec objemu 2,3 l (přesně 2299 cm3) disponoval litinovým blokem a hliníkovou hlavou. Jak už název vozu napovídal, pyšnila se celkem šestnácti ventily a na svědomí ji měli specialisté od Cosworthu. Palivo dodávalo nepřímé vstřikování Bosch KE-Jetronic, jednalo se ještě o mechanický systém, ale už s elektronickou regulací.
Největší výkon 136 kW (185 k) byl k mání při vysokých 6000 otáčkách, točivý moment 240 N.m/4500 min-1 přenášel dozadu pětistupňový manuál. 4,4 m dlouhý a 1200 kg těžký (či spíše lehký) sedan se uměl rozjet až na 230 km/h, z klidu na stovku akceleroval během osmi sekund. Na tehdejší dobu to byly výkony více než slušné. Auto se později dočkalo homologace ve skupině A a vídali jsme jej na okruzích evropského šampionátu včetně starého brněnského se Zdeňkem Vojtěchem za volantem.
Vraťme se však do srpna 1983. Tehdy překonaly tři aerodynamicky jen lehce optimalizované vozy světové rekordy na dlouhé vzdálenosti: 25.000 a 50.000 kilometrů, respektive 25.000 mil (40.225 km). Povedlo se jim pokořit ještě devět dalších hodnot ve své třídě. Trojcípá hvězda chtěla ukázat před premiérou spolehlivost nejsportovnějšího modelu série W201. A povedlo se! Mezi 11. a 21. srpnem zvládlo trio stříbrných sedanů onu padesátitisícovou vzdálenost za stylových 201 hodin, 39 minut a 43 sekund.
Auta jela po italském vysokorychlostním oválu v Nardo na pětku a neustále pod plným plynem, otáčky pod 6 tisíc neklesaly. Není tedy divu, že dosáhla průměru 247,94 km/h. Zajímavý je u údaj o průměrné spotřebě benzinu, ta jen lehce překročila 22 l/100 km. Přitom se jednalo prakticky o sériové stroje, vzhledem k extrémním podmínkám technici pouze upravili zapalování a vstřikování. Z chladiče byl odmontován ventilátor a nahrazen speciální žaluzií, která udržovala ostré čtyřválce v optimálních teplotách během noci, nesměly vychladnout ani během nutných zastávek. Spojka a převodovka zůstaly beze změny, zmizel však posilovač řízení, který na klopené dráze nebyl potřeba.
Mercedes-Benz považuje sérii W201 za jeden z nejdůležitějších modelů ve své historii. Navrhl jej tým vedený Italem Brunem Saccem. Sacco stál v čele designérů trojcípé hvězdy skoro čtvrt století (1975-1999) a jemu samotnému se líbí dodnes. Určitě není jediný! „Stodevadesátky“ se stávají vyhledávanými youngtimery a fanoušci vědí, že jich přežilo dost, takže je z čeho vybírat.