Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes si vzpomněl na skoro zapomenutý roadster 300 SLS. A připravil dokonalou repliku

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Mercedes 300 SL s jeho křídlovými dveřmi znají i malé děti, ale v případě modelu 300 SLS je situace trochu jiná.

Prakticky u každého automobilu se najdou nadšenci, pro něž představuje nezapomenutelnou součást historie, ale u některých vozů se dost často jedná jen o příznivce jeho značky nebo jezdce, usedajícího za volant daného vozu.

Právě to může být případ závodního vozu Mercedes-Benz 300 SLS a důvodů pro to je celá řada. K těm hlavním může patřit skutečnost, že je na pohled prakticky stejný jako výchozí sériový roadster 300 SL nebo i to, že jeho největší dnes úspěchy na závodních tratích se odehrály za oceánem.

Pro fanoušky značky i samotnou automobilku Mercedes-Benz však tento vůz představuje důležitý milník v historii, což dokazuje i pozornost, která je tomuto modelu věnována samotnou divizí Mercedes-Benz Classic. Ta se totiž rozhodla jej připomenout novou replikou, odpovídající do posledního detailu původnímu originálu.

Mercedes-Benz dnes uvádí, že model 300 SLS vznikl pro sezónu 1957 ve dvou exemplářích. Ty měl k dispozici závodník Paul O'Shea, který v letech 1955 a 1956 získal mistrovský titul s kupé 300 SL v americkém šampionátu sportovních vozů.

Mercedes-Benz 300 SLS (Super Light Sport) vycházel ze sériového roadsteru 300 SL (Sportlich Leicht nebo také Sport Light), jehož výroba byla spuštěna v březnu roku 1957, a vznikl vlastně jen proto, aby mohl v americkém šampionátu sportovních vozů zastoupit výchozí produkční model. Ten nebyl pro sezónu 1957 vyroben v dostatečném počtu, aby mohl startovat mezi standardními vozy a Mercedes-Benz proto musel připravit „upravený“ roadster, aby zvýšil jeho šance ve třídě D, v níž mohl nastoupit.

Závodní vůz se od svého silničního sourozence odlišoval důkladným odlehčením o více než 400 kg. Dnes je u 300 SLS uváděna hmotnost kolem 970 kg. Pod kapotu zamířil třílitrový hliníkový šestiválec naladěný na 174 kW (237 k). Pro srovnání lze připomenout, že třílitr sériového 300 SL disponoval výkonem 158 kW (215 k).

Paul O'Shea nakonec s roadsterem Mercedes-Benz 300 SLS startoval v sezóně 1957 od poloviny května do poloviny listopadu ve dvaadvaceti závodech a získal jako první jezdce v historii amerického šampionátu sportovních vozů třetí mistrovský titul v řadě.

Mercedes-Benz si úspěšné závodní roadstery neponechal a ještě ve druhé polovině padesátých let je prodal soukromým jezdcům. Vozy pak startovaly v různých podnicích a jejich původní šestiválce byly údajně nahrazeny vidlicovými osmiválci. Během šedesátých let se pak měly oba vozy ztratit.

Na jejich úspěchy však fanoušci a ani automobilka nezapomínají. Díky tomu vzniklo přímo u divize Mercedes-Benz Classic nebo pod jejím dohledem několik replik, které plně odpovídají originálům. Ta nejnovější, která vznikla i v souvislosti s oslavou 60. výročí zahájení výroby roadsteru 300 SL, je z nich pak možná tou nejpřitažlivější, za což vděčí i tmavě zelenému laku karoserie namísto očekávané stříbrné.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)