Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid: Nový autobus s palivovými články

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
Tento týden se na výstavě Mobility&City Transport a světovém kongresu dopravních podniků UITP ve Vídni představuje Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid s palivovými články.

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid s palivovými články je výsledkem vývoje v rámci globální iniciativy „Shaping Future Transportation“. Společnost Daimler Buses se vývoji autobusů s palivovými články věnuje již od roku 1997. Tehdy se představil koncept NEBUS, který se stal prvním autobusem na světě s tímto pohonným systémem.

Vývoj hybridních autobusů u Daimler Buses plynule pokračuje přes Citaro G BlueTec Hybrid s dieselelektrickým pohonem a v současnosti vrcholí premiérou Citara FuelCELL Hybrid. Těchto autobusů má vzniknout malá 30 kusová série, která poslouží k testování v běžném provozu. Od podzimu tak ve vybraných evropských městech budou tyto autobusy s palivovými články nasazeny do provozu na linkách.

Podobná akce proběhla již v letech 2003 až 2006, kdy bylo do běžného provozu nasazeno 36 autobusů Citaro s palivovými články. Tyto vozy byly nasazeny ve 12 dopravních podnicích na třech kontinentech a ujely během 135.000 provozních hodin více než dva miliony kilometrů. Tím dokázaly životaschopnost pohonu na palivové články u městských linkových autobusů.

Nový Mercedes-Benz Citaro FuellCELL Hybrid využívá stejné palivové články jako Mercedes-Benz třídy B F-CELL. Tyto články jsou kombinovány s komponenty s Citara G BlueTec Hybrid, které dodalo například nápravy s elektromotory v nábojích kol nebo veškeré elektřinou poháněné vedlejší agregáty. Společnost Daimler Buses s tímto novým vozem s palivovými články pokračuje ve své cestě za sériovým autobusem s nulovými emisemi.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
11. 6. 2009 16:20
Re: A opět tu máme nulové emise...
tak tak a kde su este emisie co vznikaju pri vyrobe dielov potrebnych na zmontovanie toho autobusu...
11. 6. 2009 12:16
Re: A opět tu máme nulové emise...
Dřív jsem taky tyhle moderní technologie podporoval, ale bohužel jsou horší než ty dnešní. Výroba nafty frakční destilací ropy je energeticky mnohonásobně míň náročná než výroba vodíku z ropy. Bohužel už si nepamatuju přesný čísla. Jediná jakžtakž ekologická hromadná doprava do měst co má smysl jsou tramvaje a na silnice a tam kde nelze vést koleje trolejbusy. Sice se musí stavět infrastruktura (dráty), ale to se rychle vrátí, trolejbus nebo šalina má dlouhou životnost. To u fuel cell neplatí - ty se musí často repasovat, nádrže na vodík nikdy 100% netěsní, atd.
11. 6. 2009 09:02
Re: A opět tu máme nulové emise...
To je pravda. Nicmene podivejme se na emise misto pohledu globalniho pohledem lokalnim. Kdyz si vezmu, co clovek dycha kazdy den napriklad v centru Prahy (a samozrejme i dalsich metropoli), tak nahrazeni autobusu se vznetovymi motory autobusy s palivovymi clanky dava celkem smysl. Presto souhlasim, ze z globalniho pohledu to vozidlo bez emisi neni.
A na druhou stranu ale i pri vyrobe nafty a benzinu vznikaji emise, tudiz konecna bilance by mohla i viznit ve prospech Fuel Cell (ale expert na to nejsem, to je fakt). :-)
10. 6. 2009 23:04
Re: A opět tu máme nulové emise...
Přesně tak, elektrolýza je energeticky strašně náročná. Ať se tam bude používat vodík nebo jakýkoliv uhlovodík, nikdy to nulový emise mít nebude. Protože vždycky to palivo bude vyrobený z nějakých fosilních palit - ropy, zemního plynu, za přispění energie z dalších fosilních paliv, hlavně uhlí. Tento autobus je jen výkladní skříň moderní techniky, s ekologií nemá společného nic.
10. 6. 2009 18:10
Re: A opět tu máme nulové emise...
Elektrolyzou se vodik vyrabi akorat na zakladni skole pri hodinach chemie ;-) .