Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Future Lab: Vozy budoucnosti

Ivo Semrád
Diskuze (3)
Jak vyvíjí značka Mercedes-Benz nákladní vozidla pro další roky? Na jaké oblasti a pohony zaměřuje největší úsilí?

Velké změny posledních let týkající se masivního nástupu digitalizace a s ní obrovských bezdrátových toků dat, nárůstu objemu přepravovaného zboží, nastupující legislativy a přípravy 5G internetu pro propojení autonomních vozidel i infrastruktury vyžadují adekvátní odpověď. Současný vývoj navíc musí odpovídat požadavkům reálné situaci za přibližně pět let. Jak tuto situaci řeší stuttgartská značka v oblasti užitkových vozidel?

Důraz na efektivitu

Mercedes-Benz Trucks kombinuje ve strategii Roadefficiency 2030 ambice na vůdčí postavení v oblasti technického vývoje s požadavky zákazníků na nízké celkové náklady, vysokou bezpečnost a maximální využitelnost vozidla. K tomu řekl Stefan Buchner, člen představenstva divize Daimler Trucks a vedoucí divize Mercedes-Benz LKW: „Jsme vynálezcem nákladního vozidla a i nadále budeme udávat tempo jeho dalšího vývoje. Nákladní vozidlo budoucnosti odpoví na mnoho dosud otevřených otázek. Bude ještě hospodárnější, bezpečnější a výkonnější než dosud. Nabídne nové technologie a systémy, které budou naše zákazníky a jejich řidiče podporovat při každodenní práci. A především bude bodovat inteligencí a vnitřními hodnotami. Naše úvahy o novém nákladním vozidle se zabývají především jeho útrobami: Jak propojíme jeho synapse? Jak zostříme jeho smysly? Nad jeho vzhledem naproti tomu tolik neuvažujeme – výjimkou jsou případy, že bychom jiným designem mohli vylepšit také jeho provozní vlastnosti.“

Jasné cíle

Mercedes-Benz urychluje technický pokrok v mnoha oblastech, se zvláštním zaměřením na čtyři témata: síťové propojení (Connected), automatizovanou jízdu (Autonomous), flexibilní používání (Shared & Services) a elektrické pohony (Electric), krátce: CASE.

Německá značka sází na strategii Roadefficiency 2030, která se důsledně zaměřuje na prospěch zákazníka, ať se jedná o nízké celkové náklady, vysokou bezpečnost, nebo maximální využitelnost vozidla. Kromě toho je ve stále větší míře objektem zájmu také řidič jako Roadstar, který je při své práci všestranně podporován.

Před čtyřmi lety

První krok byl již učiněn v podobě studie Mercedes-Benz Future Truck 2025, představené na IAA 2014. Future Truck 2025 se záhy stal všeobecně uznávaným symbolem systému dopravy budoucnosti. Výsledkem je ještě vyšší úroveň bezpečnosti, nižší spotřeba paliva a vylepšené pracovní podmínky pro řidiče z povolání. Dva roky po představení studie Future Truck 2025 dokázala divize Mercedes-Benz Trucks v praktickém testu technickou realizovatelnost a velké výhody elektronického propojení nákladních vozidel, tzv. platooning.

Předávání informací

Síťové propojení Fleetboard je součástí všech nových nákladních vozidel Mercedes-Benz již od roku 2013. Současné moderní nákladní vozidlo generuje prostřednictvím přibližně čtyř stovek senzorů obrovské množství informací. Jeho software je tvořen sto miliony řádků zdrojového kódu, což je více než v dopravním proudovém letadle pro mezikontinentální lety. Tato data mohou využívat služby, které zvýší výkonnost a efektivitu nákladní silniční dopravy.

Ve střednědobém horizontu bude komunikovat každý s každým a všechno se vším si bude vyměňovat informace – ku prospěchu všech. Mercedes-Benz Trucks dosáhne svého cíle, až budou všichni účastníci této hustě utkané komunikační sítě dostávat správné informace ve správné době a na správném místě.

Uptime

Telematická služba Fleetboard zlepšuje především dopravu, logistiku a řidiče nabádá ke stylu jízdy. Mercedes-Benz Uptime posunuje využitelnost vozidla na novou úroveň a vylepšuje plánovatelnost jeho provozu. Mercedes-Benz Uptime je již na trhu k dispozici, přičemž v budoucnosti bude průběžně vylepšován díky stále intenzivnější výměně dat. Rok a půl roku po jeho uvedení na trh jsou do něj zahrnovány první technické parametry přívěsu či návěsu, aby mohla nákladní souprava strávit maximum času na silnici a prostoje v servisu byly minimalizovány.

Během několika minut lze díky propojení Uptime rozpoznat akutní riziko poruchy nákladního vozidla a neprodleně o něm informovat dopravce. Díky tomu lze například na plánované trase jízdy nákladního vozidla zajistit jeho zastávku v servisu. V ideálním případě během doby pro odpočinek řidiče a v servisu, který má potřebný díl na skladě, protože tyto informace jsou součástí doporučeného servisního opatření.

Nafta stále hlavní

Sdělování informací Fleetboard i konektivita vozidla, servisu a dopravce Uptime najdou uplatnění nejen u konvenčních pohonů, což v případě těžké nákladní dopravy stále zůstává vznětový spalující naftu. Přesto v rámci snahy dosáhnout lokálně méně výfukových plynů se čím dál více rozvíjí tlak na elektromobilou i v nákladní dopravě. Zejména měření spotřeby paliva a vypouštěného oxidu uhličitého podle metodiky VECTO (pro nově vyrobená vozidla od ledna příštího roku) vytváří velký tlak na automobilky vyvíjet vozidla s nulovým vypouštěním CO2.

Typickou oblastí pro jeho využití bude zpočátku těžká rozvážková doprava v centrech měst. Kromě užitečné hmotnosti a objemu nákladového prostoru patří mezi hlavní požadavky trvalá udržitelnost a tichý provoz. Při častém zastavování, brzdění a akceleraci může elektrický pohon s akumulátory využívat přednosti jako například rekuperaci kinetické energie. Její účinnost je však velmi závislá na použitých akumulátorech. Proto se v segmentu městských hybridních autobusů čím dál více uplatňují ultrakapacitory. Ve srovnání s běžnými akumulátory jsou schopné extrémně rychle pojmout a posléze dodat velké množství elektřiny a zároveň se těmito extrémními toky elektřiny výrazně nezkracuje jejich životnost.

eActros do provozu

Elektrická verze vlajkové lodě Mercedes-Benz Trucks ve dvou verzích s 18 nebo 25 tunami celkové hmotnosti se již dostal do zkušebního provozu. Stuttgartská značka těží také ze zkušeností elektrických nákladních vozidel amerických značek spadajících do koncernu Daimler. Nedávno byl v Portlandu (Oregon) představen Freightliner eCascadia, těžké nákladní vozidlo s celkovou hmotností nad patnáct tun pro dálkovou dopravu s elektrickým pohonem. Další elektrovůz Freightliner eM2 106 na severoamerickém trhu pokrývá jako elektrická varianta segment středně těžkých vozidel s rozpětím 9 až 12 t. Daimler Trucks North America plánuje v průběhu roku předat prvním americkým dopravcům fl otilu třiceti elektricky poháněných nákladních vozidel. Zároveň nesmíme přehlédnout již sériově vyráběný eCanter.

Trend CNG a vodíku

Mezi již dlouhodobě fungující alternativní pohony patří CNG. Pro něj hovoří mnohem čistější spalování v porovnání s naftou, takže je není nutné složité dočišťování výfukových plynů pomocí filtru pevných částic a technologie SCR. Stačí třícestný katalyzátor. Motory na zemní plyn navíc vytvářejí o deset procent méně skleníkových plynů než vznětové motory. Mercedes-Benz Trucks nabízí pohon CNG v modelu Econic NGT již čtyři roky.

Potenciál techniky palivových článků, stejně jako vodíku jako zdroje energie, je nepochybný. Vodík proto hraje v globální diskuzi o ochraně klimatu velkou roli. Především s vodíkem, vyráběným pomocí energie z obnovitelných zdrojů, lze výrazně snížit emise CO2, přispívající ke klimatické změně. Provoz takového vozidla s palivovými články není spojen s lokálně vypouštěnými škodlivinami, ani s plynem CO2. Jako emise vzniká pouze vodní pára. U pohonu s palivovými články nastává účinnost až 55 %, což je výrazně více než u spalovacího motoru. Celková energetická bilance je patřičně lepší. Využívá se chemická reakce vodíku s kyslíkem k výrobě elektrické energie pro napájení elektromotoru. Kromě vysoké ekologičnosti a výkonnosti je další předností vodíku snadná přeprava a rychlé čerpání paliva. Společnost Daimler AG založila již v před třemi roky mezioborový společný podnik H2 Mobility Deutschland se společnostmi Air Liquide, Linde, OMV, Shell a Total. Tím byl položen základní kámen pro postupnou výstavbu sítě vodíkových čerpacích stanic v Německu. V současnosti se počet blíží padesátce, do roku 2023 má být až čtyři stovky stanic.

Doporučujeme

Ivo Semrád
Diskuze (3)
Avatar - elektrikar
26. 12. 2018 21:32
Vozy budoucnosti - vlhký sen němčoura, podojit i po prodeji
Aneb budeme vás pěkně dojit po celou dobu provozu a ne pouze při prodeji. A uděláme z toho pěkný balíček i se servisem, který nepujde odmítnout, protože jinam se z toho po... Např. Scania fleet stojí 350Kč měsíčně bez DPH což je sprostá zlodějina.
Avatar - elektrikar
26. 12. 2018 21:29
Němci neumí software - holá realita
Možná proto má tolik řádků a pokud to funguje jako v BMW kde si chcete přes aplikaci zatroubit na parkovišti a aplikace napíše:
- připojuji se na zabezpečený server ... 25s
- čekám na odpověď vozu ... 30s
- akce byla vykonána... 5s

Takže stojíte přes minutu než se něco uděje a to ještě spolehlivost zda to zrovna bude fungovat je asi 80%. Pokud to nefunguje, zapomeňte na nějaké zobrazeni chyby. Soudruzi prostě stroze napíšou služba není dostupná.

To se ale bavíme o softwaru tak z roku 1997 a ne 2019 >:D >:D >:D Asi je ten "zabezpečený server" připojený přes dial-up.

IMHO reakční doba Tesly je do 500ms a funkčnost téměř 100%.

Zdroj: [odkaz]
26. 12. 2018 20:58
sráč
tyhle sráče nikdy nejely nejedou a nepojedou