Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz na Pebble Beach: Čtyři ikony historie a dvě premiéry

Maybach Zeppelin DS 8 (1932)
Maybach Zeppelin DS 8 (1932)
Mercedes-Benz 540 K Special Roadster (W 29) (1937)
Mercedes-Benz C 111-II (1970)
11 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (0)

Přehlídka Pebble Beach Concours d’Elegance uvidí několik historických a dva zbrusu nové mercedesy. Patří k nim i vrcholně luxusní provedení třídy SL od divize Maybach.

Tradiční kalifornský Týden aut v Monterey, kam se pravidelně sjíždí ta nejlepší auta z celého světa, začal v pátek 9. srpna. Jeho zlatý hřeb, přehlídka Pebble Beach Concours d’Elegance, je na programu až za týden, v neděli 18. srpna. Automobilka Mercedes-Benz však už nyní předesílá, co tam představí.

Hvězdou bezpochyby bude model C111-II s Wankelovým motorem s rotujícími písty. Nikdy to nebyl produkční vůz, nýbrž experiment, ovšem i tak byl slibný. Jeho čtyřrotorový wankel s interním označením M950/4 o celkovém objemu 4.800 ccm dával 260 kW (354 k) v 6 tisících otáčkách.

Vůz se ukázal na ženevském autosalonu v roce 1970 a byl druhým vývojovým stupněm konceptu C111, odhaleného o půl roku dříve, na podzim 1969 na frankfurtském autosalonu. Při vývoji všech verzí C111 se uplatnil větrný tunel a poprvé v historii také počítačové modelování ve velké míře – bylo to vůbec první auto zcela navržené na počítači.

Automobilka tehdy počítala s produkcí Wankelova motoru a rovnou při odhalení C111 se našla řada zájemců. Na představení v Londýně jeden movitý fanoušek rovnou nabídl půl milionu německých marek (v dnešních cenách zhruba 28,2 milionu korun). Rotující písty nakonec do výroby nezamířily a C111-II v prosinci 1970, jen pár měsíců po premiéře, dostala relativně obyčejnou 3,5l V8.

Video placeholder
Mercedes-Benz G 580 EQ • Zdroj: Mercedes-Benz

Neméně důležitým bude závoďák Mercedes-Benz W 196 R z roku 1955. Tento model zvítězil ve všech závodech šampionátu formule 1 s výjimkou Monaka, kde naopak žádný nedojel. V britské velké ceně s ním Sir Stirling Moss, jeden z nejslavnějších britských automobilových závodníků, zvítězil o dvě desetiny sekundy před svým týmovým kolegou Juanem Manuelem Fangiem. Mercedesy tehdy dojely i na třetím a čtvrtém místě.

Druhý závoďák na stánku Mercedesu-Benz bude dvoulitrový stroj, který se v roce 1924 zúčastnil podniku Targa Florio a zvítězil v něm. Divize Mercedes-Benz Classic ho do posledního šroubku zrenovovala.

A konečně, Maybach Zeppelin DS 8 z roku 1932. Tento dvanáctiválcový model se vyráběl v letech 1930–1939 s různými karoseriemi. Verze DS 8 měla motor o objemu 7,9 litru a výkonu 203 koní (149 kW), což z ní činilo jeden z nejvýkonnějších vozů své doby. V závislosti na karoserii – tehdy bylo běžné nechat si na svůj vůz vyrobit karoserii zakázkově u některé karosářské společnosti – zvládaly DS8 maximálku až 171 km/h.

Dvě premiéry

Kromě historických ikon přiveze trojcípá hvězda také dvě nová auta, která si tak na Pebble Beach odbudou své světové premiéry. Půjde o Mercedes-Maybach SL, tedy luxusní verzi roadsteru třídy SL, jehož šasi vyvinula divize AMG. Také se odhalí zatím tajemná „speciální limitovaná edice“, jak píše automobilka na svém webu, závoďáku Mercedes-AMG GT3.

Začít diskuzi