Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz připomíná významné výročí modelu Sprinter

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Mercedes-Benz Sprinter vstoupil na trh před 25 lety. Dnes tento model představuje vlajkovou loď v nabídce lehkých užitkových vozidel s třícípou hvězdou na přídi.

Mercedes-Benz uvedl první generaci modelu Sprinter v roce 1995 jako nástupce populárního lehkého užitkového modelu T1, jemuž se nejen v Německu říkalo „Brémský transportér“. V polovině devadesátých let dvacátého století představoval model Sprinter skutečně moderní dodávkové vozidlo, jehož aerodynamicky optimalizovaná karoserie ukrývala mimo jiné kotoučové brzdy vpředu i vzadu, ABS a ABD.

Mercedes-Benz Sprinter byl od svého počátku dostupný jako skříňová dodávka nebo minibus s nízkou i vysokou střechou, podvozek s jednoduchou či dvojitou kabinou, valník a sklápěč. Nabízen byl s rozvorem 3000 až 4025 milimetrů a celkovou hmotností 2590, 2800, 3500 nebo 4600 kilogramů. Paleta pohonných jednotek pro evropský trh obsahovala vznětové čtyřválce a pětiválce s objemy 2,3 a 2,9 l, disponující výkony od 58 do 90 kW, které doplňoval zážehový čtyřválec o objemu 2,3 l a výkonu 105 kW.

První generace se i díky průběžnému omlazování udržela ve výrobě téměř jedenáct let a má na svém kontě 1,3 milionu prodaných exemplářů. Druhá generace modelové řady Sprinter byla uvedena v roce 2006 a spolu s ní došlo k nahrazení možnosti výběru z různých variant nabídkou řešení na klíč podle potřeb zákazníka.

Mercedes-Benz připomíná, že druhou generaci modelu Sprinter charakterizovala řada inovací, z nichž zmiňuje široké posuvné dveře nákladového prostoru nebo čtyři délky karoserie. Vznětové čtyřválce a šestiválce doplňoval zážehový šestiválec. Manuální převodovka byla šestistupňová, zatímco automatická převodovka byla pětistupňová. Sprinter se mohl pochlubit i bi-xenonovými světlomety s funkcí svícení do zatáček nebo systémem PARKTRONIC.

Mercedes-Benz Sprinter se v roce 2013 představil v důkladně modernizované podobě. Přepracován byl design předních partií a velká pozornost byla věnována technice od pohonných jednotek až po asistenční systémy. Při uvedení na trh byl nabízen se třemi různými pohonnými jednotkami.  První z nich přeplňovaný vznětový čtyřválec OM 651 o objemu 2,15 l měl tři výkonové verze, zatímco přeplňovaný vznětový šestiválec OM642 o objemu 3,0 l i zážehový čtyřválec M 271 s objemem 1,8 l a turbodmychadlem jen po jedné verzi. Standardem byla šestistupňová manuální převodovka, kterou doplňoval sedmistupňový automat 7G-Tronic Plus.

V případě asistenčních systémů nabídl modernizovaný Sprinter jako první lehké užitkové vozidlo na světě Crosswind Assist, který pomáhá zvládnout poryvy bočního větru. Na přání byl k dispozici Collision Prevention Assist, zabraňující kolizím a Blind Spot Assist, sledující slepé úhly. Další asistenční systémy v nabídce představovalo automatické přepínání dálkových a potkávacích světel Highbeam Assist a sledování jízdy ve zvoleném pruhu Lane Keeping Assist.

Mercedes-Benz představil třetí generaci modelové řady Sprinter v úterý 6. února roku 2018 v Duisburgu a jeho premiéru bylo možné sledovat i prostřednictvím sociálních sítí a webu koncernu Daimler AG. Poprvé v historii modelové řady Sprinter nabízí Mercedes-Benz vedle pohonu zadních a všech čtyř kol i pohon přední nápravy. Konvenční verze se spalovacími motory navíc doplnilo provedení eSprinter s čistě elektrickým pohonem.

Mercedes-Benz Sprinter ve své třetí generaci nabízí více než 1700 verzí a zákazníkům je k dispozici od prostého šasi s kabinou ve dvou- i čtyřdveřovém provedení pro různé nástavby přes dodávky až po komfortní osobní provedení pro řidiče a 19 cestujících a luxusní obytný automobil. Výrobu třetí generace modelové řady Sprinter, nabízené ve více než 130 zemích světa, zajišťují továrny Mercedes-Benz v německých městech Düsseldorf a Ludwigsfelde, v jihoamerickém Buenos Aires a severoamerickém Charlestonu.

Zdroj: Daimler AG

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme