Mercedes-Benz S 600 s V12 stál balík. Dnes stojí jako Škoda Fabia
Luxusní sedany mají mezi automobily snad nejvyšší propad hodnoty. A čím větší motor, tím obvykle i větší rozdíl mezi cenovou nového a ojetého exempláře po letech. Důkazem budiž třeba dvanáctiválcový Mercedes-Benz S 600.
Zůstatková hodnota automobilů bylo vždycky velké téma. Ještě nedávno se říkalo, že nové auto je nejhorší investicí. Jenže pak přišel covid a celkový nedostatek. Čerstvé ojetiny s několika tisíci kilometry najednou stály více než zbrusu nové vozy, protože byly ihned k dispozici. Tenhle stav ovšem v nedávné době opět nabourala Tesla, která zlevnila své portfolio klidně až o půl milionu korun, což se samozřejmě těm, kteří si své americké elektromobily objednali před tímto zásahem, moc nekvitují.
Segment luxusních sedanů je však proti podobným pohybům na trhu evidentně zcela imunní. „Ředitelské“ limuzíny tradičně patří k těm, které na hodnotě ztratí desítky procent ještě před odjezdem z autosalonu. A čím luxusnější konfiguraci na začátku zvolíte, tím je pád strmější.
Například minulé BMW 760i s dvanáctiválcem v roce 2018 stálo mezi 4,7 až 4,8 miliony korun. Dnes nejlevnější exempláře najdete za čtvrtinu až třetinu původní částky. Vrcholný model tudíž koupíte jen o několik set tisíc korun dráž než šestiválcový diesel 740d, který přitom před pěti lety vyšel ani ne na polovinu.
Nejinak je tomu třeba u Mercedes S 600 generace W220. Tenhle model sice nemá zrovna nejlepší pověst (automobilky v tomhle případě procházela érou nepříliš spolehlivých a kvalitních aut), přesto v zachovalém stavu pořád představuje pořádnou dávku luxusu, kterou podtrhují až dvanáctiválcové motory.
Na vůz s emblémy V12 na karoserii vám přitom dnes stačí necelých 200 tisíc korun. Pokud však prahnete po hezkém kousku, připravte si zhruba půl milionu. Jako třeba v případě stříbrného vozu na fotkách. Ten pochází z roku 2003, najeto má 225 tisíc kilometrů a pod kapotou mu ševelí 5,5litrový agregát s výkonem 368 kilowattů.
Tenhle krasavec před dvaceti lety stál okolo 150.000 eur, což po započtení inflace vychází na dnešních asi 225 tisíc eur (v přepočtu zhruba 5,5 milionu korun). Skvěle vybavený vůz s dvoubarevným interiérem a ráfky od AMG přitom dnes vychází na 18.949 eur, tedy na 461 tisíc korun. Za podobné peníze máte třeba novou Škoda Fabia 1.0 TSI (85 kW) s manuálem ve výbavě Top Selection bez dalších příplatků (459.900 Kč). Pokud byste poslechli srdce, samozřejmě sáhnete po dvanáctiválcovém mercedesu.
Jeho provozní a servisní náklady ovšem i po dvaceti letech víceméně odpovídají původní pořizovací ceně. Luxusní sedan, byť za zlomek někdejší ceny, vás proto ve výsledku může vyjít velmi draho. Lákadlo je to ovšem opravdu neodolatelné.