Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz S 63 AMG s novým motorem 5,5 l V8 biturbo

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
AMG, dvorní ladič značky Mercedes-Benz v majetku koncernu Daimler, vystavuje v Ženevě červený vůz s označením S 63 AMG.

Na modelovém označení není nic zvláštního, používá ho již nějaký ten pátek. Zaujme možná barevné provedení, které včetně log sponzorů odpovídá závodnímu 300 SEL 6.8 AMG z roku 1971. Tento vůz s posádkou Hans Heyer/Werner Schickentanz dojel ve vytrvalostním klání 24 hodin Spa-Francorchamps před 39 lety na druhém místě celkově a vyhrál svou třídu. Největší novinka v Ženevě představeného showcaru se skrývá pod kapotou.

Menší objem, dvojice turbodmychadel

Je jí nový vidlicový osmiválec AMG 5,5 l kódového označení M 157 s úhlem rozevření válců 90o. Díky vrtání 98 mm a zdvihu 90,5 mm disponuje objemem 5461 cm3, z něhož při kompresním poměru 10,0:1 poskytuje největší výkon 400 kW (544 k) p5i 5500 min-1 a maximální točivý moment 800 Nm v rozmezí 2000-4500 min-1.

Potřebný doping mu dodává dvojice turbodmychadel. S balíčkem AMG Performance se tyto údaje zvýší na 420 kW (571 k) při stejných otáčkách a 900 Nm mezi 2500 a 3750 min-1, a to díky plnicímu tlaku 1,3 baru místo základního 1 baru.

Křivka točivého momentu základní varianty je poměrně plochá. 670 Nm je totiž k dispozici již od 1500 min-1. S AMG Performance má ale řidič při otáčkách o 500 min-1 vyšších pod pedálem plynu monstrózních 875 Nm!

Moderní technika

Agregát o hmotností 204 kg (suchá hmotnost bez náplní) je vybaven čtyřventilovou technikou, přímým vstřikováním paliva pomocí piezo-elektrických vstřikovačů, seřiditelnými vačkovými hřídeli, mezichladičem stlačeného vzduchu a oleje a má klikovou skříň z hliníku, samotný pětkrát uložený hřídel je z šedé litiny. Palivový systém čítá dvě čerpadla – nízkotlaké a vysokotlaké. Olejová náplň pojme 10,5 l maziva.

Řídicí jednotka Bosch MED 17.7.3 ovládá nejen vstřikování, tlak obou turbodmychadel, nastavení vaček a distribuci oleje, ale spolupracuje s další palubní elektronikou. Mikroprocesor zvládne až 260 milionů operací za sekundu. Motor splňuje emisní normu Euro 5 i díky dvojitému katalyzátoru ve výfukovém systému, který ústí v zádi vozu čtveřicí hranatých chromovaných koncovek.

Nové agregáty se vyrábějí s velkým podílem ruční práce přímo v továrně AMG v Affalterbachu.

Spotřeba paliva klesla o čtvrtinu

Točivý moment přenáší na zadní kola sedmistupňová převodovka AMG Speedshift MCT 7 se spojkou v olejové lázni. Nízké hmotnosti 80 kg bylo dosaženo použitím hořčíkových slitin.

Pokud řidič zvolí režim řazení C (Controlled Efficiency), aktivuje se funkce Start/Stop. Přijíždí-li automobil na světelnou křižovatku, jeho motor se vypne. Zpět je uveden do provozu uvolněním brzdového pedálu, nebo stisknutím plynového. V tomto módu se vůz rozjíždí vždy na druhý převodový stupeň. Automatické vypínání motoru šetří palivo, ovšem funguje pouze tehdy, je-li baterie dostatečně nabita a teplota motoru optimální. Kromě režimu C jsou k dispozici také sportovní S a manuální M, řadit je možné pádly pod volantem.

Kombinovaná spotřeba paliva 10,5 l/100 km dle NEDC je o více než čtvrtinu (přesně 3,9 l) menší než u stávajícího modelu. Palivo nešetří jen Start/Stop, ale také dobíjení palubního akumulátoru při deceleraci. Kinetická energie je během brzdění přeměňována na elektrickou a tu pak přijímají baterie, které ji používají k napájení všemožných přístrojů uvnitř vozu. U AMG rekuperaci brzdné energie nazývají Intelligent Generator Management System (IGMS).

Mimochodem, předchůdce byl vybaven motorem M 156 objemu 6208 cm3, který měl sice stejnou konfiguraci V8, byl ovšem plněn atmosféricky. Výkonové parametry novinky se oproti němu zvýšily o 14, respektive 19 kW a točivý moment vzrostl o 170/270 Nm.

Žádná brzda provozu

Nový S 63 AMG rozhodně nebude na německých dálnicích za šneka. Z 0 na 100 km/h totiž zrychluje za 4,5 s a dokáže se rozjet na elektronicky limitovaných 250 km/h. S kitem AMG Performance jsou tyto hodnoty ještě lepší: akcelerace o desetinku (4,4 s) a maximální rychlost stoupne o 50 km/h. I při dovršení magické třístovky ovšem zasáhne omezovač.

Ženevský showcar má vmontovánu bezpečnostní klec, snížený podvozek a jezdí na širokých pneumatikách 275/35 R 20 vpředu a 325/30 R 20 vzadu. I tyto úpravy byly zvoleny proto, aby vůz připomínal svůj vzor, v úvodu článku zmíněný 300 SEL 6.8 AMG.

Sériové S 63 AMG je mít nebudou, u prodejců se ovšem objeví již v září tohoto roku.

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
Avatar - white label
9. 3. 2010 23:39
Re: Nový AMG 5,5 l V8 není nic extra zvláštního
>:-[] ;-)
Avatar - Ham.
9. 3. 2010 23:31
Re: Nový AMG 5,5 l V8 není nic extra zvláštního
To jsou věci, myslím, že u AMG si z Tvé zprávy stříkli do gatí, audi končí výrobu všeho co má víc jak 50 kW a prodává své přebytečné výrobní kapacity Fordu a bmw místo emek jde prý vyrábět raději sekačky na trávu. Jo a u Porsche prý usedavě pláčou nad rozebraným motorem ze Shelby a dokola si opakují jak to ten Ford dělá......Holt kdo umí ten umí....
Avatar - Johny.Rico
9. 3. 2010 20:46
To chci!!!!!
Hned, teď, okamžitě!!!
9. 3. 2010 20:16
Re: dotaz na kroutici moment
Všetko má svoje hranice - aj horenie paliva má svoje optimum, pri určitých otáčkach nemusí na dokonalé horenie stačiť tlak a množstvo dodávaného vzduchu, palivo sa už nemusí spáliť tak dokonale, čím vyššie otáčky, tým sú kratšie intervaly na nasávanie, kompresiu, horenie aj výfuk, zrejme je vo valcoch aj vyššia teplota - určite to nie je len z jedného dôvodu. Nejaký odborník motorár by to mohol vysvetliť, ja som lepšie pričuchol len ku konštrukcii karosérie... ;-)
9. 3. 2010 20:07
Re: Nový AMG 5,5 l V8 není nic extra zvláštního
Mňa by zaujímalo, prečo podobné bežné úsporné a ekologické jednotky už dávno nemontuje Škoda... :-O