Mercedes-Benz SL 63 AMG a SL 65 AMG: šedesátníci po plastice
Než se podrobněji zaměříme na jednotlivé motorizace, podívejme se na novinky, které s sebou nová verze Mercedesu SL přináší (kromě přepracovaného vnějšího designu, pochopitelně). Na poli elektroniky se jedná například o nový telematický systém NTG 2.5, jehož součástí je například Bluetooth rozhraní či vylepšené hlasové ovládání Linguatronic. Milovníky pohodlí jistě potěší možnost objednání si sedadel s vyhříváním krční páteře Airscarf. Systém zcela integrovaný do opěrek hlavy jemně fouká teplý vzduch na krk sedícího pasažéra.
K dalším novinkám patří nový design vnějších zpětných zrcátek, motivy dekorů s pravého dřeva a čalounění z přírodní kůže. Standardní bixenonové světlomety jsou připraveny řídit se pěti programy pro odlišné typy vozovek a počasí.
To jsou ale věci, které nalezneme i v jiných vozech SL. Pokud si zákazník objedná model 63 AMG či 65 AMG, dostane navíc řadu optických vylepšení, jako jsou výraznější boční výdechy vzduchu v blatnících, spoustu doplňků v interiéru a exteriéru s logem AMG (včetně disků kol), lehce pozměněný design masky a hlavně jeden ze dvou velmi silných pohonných agregátů.
SL 63 AMG
Pod kapotu SL se dostala nová atmosféricky plněná osmiválcová pohonná jednotka, známá například z modelu C 63 AMG, model SL 63 AMG tak střídá verzi SL 55 AMG. Na rozdíl od ní ale bude tento vidlicový osmiválec o výkonu 386 kW spolupracovat s novou, sportovně naladěnou sedmistupňovou převodovkou AMG SPEEDSHIFT MCT se systémem Race Start, který řidiči pomáhá dosáhnout nejlepších dynamických hodnot při zrychlení z klidu. Pokyny zadává řidič pomocí pádel pod volantem, v manuálním režimu umí převodovka dokonce samočinně dávkovat meziplyny, je ale možné spolehnout se pouze na služby elektroniky a řazení rychlostních stupňů přenechat pouze jí.
Výhoda nové převodovky, přispívající ke sportovnímu charakteru roadsteru SL, spočívá v nahrazení klasického hydrodynamického měniče spojkou v olejové lázni. I když se nejedná o klasickou dvouspojkovou převodovku - tu zatím Mercedes-Benz v nabídce nemá - dokáže AMG SPEEDSHIFT MCT ve svém čtvrtém, nejsportovnějším provozním módu, změnit převodový stupeň za 0,1 s, a navíc zvládnout podřazení až o tři převodové stupně najednou.
Dalším trumfem je přepracovaný aktivní podvozek Active Body Control s vyrovnáváním náklonů karoserie. Systém jízdní stability nabízí tři módy (resp. dva, pokud nepočítáme možnost vypnutí). Kromě standardního je možné navolit také sportovní režim, ve kterém zasahuje ESP o něco později a je více benevolentní k rozevláté zádi vozu.
Model SL 63 AMG přijíždí na výrazných devatenáctipalcových kolech z lehkých slitin v designu AMG o velikosti 255/35 vpředu a 285/30 vzadu. Jejich design byl pozměněn tak, aby se k nové podobě roadsteru SL více hodil a tvořil s ním více harmonický celek.
SL 65 AMG
Starý známý motor motor V12, který trůní i v Maybachu, se i nadále pyšní až neskutečným výkonem 450 kW a točivým momentem 1000 Nm. Tento přeplňovaný vidlicový šestilitrový dvanáctiválec dokáže SL urychlit z klidu na 100 km/h za 4,2 sekundy a maximální rychlost má stále omezenu na obligátních 250 km/h.
Nic se nezměnilo ani na léty odzkoušené pětistupňové automatické převodovce, která je jako jediná v nabídce Mercedesu schopna (po elektronickém omezení točivého momentu z 1200 na 1000 Nm) enormní síly, které motor generuje, převést na zadní kola.
Po stránce designové je SL 65 AMG v podstatě shodný (přehlédneme-li změnu nápisů na lištách a doplňcích z V8 na V12 BITURBO), přijíždí na stejně velkých kolech z lehkých slitin jako jeho slabší kolega, které jsou zde ale titanově šedé se speciální lesklou úpravou povrchu. Za nimi se ukrývají ohromné brzdové kotouče o rozměru 390 x 36 milimetrů vpředu a 360 x 26 milimetrů vzadu.
Porovnání obou agregátů včetně jejich čerstvě zveřejněných cen naleznete v tabulce. Uvedení na trh se plánuje v dubnu tohoto roku.
Mercedes-Benz SL 63 AMG a SL 65 AMG | ||
Model | SL 63 AMG | SL 65 AMG |
Zdvihový objem [cm3] | 6208 | 5980 |
Válce/ventily | 8/4 | 12/3 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 386/6800 | 450/4800 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 630/5200 | 1000/2000-4000 |
Max. rychlost (el. omezená) [km/h] | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,6 | 4,2 |
Cena včetně daně 19% [EUR] | 145.239 | 221.518 |