Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SLS AMG GT jako nový safety car Formule 1

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Mercedes-Benz nasadil nový safety car SLS AMG GT už při postartovní nehodě v Belgii. Těsně před GP Singapuru uvolnila automobilka první informace.

Safety car, tedy bezpečnostní vozidlo, se nejen ve F1 používá v extrémních situacích, kdy jsou ohroženi jezdci (déšť nehody, olej na trati apod.). V královně motoristického sportu se vesměs stříbrné vozy s trojcípou hvězdou objevily poprvé před patnácti lety. Jako poslední se po okruzích světového šampionátu proháněl od roku 2010 stříbrný Mercedes-Benz SLS AMG. Na staroslavném, byť mnohokrát přestavovaném okruhu mezi lázněmi Spa a městečkem Francorchamps jej vystřídala verze GT.

Nový safety car, který prakticky až na světelnou rampu na střeše odpovídá silniční specifikaci tohoto označení, má oproti předchozímu zvýšený výkon vidlicového osmiválce 6,2 l na 435 k (591 k), točivý moment 650 Nm přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka AMG Speedshift DCT 7 s optimalizovanými poměry.

Verze GT dostala zavěšení Ride Control Performance, karbon-keramické brzdy a desetipaprsková litá kola v matné černi. V provedení pro závody F1 váží jen 1620 kg, z klidu na stovku dokáže sprintovat během 3,7 s a na dvojnásobek se dostane za 11,2 s. Zajímavostí interiéru je kromě ovládání již zmíněné světelné signalizace a dvojice obrazovek též červený bod na horní části věnce zploštělého volantu.

Za ním sedí jedenačtyřicetiletý Němec Bernd Mayländer, bývalý závodník zejména s cestovními vozy. Mercedesy pilotuje na tratích Grand Prix již třináctou sezónu, ač ve F1 sám nikdy nestartoval. Na okruhu Marina Bay při nočním závodě se určitě objeví, protože se tomu tak stalo v předchozích čtyřech ročnících vždy a auto zasahuje také při doplňkových závodech. Mayländerovým spolujezdcem je funkcionář FIA Brit Pete Tibbets, který permanentně komunikuje s ředitelstvím.

Letos už „racek“ vyjel celkem šestkrát a absolvoval přes 138 km, nejvíce to bylo v březnu v Sepangu, kde vodil v dešti závodní pole ve dvou fázích více než 44 km. Nejdelší vzdálenost ujel v roce 2010: 452 km, na okruhy tehdy vyrazil celkem jedenadvacetkrát.

Řada SLS AMG dnes, tři roky po uvedení na trh, čítá kupé s křídlovými dveřmi, roadster s plátěnou střechou a výkonnější modely GT v obou karosářských variantách. Právě z takového kupé vychází i výše popsaný safety car. Loni se navíc objevila závodní verze GT3, která hned napoprvé vyhrála evropský šampionát FIA této kategorie a získala vavříny v celkem 26 individuálních kláních různých seriálů. Příští rok přijde na řadu SLS AMG Electric Drive, elektrický supersport, který bude vznikat v malých počtech.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)