Mercedes-Benz třídy A: Motory a technické údaje
A-Klasse se ve svém posledním vydání s kódem W176 představila ve světové premiéře v březnu na autosalonu v Ženevě. Jednoprostorová karoserie malého MPV je minulostí a oproti sérii W169 se auto přikrčilo k zemi o 18 centimetrů. Připomeňme, že karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,26 a standardně dodávaným střešním spoilerem disponuje základními rozměry 4292 x 1780 x 1433 mm. Koupit si nové „áčko“ budeme moci ale až na rozhraní léta a podzimu.
Benzinové motory
Co tedy bude radikálně změněnou nejmenší trojcípou hvězdu pohánět? Zážehové čtyřválce jsou celkem tři a všechny patří do generace M270, mají tedy přeplňování a přímý vstřik. Základní verzi představuje agregát o objemu 1,6 l s výkonem 90 kW (122 k) a točivým momentem 200 Nm. Ten dostal technickou novinku Camtronic. Elektronika nastavuje zdvih ventilu na straně sání a omezuje tak množství čerstvé směsi paliva a vzduchu tehdy, když motor neběží v plném zatížení. Jednotka tak spotřebuje pouhých 5,5 l/100 km, se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou je ještě o decilitr úspornější. Sprint z klidu na 100 km/h přitom trvá verzi označené A 180 9,2 s a jede až 202 km/h.
A 200 uvádí do pohybu stejná šestnáctistovka, naladěná ovšem na 115 kW (155 k). Na přední kola se přenáší 250 Nm, vůz zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,4 s (s „automatem“ 8,3 s) a uhání 224 km/h při nárocích na palivo shodných s A 180. Třešničku na dortu představuje A 250. Ta už má dvoulitr s 211 k (pardon, 155 kW) a 350 Nm. Akcelerace 0-100 jí trvá jen 6,6 s a na německých dálnicích umí uhánět až 240 km/h. K dispozici budou jak úsporná varianta BlueEfficiency se spotřebou 6,1 l/100 km, tak i Sport.
Naftové motory
Zajímavost najdeme u naftových agregátů. A 180 CDI s manuální převodovkou má totiž v útrobách úplně jiný motor než varianta s dvouspojkovou skříní. Turbodiesel s objemem 1,5 l vznikl ve spolupráci s Renaultem, nabízí 80 kW a 260 Nm a chlubí se supernízkou kombinovanou spotřebou 3,8 l/100 km. Verze vybavená ústrojím 7G-DCT poskytuje tentýž výkon, ale o 10 Nm méně. Tentokrát se jedná o agregát řady OM 651 objemu 1,8 l vyvinutý přímo u Mercedesu. Je o 0,3 l žíznivější než patnáctistovka.
Uprostřed vznětového portfolia najdeme A 200 CDI, což je totožná pohonná jednotka 1,8 l, ale naladěná na 100 kW (136 k), točivý moment vrcholí 300 Nm a její konzumace paliva se pohybuje těsně nad čtyřlitrovou hranicí dle použité transmise. Označení A 220 CDI koresponduje s objemem 2,2 l, motor má v tomto případě větší turbodmychadlo a splňuje s předstihem emisní normu Euro 6. 7G-DCT je zde standardem. Přenáší dopředu 125 kW a 350 Nm, nelze se tedy divit sprintu z klidu na stovku během 7,8 s a maximální rychlosti 227 km/h.
Bezpečnost
Všechny motorické varianty mají dnes běžný start-stop. V A-Klasse pochopitelně nechybí moderní elektroničtí asistenti a bezpečnostní systémy, například standardně dodávané předcházení kolizím spolupracující s radarem. Dále zde najdeme klasiku jménem Pre-Safe (při nebezpečí se napnou pásy a uzavřou všechna okna i prosklená střecha). Adaptivní brzdový asistent snižuje riziko nárazu zezadu, jiný pomocník hlídá rozjezdy do kopců a další rychlostní limit. V nabídce jsou i tempomat Distronic Plus, světlomety s natáčením, kontrola mrtvého úhlu a přejezdu pruhů, automatický parkovací asistent, zpětná kamera nebo hlasové ovládání Linguatronic.
S AMG ve sportovním
Individualizace vnějšího i vnitřního vzhledu bude možná díky balíčkům Urban, Style a AMG Sport. Ten poslední obsahuje osmnáctipalcová pětipaprsková litá kola v černém laku s pneumatikami 235/40 R18. S nimi kontrastují červené brzdové třmeny. Podvozek dostal tvrdší tlumiče a pružiny a přední náprava širší rozchod, standardem je zde také řízení Direct Steer. Paket AMG Style bude k dispozici pro modely A 250 a A 220 CDI. Patřičně modifikován byl také interiér, jemuž dominuje černá a červená. Na finální podobu A 25 AMG, o kterém si cvrlikají už i vrabci na střechách, si budeme muset ještě počkat.
A-Klasse W176 se začne prodávat až v září letošního roku. Ceny tak zatím zůstávají v tajnosti.
Mercedes-Benz A – přehled zážehových motorizací | |||
Verze | A 180 | A 200 | A 250 |
Převodovka/pohon | 6M (7A)/přední | 6M (7A)/přední | 6M (7A)/přední |
Zdvihový objem [cm3] | 1595 | 1595 | 1991 |
Počet válců/ventilů | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/ot/min] | 90/5000 | 115/5300 | 155/- |
Největší toč. mom. [Nm/ot/min] | 200/1250-4000 | 250/1250-4000 | 350/- |
Maximální rychlost [km/h] | 202 | 224 | 240 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,2 | 8,4 (8,3) | 6,6 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,5 (5,4) | 5,5 (5,4) | 6,1 |
Mercedes-Benz A – přehled vznětových motorizací | ||||
Verze | A 180 CDI | A 180 CDI | A 200 CDI | A 220 CDI |
Převodovka/pohon | 6M/přední | 7A/přední | 6M (7A)/přední | 7A/přední |
Zdvihový objem [cm3] | 1461 | 1796 | 1796 | 2143 |
Počet válců/ventilů | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/ot/min] | 80/4000 | 80/3200-4600 | 100/3600-4400 | 125/3000-4200 |
Největší toč. mom. [Nm/ot/min] | 260/1750-2500 | 250/1400-2800 | 300/1600-3000 | 350/1600-3200 |
Maximální rychlost [km/h] | - | - | - | 227 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - | - | 7,8 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 3,8 | 4,1 | 4,3 (4,1) | - |