Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Unimog U 216 až U 530 s novým designem i technikou

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Mercedes-Benz na letošním veletrhu Bauma 2013 představil přepracovanou řadu užitkových modelů Unimog s modernizovaným designem a novou technikou.

Mercedes-Benz uvádí nejnovější provedení řady Unimog jako novou generaci. Nejmenšími zástupci jsou verze U 216 a U 218, za nimi následují čtyřválcová provedení U 318 a U 423, zatímco šestiválcovým motorem jsou vybaveny verze U 427, U 430, U 527 a U 530.

Novinkou jsou dva kompaktní modely U 216 a U 218, které nahradí nejmenší řadu U 20 s bezkapotovou kabinou. K přednostem těchto verzí mají patřit jejich rozměry. Rozvor dvojice novinek je 2800 mm, což je o 200 mm méně než u nad nimi stojící verze U 318. K pohonu jim slouží přeplňované vznětové čtyřválce o výkonu 115 kW (156 k) a 130 kW (177 k). Zákazníkům budou nové U 216 a U 218 k dispozici ve třech provedeních nosnosti od 7,5 do 10 tun.

Nad dvojicí nových verzí stojí Unimogy U 318 až U 530, které mají o 80 mm kratší rozvor než dosavadní srovnatelná provedení. Cílem této změny je dosažení ještě větší obratnosti. K té přispívá i větší úhel natočení předních kol, díky němuž je poloměr otáčení menší než u předchůdců. K pohonu nových modelů slouží přeplňované vznětové řadové čtyřválce a šestiválce o výkonu až 220 kW (299 k).

Kabiny všech těchto verzí mají nový design s rozměrným čelním sklem a krátkou kapotou. Pro co nejlepší viditelnost z vozidla jsou nyní stěrače uchyceny na střeše. V masivním nárazníku jsou umístěna světla z LED a samozřejmostí jsou denní světla.

Nový je i prostor pro posádku, v němž zůstal zachován jeden z charakteristických rysů Unimog, jímž je systém VarioPilot, kdy lze volant a pedály přesunout z jedné strany palubní desky na druhou. Přepracován je systém ventilace a vytápění, který má být výkonnější než u dosavadních verzí. Nový je přístrojový štít s velkým displejem i středová konzola.

Pracovní hydraulika Unimogu má nyní o 30 % vyšší výkon a přídavná zařízení, k ní připojená, mají pracovat bez jakýchkoliv trhavých pohybů. Zároveň má být jejich ovládání citlivější.

Hydraulika pracuje se dvěma okruhy. V prvním z nich je tlak 200 bar a průtok oleje 32 l za minutu a společně s druhým okruhem se přidává dalších až 240 bar a 55 l oleje za minutu. Výkon poskytovaný pro přídavná zařízení na předním držáku může být maximálně160 kW, zatímco doposud to bylo 150 kW.

Výkonová hydraulika VarioPower má dva okruhy s tlakem až 280 bar a nahrazuje hydraulická čerpadla nářadí dříve nasazovaná na vývodové hřídele a dieselové nástavbové motory. V případě, že není potřeba, může být tato hydraulika demontována, což přispěje ke zvýšení nosnosti vozidla. Nový systém se ovládá tlačítky na volantu a důležitá data o jeho provozu se zobrazují na displeji v přístrojovém štítu. VarioPower je k dispozici od provedení U 318.

Nový hydrostatický pohon vozidla lze kombinovat s manuální převodovkou a řidič může plynule přecházet z jednoho režimu do druhého za jízdy, zatímco doposud musel kvůli změně zastavovat. Unimog se může s novým hydrostatickým pohonem pohybovat rychlostí do 50 km/h a oproti předchozímu provedení se hydrostatický výkon zvýšil o 20 %.

Unimog je i ve své nejnovější generaci univerzálním nosičem nářadí, pro nějž je k dispozici více než 1000 různých přídavných zařízení. Ta lze připojovat k montážním bodům na přídi, zádi a mezi nápravami. Samozřejmostí jsou nástavby montované přímo na rám vozidla. Přídavná zařízení mohou být hydraulická, mechanická i elektrická. Unimog lze využívat jako univerzální nosič nářadí, nákladní vozidlo vhodné do náročného terénu a může dokonce posloužit i jako tahač, který si poradí se 40tunovým přívěs. Díky maximální rychlosti až 90 km/h může být používán i na dálnici.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
23. 4. 2013 15:13
Re: Ich bin ein Unimoger!
Akoby som ho pocul - sedi v kabie a hovori: Štart it! :-)
Avatar - Glaukos
23. 4. 2013 15:12
Re: Ich bin ein Unimoger!
:yes:
Avatar - nalimer
23. 4. 2013 09:50
Ich bin ein Unimoger!
Je verejne známe, že Arnie potreboval nájsť náhradu za svojho Hummieho. A nakoniec - vyhrala skoro domovina.
O to viac začalo, paradoxne, nakupovanie hviezd a hviezdičiek v L.A. práve týchto pôvodne úžitkových vozov.
P.S. - čakám, keď 50 cents začne jazdiť na strojoch John Deere

[odkaz]
[odkaz]