Mercedes-Benz Unimog U 4023 a U 5023 pro rok 2015
Veletrh Bauma pořádaný v dubnu roku 2013 byl místem premiéry dvojice největších verzí řady Unimog s označeními U 4023 a U 5023, jimiž Mercedes-Benz nahradil dosavadní vrcholy nabídky v podobě modelů Unimog U 4000 a U 5000.
Hlavní rozdíly mezi novými a odcházejícími modely jsou především v jejich rámech, nápravách a celkové hmotnosti. Ta je 10,3 tun u verze U 4023 a 14,5 tun v případě U 5023. Představení nových modelů se sice odehrálo na jaře roku 2013, ale sériová produkce největšího Unimogu byla zahájena až 15. července 2014 ve výrobním podniku ve Wörthu.
Dvojice největších provedení v rámci modelových řad Unimog je v roce 2015 nabízena se vznětovým čtyřválcem OM 934 BlueTec 934. Tato pohonná jednotka o objemu 5,1 litru disponuje výkonem 170 kW (230 k) a točivým momentem 900 N.m dostupným od 1200 do 1600 min-1.
S motorem je spojena přepracovaná převodovka, která má sice kratší rychlostní stupně, ale stejně jako u předchůdců nabízí osm rychlostí vpřed a šest vzad. Pro jízdu v terénu je k dispozici volitelný režim, umožňující jízdu rychlostmi od 2,5 do 35 km/h. Na vozovkách se zpevněným povrchem se mohou velké Unimogy pohybovat rychlostí až 90 km/h, což jim dovoluje i pohyb po dálnicích.
Kořeny kabiny sice sahají až do roku 1974, ale pro aktuální generaci Unimogů byla důkladně modernizována. Pohonná jednotka, splňující emisní normu Euro VI, se pod kabinou ve srovnání s dosavadními motory posunula o celý jeden metr vzad, zatímco kabina se prodloužila jen o 120 mm a dočkala se mírného zvýšení. Provedené úpravy podtrhuje nový design masky chladiče a rozmístění světlometů v předním nárazníku.
Interiér nabízí ergonomické rozmístění všech ovládacích prvků na palubní desce a sloupku řízení. Toto řešení oproti předchozím verzím nabízí více prostoru pro tříčlennou posádku. Unimogy U 4023 a 5023 nabídnou svému řidiči mimo jiné multifunkční stavitelný volant, nový přístrojový štít s velkým displejem a výkonnější ventilaci i topení.
Centrální systém dohušťování pneumatik „Tirecontrol Plus“ byl přepracován, tak aby tlak v pneumatikách odpovídal provozním podmínkám. Řidič nyní může volit jeden z trojice přednastavených režimů.
Posunutí motoru směrem vzad přispělo ke snížení těžiště Unimogu, aniž by tím utrpěla jeho velká světlá výška. Rám se svařenými nosníky a příčníky se vyznačuje velmi dobrou torzní tuhostí, zatímco zkřížení náprav může být až 30°. Velké Unimogy s portálovými nápravami mají přední nájezdový úhel 44°, zadní 51° a přechodový 34°. Boční úhel náklonu může být až 38° a brodit se lze až do hloubky 1,2 m.
Mercedes-Benz nabízí vozidla Unimog ve více než 130 zemích, v nichž je zákazníkům k dispozici více než 650 prodejců a servisních míst.