Mercedes-Benz uvede na trh hybridní autobus do dvou let
Autobus s výrazně sníženou spotřebou paliva a emisemi by se mohl do provozu dostat už v roce 2008.
Skutečnost, že má koncern DaimlerChrysler dlouholeté zkušenosti s hybridním pohonem svých autobusů, dokazuje představení (dříve pod hlavičkou Daimler-Benz AG, brzy zřejmě opět pod staronovým jménem) úplně prvního hybridního autobusu na světě už v roce 1969 na autosalonu ve Frankfurtu. Od té doby je koncern největším výrobcem autobusů s hybridním pohonem po celém světě; pod značkou Orion v Americe, Mitsubishi Fuso v Asii a konečně v Evropě pod značkou Mercedes-Benz. Asi tisícovka hybridních autobusů Orion už jezdí v USA a Kanadě, dalších pět set má být v nejbližších letech dodáno.
První zmínky o odhalení nového diesel-elektrického hybridního autobusu padly na světovém kongresu veřejné dopravy v Helsinkách. Hybridní jednotka se bude instalovat do autobusů Mercedes-Benz řady Citaro G.
Základem autobusu jsou čtyři elektrické motory umístěné v nábojích kol. Jejich celkový výkon 320 kW je dostatečný pro všechny podmínky v silničním provozu. Zásobárnou energie jsou Li-Ion články instalované na střeše autobusu. Jejich dobíjení potom obstarává dieselový motor a rovněž energie z brzdění.
Velkou výhodou ve srovnáním s klasickým Citarem je rapidní zmenšení objemu motoru. Ten klesl ze 12 l na 4,8 l. Díky tomu se zmenšila hmotnost motoru o polovinu na 450 kg. Při popojíždění, stání a akceleraci existuje navíc režim vypnutého dieselového motoru, což je v městských podmínkách z hlediska emisí a hluku taktéž výhoda.
Dieselový motor je optimalizován tak, aby produkoval dostatek výkonu potřebný pro nabíjení článků a byl schopný respektovat režim častých startů a rozjezdů při malé spotřebě. Tomu se přizpůsobily i otáčky motoru a průběh točivého momentu. Lepším provozním charakteristikám napomáhá i automatická převodovka.
Konstruovat hybridní autobusy pro veřejnou dopravu je podle výrobce logický krok. Do budoucna se počítá s nahrazením dieselových motorů palivovými články, čímž by se provozní efektivita ještě zvýšila. Mercedes Citaro G už v této podobě zredukoval emise a spotřebu o 30 %.
Hybridní autobus Citaro G čeká představení veřejnosti během druhé poloviny roku 2007. První autobusy se objeví v roce 2008 a sériová výroba je naplánovaná na rok 2009