Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz v Paříži 2004

Ondřej Láník
Mercedes-Benz přivezl do Paříže neobvykle mnoho novinek.

Jako hlavní hvězdy zářily tři světové premiéry Mercedesu: dva Sports Tourery (Vision B a Vision R) a nová třída A. Mercedes právě začíná prodávat řadu CLS, což připomínala vrcholná verze CLS 55 AMG se stejným přeplňovaným osmiválcem jako v novém nejsilnějším roadsteru: SLK 55 AMG. Na autosalon do města módy se dobře hodila premiéra limitované série kabrioletu CLK Giorgio Armani.

Mercedes-Benz Compact Sports Tourer Vision B: třída B na obzoru

I když nová třída A povyrostla proti předchůdci a nabízí ještě větší variabilitu interiéru než první áčko, je stále ještě dost malá na to, aby mohla konkurovat Touranům, C-Maxům, Zafirám nebo Scénikům. Proto přichází Mercedes s novým modelem, který zaplňuje mezeru ve výrobním programu a ve stuttgartské abecedě logicky doplňuje stávající třídy A a C. Do Paříže přijel koncept Mercedesu třídy B, kterému tisková zpráva přidává označení Compact Sports Tourer. Dříve se také spekulovalo o pojmenování CST, ale nakonec bylo toto označení ve Stuttgartu smeteno ze stolu a s největší pravděpodobností zůstaneme u označení B.

Nové béčko je blízkým příbuzným Mercedesu třídy A, i když jeho rozměry budou podstatně větší. Jeho délka narostla o 43 cm a rozvor o 21 cm. Pět cestujících bude moci na cestu přibalit 525 litrů zavazadel. Shodná je také koncepce karosérie se sendvičovou podlahou a vpředu napříč uloženým motorem, který je částečně také pod podlahou.

V Paříži se představilo nové béčko ještě jako Mercedes-Benz Vision B, s novým vznětovým motorem (103 kW), který bude později pohánět model B 200 CDI. Nejvyšší točivý moment má dosahovat hodnoty 300 Nm od 1600 ot./min, kombinovaná spotřeba pod 6 litrů na 100 km. Počítá se také s filtrem pevných částic. Sériový Mercedes B by se měl začít prodávat na jaře příštího roku za ceny od 22.100 Euro (B 170) do 27.300 Euro (B 200 CDI).

Mercedes-Benz Grand Sports Tourer Vision R: co vznikne spojením tříd S a M?

Zatímco třída B byla pro návštěvníky pařížského autosalonu absolutní novinkou, s rozložitým šestimístným Mercedesem se už nějaký ten pátek na autosalonech potkáváme. Studie Grand Sports Toureru dříve označovaná GST, se poprvé představila jako Vision R v upravené podobě.

Studie GST (Grand Sports Tourer), kterou jsme již dříve představili v magazínu, se ukázalo v evropské verzi. I když rozvor 2980 mm je o 235 mm kratší než u původní studie z roku 2002, i tato hodnota napovídá, že prostor pro posádku bude velkorysý. Mercedes s tímto vozem míří na cílovou skupinu zákazníků, kterým nestačí komfort běžných osobních vozů a současně by rádi něco jako SUV. Severoamerické proporce automobilu ukrývají interiér v uspořádání 4+2 (šest samostatných sedadel). Podvozek sdílí třída R s novým Mercedesem třídy M, vzduchové odpružení bude pečovat o jízdní komfort.

Pařížské studie mají také nový lak ALU-BEAM s vysokým leskem, který je vyvíjen ve spolupráci s jedním z velkých dodavatelů autolaků a v budoucnu bude také v nabídce sériových Mercedesů. Ve srovnání s běžnými metalickými laky obsahuje ALU-BEAM podstatně menší částice (velikost 30 až 50 nanometrů proti 100 až 300 nanometrům), které pak lépe odrážejí dopadající světlo.

Ve Vision R se ukáže i nový vidlicový šestiválec common-rail o výkonu 160 kW a s největším točivým momentem 510 Nm už v 1800 ot/min. Motor, který se nejdříve objeví příští jaro v Mercedesu třídy C, je v konceptu spojen se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic. Grand Sports Tourer je vybaven pohonem všech kol. Automobil s filtrem pevných částic má kombinovanou spotřebu 9 l /100 km.

Sériový Mercedes-Benz třídy R by se měl na trh dostat v druhé polovině roku 2005.

Mercedes-Benz A: nejmenší Mercedes je větší a levnější!

Nové áčko se začalo v Evropě prodávat ještě před zahájením autosalonu, takže to byla trochu zvláštní premiéra, v době, kdy se většina ostatní produkce nejdříve představí jako studie dlouho dopředu a teprve pak se dostává k zákazníkům. Protože jsme áčko již dříve představili, zastavíme se u něj jen krátce.

Nejlevnější Mercedes-Benz stojí nyní 478 tisíc Kč. Je to méně než dosud, ale automobil má pouze tři dveře. Pětidveřová verze základního Mercedesu A 150 (70 kW) přijde na 499.000,-Kč, což je stejná částka jako za starší A 140, který má slabší motor a menší karosérii.

Dvoulitrové turbodiesely A 160 CDI (60 kW) stojí 540.000,- Kč, A 180 CDI (80 kW) přijde na 599.000,- Kč a zatím nejsilnější Mercedes A 200 CDI (103 kW) je k dispozici za 699.000,- Kč. Třídveřový model stojí vždy o 21.000 Kč méně. Za automatickou převodovku, která bude k dispozici až od počátku roku 2005, se připlácí 58.562 Kč. Sériová výbava zahrnuje mimo jiné ABS+ ASR, ESP+, čelní a boční airbagy, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna a zrcátka. Ze seznamu příplatkové výbavy zaujme především manuální klimatizace (32.310,-), bi-xenonové světlomety (33.320,-),okenní/hlavové airbagy (9.087,-), a boční airbagy vzadu (13.511,-)

Kuriozitou je příplatek za podélně nastavitelný volant (5.433,-), nejlevnější audio s CD přehrávačem a šesti reproduktory stojí 17.357,-

Mercedes-Benz CLS 55 AMG: designérská lahůdka silnější

Dva modely řady CLS s šestiválcem 200 kW (CLS 350) a osmiválcem 225 kW (CLK 500) se právě začínají dostávat na evropské trhy. Pozornost k nové řadě Mercedesu proto přitahuje v Paříži představená vrcholná verze CLS 55 AMG, kterou bude možno zakoupit od ledna příštího roku.

Dvěma mechanickými kompresory (Lysholm) přeplňovaný zážehový osmiválec o výkonu 350 kW umožní čtyřdveřovému kupé zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,7 s a z 0 na 200 km/h za 16,1 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Na zadní kola je přenášen točivý moment přes automatickou pětistupňovou převodovku AMG Speedshift s vylepšenými časy na přeřazení rychlostních stupňů.

Vzduchové odpružení AIRMATIC DC a aktivní tlumiče byly přepracovány ve srovnání s CLS 500. Volit je možno mezi sportovní a komfortní charakteristikou. Brzdový systém SBC (Sensotronic Brake Control) je převzat z SL 55 AMG.

V této cenové třídě je běžná maximální “airbagová” výbava. Ani CLS nevybočuje, ale navíc bude brzy dodáváno se systémem Pre-safe, který rozeznává kritické situace, které by mohly skončit nehodou a připravuje airbagy, bezpečnostní pásy a další systémy k pohotovějšímu a účinnějšímu zásahu. Aktivní bezpečnost CLS zvyšuje také příplatkový adaptivní tempomat DISTRONIC, ventilovaná aktivní sedadla, monitoring tlaku v pneumatikách a řada dalších systémů.

Mercedes-Benz CLK 500 Giorgio Armani

Německy chladný styling Mercedesů bude zlidšťovat stokusová omezená série kabrioletů CLK 500 AMG připravená ve spolupráci s italským módním návrhářem Giorgem Armanim. Exkluzivitu automobilu za 86.884 Euro bude potvrzovat certifikát dodávaný ke každému vozu. Automobil je vystavován v reprezentační prodejně Mercedesu na pařížské Champs-Elysées. První dodávky je možno očekávat od jara 2005.


Ondřej Láník