Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz v Ženevě 2006

Ondřej Láník
Další pětimetrový Mercedes se již dostal přes moře a během novinářských dnů se na stánku vystřídaly hned dva různé exempláře, které jsme postupně prozkoumali.

GL

První den byl k dispozici detroitský koncept Bluetec, druhý den jej pak vystřídalo sériové GL 500. Premiéru, ale v Ženevě ve skutečnosti absolvovaly vznětové motorizace 320 CDI a 420 CDI.

Zavedením nové řady GL hraje Mercedes do noty zájemcům o opravdu rozměrné sedmimístné vozidlo, ale ti, kdož chtějí offroad s prakticky neomezenými schopnostmi, budou ve srovnání s původním jmenovcem možná trochu zklamáni.

Řada GL s vyspělým podvozkem sdíleným s novou třídou R navíc přidává značnou výšku, takže kabina má královské rozměry. Vůbec nevylučujeme, že vládní Range Rovery budou v některých zemích nahrazeny právě tímto Mercedesem, protože komfort na palubě je i v sedmičlenném obsazení stále vysoce nadprůměrný.

Přístrojová deska těží převážně z komponentů nové třídy M, ale to pro posádku nejdůležitější se odehrává až ve druhé a třetí řadě. Obtíže s manipulací se sedadly umístěnými ve třetí řadě, která je přeci jen obtížněji dostupná vzhledem k větší výšce vozu, vyřešil výrobce zařazením elektrického sklápění. Tlačítky na pravém podběhu lze elegantně sklopit a zanořit pravé i levé sedadlo ve třetí řadě do podlahy, čímž vznikne rovná plocha.

Ve druhé i třetí řadě je místa podstatně více než ve velkoryse pojatém interiéru třídy R, snad až na šířku, která je u velkoprostorového R o několik milimetrů větší. U něj je sice podlaha zcela rovná, ale sedadla jsou nad ní umístěna příliš nízko, takže ačkoli je rozměr sedáku v pořádku, sedák cestujícím stehna obvykle nepodpírá. To v novém GL je to jinak. Dokonce i v poslední řadě, běžně vyhovující pouze dětem, najde člověk průměrného vzrůstu dostatek místa všemi směry. Troufáme si označit interiér nového GL za jeden vůbec největších na současném trhu sedmimístných automobilů.

SUV s vnějšími rozměry 5088 x 1920 x 1840 a rozvorem 3075 mm bude dodáváno se čtyřmi motory. Dva z nich jsou vidlicové osmiválce spalující benzin: GL 450 (250 kW při 6000 ot./min, 460 Nm mezi 2700 ot./min a 5000 ot./min) a GL 500 (285 kW při 6000 ot./min, 530 Nm mezi 2800 ot./min a 4800 ot./min).

Zbývající motory pak spalují naftu: GL 320 CDI (165 kW při 3800 ot./min, 510 Nm mezi 1600 ot./min a 2800 ot./min) a GL 420 CDI (225 kW při 3600 ot./min, 700 Nm mezi 2200 ot./min a 2600 ot./min).

Původní řada G zůstává v nabídce Mercedesu. K nové třídě GL se brzy vrátíme podrobným článkem.

SL (facelift)

Čtyři roky vydržela třída SL, která má u Mercedesu více než padesátiletou tradici, na trhu beze změn. Do druhé poloviny života vstoupí luxusně-sportovní roadster s několika optickými, ale také důležitými technickými inovacemi. Designéři se snažili vtisknout třídě SL ještě sportovnější tvář, ale zbytečně přitom neexperimentovat a neriskovat přízeň zákazníků. Nakonec proto přemodelovali pouze přední nárazník, do kterého vsadili oválné mlhové světlomety a lehce upravili zadní část.

V interiéru se mnoho nového neudálo, zákazníci se mohou těšit alespoň na jemnější kůži, nové barevné kombinace a větší koncentraci hliníkových dekorativních prvků. Ačkoliv soupis zákroků provedených v exteriéru a interiéru napovídá opak, nezůstalo pouze u renovace fasády, ale dostalo se také na základy. Například nově vyladěný podvozek ABC (Active body control - standardně u SL500 a SL600) zlepšuje jízdní stabilitu a dovoluje například svižnější projíždění zatáček.

Pro sportovce Mercedes nachystal i nové motory. Osmiválec 5,5 litru v SL500 nyní poskytuje výkon 285 kW a točivý moment 530 Nm, třída SL s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 sekund. Šestiválec 3,5 litru v SL350 vyvine maximální výkon 200 kW, sprint z 0 na 100 km/h v tomto případe potrvá 6,6 sekund. Jak šestiválec, tak osmiválec bude standardně spojený se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic, její sportovní variantu nabídne Mercedes za příplatek.

R 63 AMG

Již na Chicago Auto Show představil Mercedes-Benz sériovou verzi nejsilnějšího provedení MPV řady R. Osmiválec 63 AMG mu umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5 sekund, nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h. V Ženevě jsme tento automobil mohli obdivovat poprvé na starém kontinentě.

Automobil podobného jména Vision R 63 AMG jsme viděli už minulý rok ve Frankfurtu, tehdy však šlo ještě o studii. O několik měsíců později zmizelo v slovo Vision a automobil je prezentován jako produkční verze s minimálním počtem změn. Důležitý je přitom sportovní naturel, který implantovala firma AMG šestimístnému luxusnímu transportéru do genů.

Vedle silných osmiválců v R 500 je zde tedy ještě cosi navíc. Motor označovaný symbolem 63 AMG má ve skutečnosti zdvihový objem pouze 6208 cm3, ale to zřejmě při výkonu 375 kW při 6800 ot./min vadí jen málokomu. Nejvyšší točivý moment tohoto atmosférického motoru dosahuje hodnoty 630 Nm při 5200 ot./min, ale již od 2000 ot./min je k dispozici přes 500 Nm. Na všechna čtyři kola jsou hnací síly přenášeny prostřednictvím upravené sedmistupňové převodovky, která v tomto provedení nese označení AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC. Řadit lze také pomocí tlačítek na volantu.

Krátká verze R 63 AMG je schopna zrychlovat z 0 na 100 km/h za rovných 5 sekund, dlouhá pak o desetinu pomaleji. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Automobil bude k dispozici americkým zákazníkům ve druhé polovině letošního roku. Místo standardních pneumatik 265/45 R 20 s dvacetipalcovými koly bude možno poprvé ve voze Mercedes-Benz objednávat kola o průměru 21 palců.

V těchto dnech přicházejí do České republiky první dodávky vozů Mercedes-Benz třídy R. Prvním českým majitelem tohoto šestimístného luxusního vozu stane pan Václav Havel.

Mercedes-Benz CLS 63 AMG

Nový vidlicový osmiválec s atmosférickým plněním se postupně stává vrcholem všech modelových řad Mercedesu, které již několik let nesou označení AMG.Výjimku zatím tvoří dvanáctiválcové motory v derivátech AMG z řady S a SL. V Ženevě se řady 63 AMG rozšířily o několik nových modelů, které uvidíme poprvé na evropské půdě nebo jde dokonce o ryzí světové premiéry. Společným znakem těchto vozů je také nahrazení původní pětistupňové automatické převodovky AMG Speedshift evoluční verzí sedmistupňové automatické převodovky AMG Speedshift 7G-Tronic.

Čtyřdveřové kupé s technikou třídy E a rozměry, které se blíží spíše třídě S, se s novým osmiválcem ve výkonové verzi 378 kW může pochlubit zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy, nejvyšší rychlost je jako obvykle omezena elektronicky na 250 km/h. Součástí rozsáhlé výbavy je také pneumatické odpružení Airmatic, adaptivní tlumiče s proměnnou charakteristikou tlumení a přepracovaná brzdová soustava.

Mercedes-Benz CLK 63 AMG Coupé a Cabriolet

Šestilitrový osmiválec se vešel i do kupé a kabriloletu CLK! Do relativně malých vozů je dodávána výkonová verze se 354 kW a 630 Nm. Sportovní podvozek a nová osmnáctipalcová kola AMG jsou jen dvě z mnoha položek, které prošly v dílnách AMG revizí. Přední kotouče jsou v této řadě vyrobeny z nového kompozitního materiálu.

SL 55 AMG, SL 65 AMG

Omlazený luxusní roadster Mercedes-Benz SL dorazil do Ženevy v běžné podobě i v nové úpravě od AMG. Modely SL 55 a SL 65 AMG mají dravější vzhled, upravený podvozek a silnější motory. SL 55 AMG pohání osmiválec 5,5 litru vybavený novým kompresorem a většími škrtícími klapkami poskytující maximální výkon 380 kW místo původních 368 kW a točivý moment 720 Nm (nárůst o 20 Nm). Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá SL 55 AMG 4,5 sekundy, maximální rychlost kvůli omezovači nepřekročí 250 km/h.

Silnější SL 65 AMG ukrývá pod kapotou dvanáctiválec s objemem 6.0 litrů o výkonu 450 kW a točivém momentu 1000 Nm, který dělá z tohoto vozu nejsilnější roadster světa. Zrychlení na 100 km/h trvá v tomto případě 4,2 sekundy, ručička rychloměru se znovu zastaví na 250 km/h. Obě verze AMG vybavilo sportovním podvozkem a výkonnými brzdami s razantním nástupem brzdného účinku. SL 65 AMG má o 30 mm větší brzdové kotouče na přední i zadní nápravě.

Interiér AMG vystlalo kůží a vyzdobilo prvky z hliníku a karbonu. Nová funkce Racetimer umožňuje ukládat časy dosažené na okruhu, zároveň si pamatuje délku tratě, průměrný čas a nejvyšší dosaženou rychlost. Otevření nebo zavření střechy trvá pouhých 16 sekund. V nabídce Mercedesu se oba nové modely objeví brzy po skončení ženevské autoshow.

Stejný motor pracuje také v novém Mercedesu řady S označeném kódem S 65 AMG.

CLS 350 CGI

Odpovědí na ženevskou přehlídku motorářské techniky na stánku mnichovského BMW je nový šestiválec 350 CGI, který v západní Evropě nahradí motor stejného objemu ve všech řadách značky Mercedes-Benz.

Nový šestiválec se nejprve objeví ve druhé polovině roku 2006 v modelu CLS 350 CGI. Motor je proti dosavadnímu provedení vybaven přímým vstřikováním benzinu do válců s vrstvením směsi. Poprvé jsou vstřikovače zážehového přímovstřikového agregátu v automobilu založeny na principu piezoprvku, který je již nějaký čas využíván také ve vznětových motorech. Na rozdíl od dosavadních konstrukcí s přímým vstřikem slibuje Mercedes-Benz mnohem širší možnosti práce motoru v režimu spalování chudé směsi, který přináší výraznou úsporu paliva. Konkrétně v kombinovaném jízdním cyklu má úspora proti dosavadnímu CLS 350 činit 10 až 15 %, tj. přibližně 1,5 l na každých 100 km. V absolutním vyjádření bude mít Mercedes-Benz CLS 350 CGI kombinovanou spotřebu 9,1 l / 100 km.

Díky vyššímu kompresnímu poměru (12,2:1 místo 10,7:1) a dalším provedeným úpravám dosahuje moderní šestiválec vyššího maximálního výkonu 215 kW při 6400 ot./min, točivý moment má plochou křivku, když mezi 3000 a 5100 ot./min dosahuje maxima 365 Nm. Tlak ve vstřikovacím systému dosahuje až 20 MPa. Díky novému vstřikování jsou emise HC krátce po studeném startu motoru až o 50 % nižší než u stejného motoru s nepřímým vstřikováním. Protože je možné vstřikování a proces spalování aktivně řídit (nejen předstihy,ale i velmi přesně množství paliva a okamžik vstřiku a zážehu), motor umožňuje již 10 sekund po startu vypouštět výfukové plyny o teplotě přes 700 °C, což přispívá k rychlému zahřátí katalyzátorů a tím k jejich rychlejšímu uvedení do činnosti. Dvojice katalyzátorů je řízena lineárními lambda sondami, které pracují hned po startu motoru.

Snížení emisí NOx, což je jedna z problémových oblastí přímého vstřikování benzinu, je vyřešeno recirkulací výfukových plynů (až 40% se jich vrací do spalovacího prostoru) a dvěma zachycovači oxidů dusíku pod podlahou vozu, které během spalování chudé směsi dočasně absorbují Nox. Po čase je obsah zachycovačů jednorázově podroben chemické reakci, jejímž výsledkem je vypuštění neškodného dusíku do ovzduší.

Vstřikovače s přesnějším dávkováním velmi malých množství benzinu umožní motoru spalování chudé směsi i při rychlostech přesahujících 120 km/h, tedy při vyšších otáčkách i při vyšších zatíženích motoru, než bylo donedávna obvyklé.

Mercedes-Benz CLS 350 CGI zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,7 sekund, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Mezi další novinky v oblasti pokrokových hnacích agregátů se v Ženevě na stánku Mercedesu zařadila dvojice konceptů Bluetec, vycházejících z řad CLS a GL. Čisté diesely by se v osobních vozech Mercedes - Benz v sériové podobě měly na trhu objevit nejpozději v roce 2008. K těmto novinkám se vrátíme podrobnějším článkem.

Viano 3.0 CDI

Mercedes-Benz rozšířil motorovou paletu velkoprostorového vozu Viano o nový vznětový šestiválec s objemem 3.0 litry, výkonem 150 kW a točivý momentem 440 Nm. Viano s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,8 sekund a dosáhne maximální rychlosti 198 km/h. Naftovou jednotku 3.0 CDI Mercedes standardně spojil s pětistupňovou manuální převodovkou a navíc přidal filtr pevných částic.

Kombinovaná spotřeba má těsně přesáhnout devět litrů (9,2 litru). Prodej modelu s novým naftovým motorem odstartuje na přelomu března a dubna, Viano 3.0 CDI bude stát na 16 palcových kolech a nabídne kompletní bezpečnostní výbavu včetně ABS, ASR (protiprokluzový systém) a ESP (stabilizační systém).


Ondřej Láník