Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz ve Frankfurtu 2009

Aleš Jungmann
Diskuze (2)
Hlavním tahákem letošní výstavy ve Frankfurtu bylo pro velkou část návštěvníků znovuzrození legendárního Gullwingu v podobě modelu SLS AMG. Podle prvních ohlasů i našich komentátorů přímo z místa konání výstavy to je znovuzrození více než povedené.

SLS AMG

Nový Mercedes má za přední nápravou umístěný vidlicový osmiválec typu M159 s objemem 6208 cm3 a výkonem 420 kW (571 k) dosahovaným při 6800 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 650 Nm ve 4750 min-1 a přenáší se na zadní kola pomocí sedmistupňové dvouspojkové převodovky a kardanového hřídele, který je vyroben z karbonu. Pohonná jednotka má mazání se suchou skříní a odděleným zásobníkem oleje a váží jen 206 kg. Dvouspojková převodovka pochází z interního vývoje společnosti AMG a je uložena u zadní nápravy – v Sindelfingenu, respektive v Affalterbachu tedy použili systém transaxle – motor je s převodovkou spojen tuhou rourou, která poskytuje ochranu lehkému hřídeli z kompozitního materiálu, kterému tak nehrozí namáhání na ohyb. Spolehlivou trakci na kluzkém povrchu a v zatáčkách by měl zaručit diferenciál se zvýšenou svorností.

Prioritou konstruktérů byla redukce hmotnosti a snížení těžiště. Prostorový rám je vyroben z hliníkových plechů, profilů a odlitků a váží jen 241 kg. Ocel byla použita prakticky pouze na vnitřní strany předních sloupků karoserie. Ta má dveře výklopné směrem vzhůru, Mercedes tak po více než půlstoletí oživuje slavný Gullwing, který tolik proslavil model 300 SL z let 1954-1957. Automobil zhubl oproti předchůdci o 140 kg, jeho hmotnost se pohybuje kolem 1620 kg. Dvojité lichoběžníkové nápravy jsou z lehké hliníkové slitiny, stejně jako karosářské panely. Rozložení hmotnosti pak dosahuje takřka ideálu – poměr je 48 : 52.

4,64 m dlouhý, 1,94 m široký a 1,27 m vysoký automobil má rozvor náprav dlouhý 2,68 m. Zavazadlový prostor má objem jen 176 l.

SLS má kola z hliníkové slitiny, vpředu rozměru 9,5 x 19, vzadu pak 11,0 x 20 a jezdí na pneumatikách 265/35 R19, respektive 295/30 R20. Řidič, či spíše pilot, má k dispozici čtyři jízdní režimy a také funkci Racestart (systém launch control), díky které auto vystřelí z nuly na 100 km/h za 3,8 s. Po německých dálnicích jej budou moci noví majitelé prohánět rychlostí až 317 km/h. Kombinovaná spotřeba se činí 13,2 l/100 km.

Pokud bude třeba razantně zpomalit, pomohou jim v tom karbonkeramické brzdy se šestipístkovými třmeny. Ani jejich vývoj Mercedes-Benz nesvěřil žádnému externímu specialistovi, nesou opět značku AMG. Ještě k elektronice – nové SLS disponuje třístupňovým systémem ESP, který má sportovní režim a je i zcela vypínatelný.

Přístrojová deska a středová konzola mohou svým tvarem připomínat ocasní křídlo letounu, výdechy ventilace pak proudový motor. V interiéru, pro který by se spíše hodil výraz kokpit, pak najdeme špičkové materiály – kůži Nappa, nebo kov. Na středové konzole se nacházejí veškeré ovladače elektronických systémů vozu a volič sedmistupňové samočinné převodovky AMG Speedshift DCT, kterému v Affalterbachu říkají E-Select. Sportovní sedadla jsou elektricky nastavitelná a mají integrované hlavové opěrky, jejich zadní část je pak vyrobena z hořčíkové slitiny. Disponují i polohovou pamětí, do které lze uložit až tři různá nastavení, jsou vyhřívaná a do toho spolujezdcova lze umístit dokonce i dětskou sedačku! V automobilu si můžete vychutnat nejen sportovní jízdu, ale dokonce i cigaretu, zapalovač se nachází vedle voliče samočinné převodovky, kde je také dvanáctivoltová zásuvka.

Tříramenný volant AMG Performance má průměr 36,5 mm a zploštělou spodní část. Je ručně obšitý kůží, stejně jako celý interiér, který lze mít v celkem sedmi barvách. Volant lze i nastavit, a to ve dvou osách. Střed je kovový, stejně jako pádla řazení samočinné převodovky. Na volantu je také umístěno ovládání audia, telefonu, satelitní navigace a hlasového kontrolního systému Linguatronic. Vlevo jsou pak tlačítka elektronické parkovací brzdy a otevírání víka zavazadlového prostoru. Interiér není čistě jen v kůži, například na A-sloupcích najdeme umělý semiš Alcantara. Přístrojový panel nabízí kromě obvyklých budíků indikátor přeřazení na vyšší stupeň, ten se skládá z v současnosti oblíbených světelných diod, kterých je celkem sedm. Rychloměr je ocejchován do 360 km/h.

Ve středu panelu je pak umístěn 4,5palcový displej palubního systému AMG, který řidiči zprostředkovává informace o zařazeném rychlostním stupni, teplotách provozních kapalin, aktuálním čase, průměrné rychlosti, spotřebě, či venkovní teplotě. K dispozici jsou i další funkce ve volbách Set Up, Warm Up a Race – například digitální ukazatel aktuální rychlosti, elektronické stopky, které umí změřit čas na kolo na závodním okruhu. Vlevo od voliče samočinné převodovky jsou umístěny ovladače jízdních režimů včetně funkce Racestart (launch control) a ESP. Aktuální zvolený režim elektronické stabilizace se zobrazuje také na palubním počítači. Jeho jednotlivé funkce se ovládají, jak jinak, tlačítky na volantu.

Dvouzónou automatickou klimatizaci Mercedes nejen u SLS AMG nazývá Thermotronic, parkovací asistent se jmenuje Parktronic, samozřejmostí je také tempomat, k dispozici je i bezklíčkový vstup Keyless-Go. Na přání lze mít špičkové audio dánské firmy Bang & Olufsen s jedenácti reproduktory a celkovým výkonem 1000 W, DVD měnič, ještě lepší kůži, či doplňky z karbonu. K dispozici je také multimediální systém Comand APS se sedmipalcovým displejem, umístěným ve středu přístrojové desky a pevným diskem s kapacitou 6 GB. Satelitní navigace pak disponuje dalším harddiskem, tentokrát s kapacitou 30 GB. Ve výbavě nalezneme i odkládací schránky, ta největší je mezi sedadly, pamatováno bylo i na pitný režim řidiče a spolujezdce (či spíše spolujezdkyně?), ti si své nápoje mohou umístit do držáků.

Řidič sedí pouhých 369 mm nad vozovkou, vyklopené dveře pak od ní dělí 150 mm a při vstupu musí překonat posádka práh o výšce 450 mm nad silnicí, což vzhledem ke konstrukci dveří a tuhému skeletu není nijak závratné číslo. O bezpečnostních prvcích zatím Mercedes-Benz sdělil pouze to, že nový supersport disponuje osmi airbagy (předními, bočními, kolenními a okenními) a tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači a omezovači tahu.

Automobil vznikal ve spolupráci MTC (Mercedes Technology Center) a AMG. Vývoj SLS AMG byl zahájen v posledním čtvrtletí roku 2006, první vozy dorazí k zákazníkům na jaře 2010. Cena na německém trhu činí 177.310 Euro (cca 4,6 milionu Kč).

E Kombi

Nová karosářská varianta třídy E svou technikou i designem navazuje na čtyřdveřový sedan i dvoudveřové kupé. Mercedes-Benz zároveň zdůrazňuje své tradice ve výrobě vozů s karoseriemi typu kombi a uvádí, že od roku 1977, kdy bylo uvedeno první kombi, se pro tento typ karoserie rozhodlo přes jeden milion zákazníků.

Mercedes-Benz třídy E Kombi nastoupí do boje s konkurencí s karoserií dlouhou 4895 mm, širokou 1854 mm a vysokou 1471 mm. U designu karoserie Mercedes-Benz vyzdvihuje především boční linie vozu a chce, aby pozorovatele zaujalo především provedení sloupků karoserie a bočních oken. A-sloupek a D-sloupek mají působit dojmem, že nesou celou konstrukci střechy, zatímco B-sloupek a C-sloupek v tmavé barvě mají splynout s okny a vytvořit jednolitou plochu.

Designéři věnovali velkou pozornost optickému odlehčení zádní části karoserie, v níž se ukrývá objemný prostor pro zavazadla. Pozornost zde mají zaujmout především dvoudílné svítilny tvořené světelnými diodami a chromovaná lišta mezi nimi, která má zároveň roli rukojeti pro otevírání víka zavazadelníku.

U vozů typu kombi je pro zákazníky většinou nejdůležitější přístup, velikost a variabilita jejich zavazadlových prostorů. Nový Mercedes-Benz třídy E nabídne jako součást výbavy systém EASY-PACK, který umožní prostřednictvím dálkového ovládání nebo stiskem kliky otevírat a zavírat automaticky víko zavazadelníku. Nový je systém sklápění druhé řady sedadel, který je ovladatelný ze zadní části prostoru pro zavazadla. Při sklápění sedadel nebude nutné vyjímat opěrky hlav a po jejich sklopení vznikne rovná ložná plocha.

Mercedes-Benz třídy E Kombi má po složení sedadel nabídnout objem až 1950 litrů, základní objem by měl činit 695 l, ale automobilka neuvádí, do jaké výše je zavazadelník využit. Tisková zpráva vyzdvihuje přístupnost, vnitřní délku a malou výšku nákladové hrany.

Stuttgartská automobilka chce vedle zavazadlového prostoru vyzdvihnout i prostor pro cestující. Jeho velikost se snaží demonstrovat za pomoci údaje o šířce interiéru ve výšce loktů v druhé řadě sedadel, která je 1505 mm, což má být o 50 mm více než u předchozí generace. Dalším rozměrem, který má předvést velikost interiéru je výška od zadního sedáku po strop, která je 1010 mm u verze s posuvnou prosklenou střechou a 1012 mm u verze s pevnou střechou.

Stejně jako u sedanu a kupé i v kombi bude Mercedes-Benz demonstrovat svou bohatou nabídku bezpečnostních systémů. Pasivní bezpečnost má na starosti propracovaná konstrukce skeletu a deformačních zón s vysokým podílem vysokopevnostní oceli, devět airbagů v základní výbavě a aktivní opěrky hlavy Neck-Pro.

I pro kombi bude součástí standardní výbavy systém Attention Assist, který na základě 70 různých údajů vyhodnocuje únavu řidiče. Mikrospánek je velkým rizikem pro bezpečnost provozu, a proto se Mercedes zaměřil na jeho rozpoznání a zásah ještě dříve, než se naplno projeví. V případě zvýšeného rizika vydává systém zvukový signál a zobrazuje varovný nápis na přístrojovém štítu. V činnosti je Attention Assist v rozsahu rychlostí 80 až 180 km/h.

Na přání bude dodáván adaptivní tempomat Distronic Plus, který udržuje v rozsahu 0 až 200 km/h nastavenou rychlost a bezpečný odstup od vpředu jedoucího auta. Radar v předním nárazníku má dosah 200 metrů a kromě toho má senzory, které umožňují pokrýt úhel 60° na vzdálenost 60 metrů a 80° na vzdálenost 30 metrů. Tento radar je propojený s Distronic Plus a dvěma dalšími systémy – Brake Assist Plus a Pre-Safe Brake.

Novinkou kombi třídy E je systém odpružení DIRECT CONTROL, který bude součástí standardní výbavy. Tento adaptivní systém bude automaticky udržovat stálou světlou výšku bez ohledu na zatížení nákladem v zavazadlovém prostoru.

Oproti sedanu má kombi upravenu geometrii zavěšení kol, dostalo tužší tlumiče a nové torzní stabilizátory. Výsledkem provedených úprav mají být komfortní jízdní vlastnosti i s plně naloženým vozem a také minimální přenos hluku a vibrací od kol do interiéru.

Nové kombi vstoupí na domácí trh v listopadu letošního roku s pěti motory, které v roce 2010 doplní dalších pět pohonných jednotek. Při uvedení na trh si na své přijdou především milovnicí turbodieselů. Pro ně bude připraveno kombi třídy E s čtyřválcovými motory E 220 CDI BlueEFFICIENCY, E 250 CDI BlueEFFICIENCY a šestiválcem E 350 CDI BlueEFFICIENCY. Více informací naleznete v tabulkách:

Mercedes-Benz třída E - dieselové motory při uvedení v roce 2009
Motor E 220 CDI BlueEfficiency E 250 CDI BlueEfficiency E 350 CDI BlueEfficiency
Převodovka 6M 6M 7A
Zdvihový objem [cm3] 2143 2143 2987
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 125/3000-4200 150/4200 170/3800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] - - -
Max. rychlost [km/h] - - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] - - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,7 - 5,8 5,7 - 5,8 7,0 - 7,3
Emise CO2 [g/km] 150 - 153 150 - 153 185 - 192
Cena při uvedení na trh [Euro] 44.803,50 47.719,- 54.204,50

Pro příznivce benzinových motorů budou v listopadu připraveny pouze dvě verze. Kterými budou šestiválcový E 350 CGI BlueEFFICIENCY a osmiválcový E 500.

Mercedes-Benz třída E - benzinové motory při uvedení v roce 2009
Motor E 350 CGI BlueEfficiency E 500
Převodovka 7A 7A
Zdvihový objem [cm3] 3498 5461
Válce/ventily 6/4 8/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 215/6400 285/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] - -
Max. rychlost [km/h] - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,6 - 8,9 11,1 - 11,2
Emise CO2 [g/km] 200 - 208 258 - 260
Cena při uvedení na trh [Euro] 55.156,50 70.150,50

V prvním čtvrtletí roku 2010 budou tyto motory doplněny další pěticí pohonných jednotek, z nichž budou dvě vznětové a tři zážehové. Nabídku turbodieselů tak začátkem příštího roku doplní verze E 200 CDI BlueEFFICIENCY, která bude představovat nejméně výkonné provedení kombi třídy E, zatímco E 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY bude představovat jediné provedení s pohonem všech čtyř kol v kombinaci s naftovým motorem.

Mercedes-Benz třída E - dieselové motory v roce 2010
Motor E 200 CDI BlueEFFICIENCY E 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY
Převodovka 6M 7A
Zdvihový objem [cm3] 2143 2987
Válce/ventily 4/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 100/2800-4600 170/3800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] - -
Max. rychlost [km/h] - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,7* 7,6 - 7,7
Emise CO2 [g/km] 150* 200 - 203
Cena při uvedení na trh [Euro] 41.947,50 56.941,50

Paleta zážehových pohonných jednotek se začátkem roku 2010 dočká rozšíření o čtyřválcové verze E 200 CGI BlueEFFICIENCY, E 250 CGI BlueEFFICIENCY a šestiválec s pohonem všech čtyř kol E 350 4MATIC.

Mercedes-Benz třída E - benzinové motory v roce 2010
Motor E 200 CGI BlueEfficiency E 250 CGI BlueEfficiency E 350 CGI 4Matic
Převodovka 6M 5A 7A
Zdvihový objem [cm3] 1796 1796 3498
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 135/5250 150/5500 200/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] - - -
Max. rychlost [km/h] - - -
Zrychlení 0-100 km/h [s] - - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,7* 8,0 - 8,2 10,2 - 10, 3
Emise CO2 [g/km] 179* 185 - 191 238 - 241
Cena při uvedení na trh [Euro] 42.721,- 47.719,- 56.941,50

* Prozatímní údaje, které budou upřesněny

B F-CELL

Mercedes-Benz na IAA představil také třídu B F-CELL – první vůz s palivovými články „vyráběný v podmínkách sériové výroby“. Model třídy B ve specifikaci F-CELL je mimo dvoubarevného laku na pohled téměř k nerozeznání od běžné třídy B. Avantgardní MPV přitom nebylo jako základ vybráno náhodou – naopak jeho sendvičová podlahová platforma byla už na počátku navržena tak, aby umožňovala snadnou zástavbu alternativních pohonů. Všechny komponenty jsou taky umístěny v podlaze a neomezují prostor pro cestující ani zavazadla.

Pohon obstarává elektromotor o výkonu 100 kW a nejvyšším točivém momentu 290 Nm. Tyto parametry jsou srovnatelné se vznětovým B 200 CDI (103 kW, 300 Nm), při vzájemném porovnání je ale F-CELL výrazně účinnější: v kombinovaném cyklu spotřebuje energii, která je ekvivalentem 3,3 litrů nafty na 100 km. B 200 CDI potřebuje 5,6 l/100 km. Vodíkový vůz samozřejmě v místě svého provozu nevypouští žádné emise CO2.

Elektrická energie je do motoru dodávána ze dvou zdrojů. Primárním jsou palivové články, kde dochází k reakci vodíku se vzdušným kyslíkem za vzniku vodní páry a elektřiny. Startování je možné při teplotách až do -25 °C. Vodík je uložený v nádrži pod tlakem 700 bar, při jejím naplnění, které trvá zhruba 3 minuty, je dojezd 400 km. Druhým zdrojem je stejně jako v hybridu lithium-iontový akumulátor s kapacitou 1,4 kWh a nejvyšším výkonem 35 kW.

Výroba bude zahájena ještě na konci tohoto roku. Na začátku roku 2010 bude dodáno první 200 kusů. Pro lepší využitelnost třídy B F-CELL Mercedes spolupracuje s místními úřady ve velkých německých městech na budování sítí tankovacích míst.

Vision S 500 Plug-in HYBRID

Mercedes-Benz představil ve Frankfurtu hybridní koncept Vision S 500 Plug-in HYBRID. Nejedná se jen o další hybridní vůz v aktuální třídě S, ale také o první luxusní automobil se spotřebou kolem 3 litrů na 100 km. A to zní rozhodně zajímavě.

Pro úplnost dodejme, že stuttgartská automobilka již jednu hybridní verzi současné S-Klasse W221 nabízí i zákazníkům, jedná se o S 400 HYBRID, který se prodává i u nás. Slůvko Vision v názvu nového modelu S 500 Plug-in HYBRID značí, že jde zatím o studii, ale ta má k sériové výrobě velmi blízko. Postavili ji vývojáři a technici v závodě v Sindelfingenu.

S 500 Plug-in HYBRID je prvním třílitrovým vozem své kategorie. Znamená to, že v kombinovaném jízdním cyklu spotřebuje kolem 3 litrů paliva na 100 kilometrů jízdy, stuttgartští uvádějí přesnou hodnotu 3,2 l/100 km podle normy NECD (New European Driving Cycle).

Pohonné ústrojí sestává z konvenčního spalovacího zážehového motoru V6 objemu 3,5 litru s přímým vstřikováním paliva a čtyřventilovou technikou, synchronního elektromotoru s výkonem 44 kW (60 k) a točivým momentem 250 Nm a konečně lithium-iontových baterií, které dokážou poskytnout více než 10 kWh elektrické energie. To stačí k tomu, aby bylo velké esko schopné ujet zhruba třicetikilometrovou vzdálenost čistě jen na elektřinu. To sériový mild-hybrid S 400 HYBRID nedokáže, jeho pomocný elektromotor je určen primárně pro zvýšení účinnosti spalovacího motoru. Baterie S 500 Plug-in HYBRID jsou vzhledem ke své kapacitě a velikosti uloženy v zavazadlovém prostoru. S 400 HYBRID má malý lithiový akumulátor přímo v motorovém prostoru.

Stejně jako S 400 HYBRID, i tato verze je vybavena sedmistupňovou samočinnou převodovkou 7G-Tronic. Konstrukční zajímavostí je druhá spojka, která je integrovaná mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Tento automobil také disponuje rekuperací energie při brzdění a funkcí start/stop, která automaticky vypíná spalovací motor, blíží-li se vůz například k semaforu, na kterém svítí červená.

S 500 Plug-in HYBRID využívá kromě balíčku opatření ke snížení spotřeby BlueEfficiency také obyčejnou elektrickou zástrčku. Jeho baterie se tedy mohou dobíjet jak ve stanicích k tomu určených, tak z běžné zásuvky, třetí kompaktní palubní nabíječka je k dispozici přímo v zavazadelníku. Pokud se akumulátory dobíjí ve stanici, tato činnost trvá méně než hodinu, v domácí elektrické síti pak 4,5 hodiny.

Jen pro zajímavost – veškeré elektrické komponenty váží dohromady 215 kg, samotné lithiové články 130 kg. Oproti běžným NiMH bateriím se tak podařilo ušetřit asi 50-70 kg. Li-on akumulátory ale neslouží jen k napájení elektromotoru, ale také celé dvanáctivoltové elektrické sítě ve vozidle.

Vision S 500 Plug-in HYBRID neztratil nic ze svého vysokého komfortu, bezpečnosti ani jízdních výkonů. Za vše hovoří zrychlení z 0 na 100 km/h za zhruba 5,5 s a maximální rychlost 250 km/h.

BlueZERO E-CELL PLUS

Trojice konceptů BlueZERO byla představena již na lednovém autosalonu v Detroitu. Mercedes-Benz nyní na frankfurtském autosalonu uvolnil další informace a fotografie verze E-CELL PLUS.

Nejdříve si připomeňme celou řadu tří konceptů, které dostaly názvy F-CELL, E-CELL a E- CELL PLUS. F-CELL je poháněn elektromotorem, který napájejí palivové články nejnovější generace. I při jejich aplikaci umí převézt pět cestujících a 500 litrů zavazadel až do vzdálenosti 400 km, užitečná hmotnost činí 450 kg. E-CELL je elektromobil, který má akční rádius 200 km. Ten mu umožňuje zásoba energie 15,3 kWh uložená v lithium-iontových akumulátorech. Plné nabití z elektrické sítě trvá zhruba 3-4 hodiny.

Zastavme se podrobněji u třetího konceptu E-CELL PLUS. Jedná se o hybrid, který získává energii z baterií o kapacitě 17,5 kWh, dobíjených přeplňovaným spalovacím motorem ze Smartu. Litrový tříválec s výkonem 50 kW při 3500 min-1 je umístěný u zadní nápravy. Maximální dojezd činí 600 km, z toho 100 km čistě na elektřinu. Tyto hodnoty činí z BlueZERO E- CELL PLUS čistě teoreticky vozidlo pro denní použití.

E- CELL PLUS má stejně jako ostatní z trojčat přední pohon, elektromotor s největším výkonem 100 kW (trvalý je na hodnotě 70 kW) a točivý moment 320 Nm. Jezdí na dvacetipalcových kolech s pneumatikami s nízkým valivým odporem. Z 0 na 100 km/h zrychluje za méně než 11 s a jeho maximální rychlost je elektronicky limitována na 150 km/h. Pokud posádce stačí omezený dojezd na 50 km, dobijí se jeho akumulátory za půl hodiny! Při dojezdu 100 km činí doba nabíjení jednu hodinu, při dvojnásobném dvakrát tolik. Samozřejmě lze baterie dobít také z běžné elektrické sítě, to trvá hodin šest. Verze E-CELL a E- CELL PLUS mohou mít články se zásobou až 35 kWh elektrické energie.

Zadní světla mají tvar obráceného písmene L a štědře využívají LED diod, což platí také o předních pro denní svícení. Všechny studie s délkou 4,22 m jsou označovány jako předsériové. Intenzivně totiž probíhá vývoj alternativních pohonů pro třídu B, ze které také série BlueZERO konstrukčně vychází, což platí nejen o designu, ale i sendvičové konstrukci podlahy. V té je umístěno poháněcí ústrojí.

S 600 Pullman Guard

Mercedes-Benz ví jak svým zákazníkům nabídnout maximální pohodlí a bezpečí zároveň. Ve Frankfurtu představil nový vrchol v péči o státníky a důležité osoby v podobě vlajkové lodi, třídy S v provedení Pullman Guard.

Limuzíny Pullman (tedy od dvacátých let minulého století nabízené vozy s prodlouženým rozvorem) nabízejí ve svém interiéru jen ty nejluxusnější doplňky a vybavení. Provedení Guard pak znamená snahu o co nejvyšší bezpečnost převážených osob díky silnému pancéřování. Své o tom ví například útočníci na gruzínského prezidenta Ševardnadzeho, kteří v roce 1998 zkřížili cestu jeho ozbrojenému konvoji. Na prezidentovu limuzínu (třída S Guard) vystříleli více než 450 nábojů ze samopalu, posádka vozu přečkala ve zdraví i tři útoky výbušninami včetně zásahu střelou z ručního granátometu do motorového prostoru. Jak je vidět, Guard není pouhým reklamním sloganem.


Aleš Jungmann
Diskuze (2)