Mercedes-Benz Vision S 500 Plug-in Hybrid: Luxus se spotřebou 3,2 l/100 km
Pro úplnost dodejme, že stuttgartská automobilka již jednu hybridní verzi současné S-Klasse W221 nabízí i zákazníkům, jedná se o S 400 Hybrid, který se prodává i u nás. Slůvko Vision v názvu nového modelu S 500 Plug-in Hybrid značí, že jde zatím o studii, ale ta má k sériové výrobě velmi blízko. Postavili ji vývojáři a technici v závodě v Sindelfingenu.
S 500 Plug-in Hybrid je prvním třílitrovým vozem své kategorie. Znamená to, že v kombinovaném jízdním cyklu spotřebuje kolem 3 litrů paliva na 100 kilometrů jízdy, stuttgartští
uvádějí přesnou hodnotu 3,2 l/100 km podle normy NECD (New European Driving Cycle).
Pohonné ústrojí sestává z konvenčního spalovacího zážehového motoru V6 objemu 3,5 litru s přímým vstřikováním paliva a čtyřventilovou technikou, synchronního elektromotoru s výkonem 44 kW (60 k) a točivým momentem 250 Nm a konečně lithium-iontových baterií, které dokážou poskytnout více než 10 kWh elektrické energie. To stačí k tomu, aby bylo velké esko schopné ujet zhruba třicetikilometrovou vzdálenost čistě jen na elektřinu. To sériový mild-hybrid S 400 Hybrid nedokáže, jeho pomocný elektromotor je určen primárně pro zvýšení účinnosti spalovacího motoru. Baterie S 500 Plug-in Hybrid jsou vzhledem ke své kapacitě a velikosti uloženy v zavazadlovém prostoru. S 400 Hybrid má malý lithiový akumulátor přímo v motorovém prostoru.
Stejně jako S 400 Hybrid, i tato verze je vybavena sedmistupňovou samočinnou převodovkou 7G-Tronic. Konstrukční zajímavostí je druhá spojka, která je integrovaná mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Tento automobil také disponuje rekuperací energie při brzdění a funkcí start/stop, která automaticky vypíná spalovací motor, blíží-li se vůz například k semaforu, na kterém svítí červená.
S 500 Plug-in Hybrid využívá kromě balíčku opatření ke snížení spotřeby BlueEfficiency také obyčejnou elektrickou zástrčku. Jeho baterie se tedy mohou dobíjet jak ve stanicích k tomu určených, tak z běžné zásuvky, třetí kompaktní palubní nabíječka je k dispozici přímo v zavazadelníku. Pokud se akumulátory dobíjí ve stanici, tato činnost trvá méně než hodinu, v domácí elektrické síti pak 4,5 hodiny.
Jen pro zajímavost – veškeré elektrické komponenty váží dohromady 215 kg, samotné lithiové články 130 kg. Oproti běžným NiMH bateriím se tak podařilo ušetřit asi 50-70 kg. Li-on akumulátory ale neslouží jen k napájení elektromotoru, ale také celé dvanáctivoltové elektrické sítě ve vozidle.
Vision S500 Plug-in Hybrid neztratil nic se svého vysokého komfortu, bezpečnosti ani jízdních výkonů. Za vše hovoří zrychlení z 0 na 100 km/h za zhruba 5,5 s a maximální rychlost 250 km/h.