Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Meteor (1949–1961): Když se v Kanadě prodávaly Fordy jako Meteor

Karel Haas Karel Haas 8. 10. 2020 • 10:11
14
Zobrazit náhledy (14)
Přístrojová deska a volant Meteoru Custom byly k nerozeznání od Fordu Custom. V modelovém roce 1950 zůstal Meteor prakticky beze změn, jen parkovací světla a směrovky byly přemístěny do nástavců nad předním nárazníkem a široká chromovaná lišta přední masky byla lakována v barvě vozu. Meteor Custom DeLuxe Club Coupe z roku 1951 měl novou masku chladiče se šesti obdélníkovými otvory a na krátké boční liště se objevil emblém Meteoru. Třídveřové kombi Meteor Custom DeLuxe Country Squire z roku 1951 s dřevěnými boky a zádí. Přední masku Meteoru 1952 tvořila silná chromovaná lišta se třemi zašpičatělými výstupky uprostřed. Po stranách lišty měl Meteor velká kruhová pomocná světla s rámečky v barvě vozu. Modely Meteor ročníku 1952 se podobaly Fordu Crestliner a Customline a přinesly řadu nových prvků designu. Nejviditelnější změnou bylo jednodílné, mírně zaoblené přední okno. Proti fordům měl Meteor 1953 nad zadními koly tři lišty. Horní a dolní byla kratší. Novinkou modelového roku 1954 bylo kombi Meteor Niagara Ranch Wagon. Všechny modely dostaly nové názvy. Z Customline se stala Niagara. Dvoudveřový hardtop Meteor Rideau Skyliner měl nad předními sedadly průhledný plexisklový panel.

Americké automobily společnosti Ford se v Kanadě řadu let prodávaly pod značkou Meteor. Od fordů se lišily hlavně přední maskou, zadními světly a ozdobnými lištami na bocích.

Značku Meteor zavedl kanadský Ford (Ford of Canada) v roce 1949. Automobily Meteor byly v podstatě modely Ford upravené pro kanadský trh vzhledovými modifikacemi, aby se na první pohled odlišovaly od vozů Ford. Kanadská obchodní zastoupení Fordovy divize Lincoln-Mercury tak dostala produkt pro kategorii levnějších vozů, podobně jako dealeři Ford of Canada měli pro tuto kategorii značku Monarch, vycházející z modelů Mercury.

Pro kanadský automobilový trh bylo typické, že v menších městech sídlil buď dealer značky Ford nebo dealer Lincoln-Mercury, ale většinou ne oba. Uvedením značky Meteor se Lincoln-Mercury stal v Kanadě přímým konkurentem značky Pontiac koncernu General Motors a kanadský Ford konkuroval svými Monarchy modelům Oldsmobile. V letech 1949 až 1959 se Meteor pravidelně umisťoval v žebříčku vozů prodaných v Kanadě na čtvrtém místě za značkami Chevrolet, Ford a Pontiac. Kanadská značka Meteor existovala až do roku 1976 s výjimkou let 1962 a 1963, kdy bylo toto jméno použito u vozů Mercury Meteor, prodávaných v USA. Tento článek připomene modely Meteor vyráběné v letech 1949 až 1961, označované také jako fáze 1. V první části se podíváme na modely z let 1949 až 1954.

1949 až 1951

První Meteor modelového roku 1949 byl představen veřejnosti 25. června 1948, téměř současně s Fordy Deluxe a Custom, se kterými sdílel karoserii, podvozek a motor, ale lišil se přední maskou, nárazníky a dalšími ozdobami. Meteor Custom 1949 (foto) měl dělené šípové přední okno a masku chladiče podobající se masce, jakou měly tehdejší vozy Mercury, tedy bez „vrtulového“ kruhu ve středu, typickému pro vozy Ford. Otvor masky byl shora orámován širokou chromovanou lištou a po stranách byla umístěna parkovací světla. Nad maskou byl nápis METEOR (velkými písmeny) a název vozu se dal přečíst i na chromovaných poklicích kol. Na víko kufru nad poznávací značkou a jejím osvětlením byl umístěn kruhový znak. Rozměry karoserie byly téměř totožné s modely Ford (délka 5 m, šířka 1,82 m a výška 1,6 m). Rozvor náprav byl 2896 mm (114 palců).

Nad přední maskou byl nápis METEOR (velkými písmeny) a název vozu se dal přečíst i na chromovaných poklicích kol. Nad přední maskou byl nápis METEOR (velkými písmeny) a název vozu se dal přečíst i na chromovaných poklicích kol.

Meteor se v modelovém roce 1949 nabízel ve dvou verzích. Modely DeLuxe se prodávaly ve dvoudveřovém provedení Tudor a čtyřdveřovém Fordor a jako kupé Club a Business. Ještě luxusnější byla verze Custom, nabízená ve všech výše uvedených provedeních kromě kupé Business. Ceny byly o zhruba 65 dolarů vyšší než stejné modely Ford. Mnoho zákazníků volilo dvoubarevné lakování karoserie (americký Ford je nenabízel).

Zadní kola poháněl přes třístupňovou manuální převodovku vidlicový osmiválec Ford 239 s objemem 3923 cm3, ventilovým rozvodem SV (flathead) a nejvyšším výkonem 102 k (75 kW). Točivý moment dosahoval nejvyšší hodnoty 244 Nm. Vůz s pohotovostní hmotností 1,4 tuny dosahoval rychlost 140 km/h.

V modelovém roce 1950 zůstal Meteor prakticky beze změn, jen parkovací světla a směrovky byly přemístěny do nástavců nad předním nárazníkem a široká chromovaná lišta přední masky byla lakována v barvě vozu. Nabídka modelů byla rozšířena o kabriolet a kombi a nejvyšší úroveň výbavy se jmenovala Custom DeLuxe. Částečně dokončené vozy se dovážely ze Spojených států a v Kanadě byly dokončeny díly specifickými pro Meteor. V roce 1950 jich bylo v Kanadě prodáno přes 26.000 kusů.   

V roce 1951 dostal Meteor novou masku chladiče se šesti obdélníkovými otvory (velká maska z modelu Mercury se obtížně upravovala pro užší předek Meteoru. Kromě dvoudveřového a čtyřdveřového provedení se stupňovitou zádí se nabízel také ve verzi třídveřového kombi Country Squire s dřevěnými boky a zádí. Nové byly také kratší lišty na bocích s kruhovým znakem se symbolem hvězdy. Meteory 1951 se na přání dodávaly s automatickou převodovkou Merc-O-matic.

Meteor Custom DeLuxe Club Coupe z roku 1951 měl novou masku chladiče se šesti obdélníkovými otvory a na krátké boční liště se objevil emblém Meteoru. Meteor Custom DeLuxe Club Coupe z roku 1951 měl novou masku chladiče se šesti obdélníkovými otvory a na krátké boční liště se objevil emblém Meteoru.

1952 až 1954

Modely Meteor ročníku 1952 se podobaly Fordu Crestliner a Customline a přinesly řadu nových prvků designu. Nejviditelnější změnou bylo jednodílné, mírně zaoblené přední okno. Přední masku Meteoru tvořila silná chromovaná lišta se třemi zašpičatělými výstupky uprostřed. Po stranách lišty měl Meteor velká kruhová pomocná světla s rámečky v barvě vozu, stejně zbarvené byly i rámečky hlavních světlometů. Proti Fordům měl Meteor mírně pozměněná zadní kruhová světla. Od Fordů naopak převzal prolis nad zadními koly se svislou chromovanou lištou. Když Ford přišel s hardtopem, Meteor jej následoval s novým jménem Victoria (foto) a výbavou Custom DeLuxe. Meteory s automatem měly na víku kufru nápis Automatic. Meteor převzal od Forda nové názvy modelů Mainline, Customline a Crestline. Tento název se objevil, tak jako u Fordů, na předních blatnících. Do modelů Meteor Customline a Crestline se montovala přístrojová deska z vozu Mercury, zatímco model Mainline měl desku z Fordu. V roce 1952 bylo kombi Country Squire nahrazeno oblíbeným třídveřovým kombi Ranch Wagon.

Modely Meteor ročníku 1952 se podobaly Fordu Crestliner a Customline a přinesly řadu nových prvků designu. Nejviditelnější změnou bylo jednodílné, mírně zaoblené přední okno. Modely Meteor ročníku 1952 se podobaly Fordu Crestliner a Customline a přinesly řadu nových prvků designu. Nejviditelnější změnou bylo jednodílné, mírně zaoblené přední okno.

Meteor ročníku 1952 série Mainline používal dál motor Ford 239 V8 s objemem 3923 cm3 a ventilovým rozvodem SV, jeho výkon ale vzrostl na 112 k (82 kW). Meteor Customline měl pod kapotou výkonnější vidlicový osmiválec Ford 255 (120 k), používaný ve vozech Mercury.

Meteor 1953 dostal novou přední masku s čtyřcípou hvězdou uprostřed a novým znakem na kapotě. Chromované ozdoby na zadních blatnících se u modelů Customline a Crestline lišily. Proti fordům měly nad a pod dlouhou lištou dvě kratší lišty. Madlo k otevírání víka kufru mělo tvar čtyřcípé hvězdy.

Modelový rok 1954 přinesl novinku v podobě nových názvů modelů. Z modelů Customline a Crestline se stala Niagara a Rideau podle slavného vodopádu a kanálu spojujícího hlavní město Kanady Ottawu s jezerem Ontario. Název Mainline byl bez náhrady zrušen, základní model se jednoduše jmenoval jen Meteor. Opět došlo ke změně masky chladiče. Široká chromovaná lišta byla nyní uprostřed prohnuta do písmene V a do vzniklého prostoru byla umístěna čtyřcípá hvězda menších rozměrů. Boční lišty byly prodlouženy na celou délku vozu. Novinkou bylo pětidveřové kombi Country Sedan a Rideau Skyliner s plexisklovým panelem nad předními sedadly.

Dvoudveřový hardtop Meteor Rideau Skyliner měl nad předními sedadly průhledný plexisklový panel. Dvoudveřový hardtop Meteor Rideau Skyliner měl nad předními sedadly průhledný plexisklový panel.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku