MG zaplaví Evropu auty. Má na to největší ro-ro loď na světě
Čína se v posledních letech stala největším světovým exportérem automobilů. Pomohla v tom vyšší kvalita tamních produktů a nižší cena. Problémem je stále doprava, ale tamní automobilky to stále častěji řeší vlastní flotilou přepravních lodí.
Čínské automobilky se navzájem předhání v mnoha kategoriích. Od běžného výkonu a zrychlení, přes spotřebu a tepelnou účinnost až po aerodynamiku nebo skóre v nárazovém testu. Mezitím se ale zjevně rozhořel také souboj o největší loď pro přepravu automobilů z Číny do světa.
Doposud největší přepravní lodí typu ro-ro (Roll-on/roll-off), na kterou auta samy najíždějí i vyjíždějí, byl BYD Shenzhen. Obr pojmenovaný po městě, kde BYD sídlí, přitom na vody poprvé vyplul teprve koncem dubna. Na jeho palubu se vejde 9.200 aut a první plavba jej zavedla do Brazílie. Shenzhen je už čtvrtou lodí z vlastní flotily BYD a světové rekordy předtím držely právě starší plavidla této automobilky. Dohromady jich plánuje mít v brzké době ve vlnách hned osm.
V květnu ale Shenzhen pokořilo v kapacitě plavidlo Anji Ansheng, které spadá pod Anji Logistics, a tedy pod automobilku SAIC. Ta je v Evropě známá zejména pro vozy MG, ale prodávají se zde také její značky Maxus (LDV), Rising, Wuling a chystá se příchod IM. SAIC je také po Chery druhým největším exportérem aut z Číny.
Anji Ansheng má 228 metrů na délku a 37,8 na šířku a na jeho palubu se vejde 9.500 aut. Pro srovnání, BYD Shenzhen má na délku 219,9 metrů a na šířku 37,7 metrů, kapacita je 9.200 aut. Shenzhen používá lodní motory schopné spalovat zemní plyn nebo klasické lodní palivo z těžších frakcí ropy. Anji Ansheng se možností dvou paliv nechlubí, ale také slibuje systémy pro úsporu paliva a snížení emisí.
Právě vysoké emise lodních motorů, spalujících nejméně kvalitní ropné produkty, bývají často kritizovány. Lodě navíc mnohdy bývají registrovány v zemích s laxnějšími nároky na emisní systémy. BYD i SAIC v prohlášeních slibují budoucí uhlíkovou neutralitu svých lodních flotil, stále však využívají primárně právě těžší frakce ropy. Anji Ansheng se plaví pod vlajkou africké Libérie a BYD Shenzhen pod vlajkou Hongkongu.
SAIC má přes svou divizi Anji Logistics už dnes jednu z největších flotil, příští rok už bude mít 22 lodí, vyvážejících auta do světa. První cesta Anji Ansheng vede do Evropy, kam vyplula 15. května a veze asi 7.000 aut, podle fotek v naprosté většině se značkou MG.

Zdroj: Bjreview, Zdroj foto: SAIC, Zdroj videa: SAIC