Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 27. 5. 2018
11
2
Zobrazit náhledy (11)
Michelin PLR Michelin PLR Michelin PLR Michelin PLR Michelin PLR Michelin PLR
Francouzský Michelin v sedmdesátých letech postavil vozidlo na testování svých pneumatik. Jeho základem byl legendární Citroën DS.

Pneumatika se nejlépe zkouší v běžném provozu, čehož si byli u Michelinu moc dobře vědomi. Vysokou rychlost navíc lze otestovat pouze na polygonu. A taková zábava může skončit i prasknutím obutí, což má neblahé následky nejen na vozidlo samotné, ale hlavně na osobu uvnitř. Proto v roce 1972 francouzský gigant stvořil... zkrátka monstrum. Vývoj trval celé dva roky. Za základ zvolil Citroën DS v praktičtější verzi, tedy kombi.

S jedenácti koly

Tuhle naprosto šílenou kreaci pojmenoval „Poids Lourd Rapide“, prostě a jednoduše rychlý náklaďák. Zkratka PLR se používá běžně. Náklad ovšem nevozil, ale zrovna tolik vážil. Celých 9150 kg! Michelin byl v té době ještě majoritním akcionářem Citroënu, takže se volba zdála logická. Francouzi vozu vyvedenému v oranžové barvě se žlutou kapotou a černou střechou přezdívali „le mille-pates“. Tak se v tomto půvabném melodickém jazyce říká stonožce. Sto kol ovšem neměl. Stačilo jich deset na pěti nápravách, dvou vpředu a tří vzadu. Zadní osy mimochodem darovaly Peugeot 504. Na začátku byl speciál bílý, k přelakování došlo až později.

Tedy... měl jich vlastně jedenáct, to poslední liché bylo umístěno před zadními nápravami za kabinou centrálně na otočném rameni. Právě sem bylo možné nasadit i větší gumu s ráfkem určenou pro náklaďáky a autobusy. Ovládala ji hydraulika, která mohla nastavit potřebné polohy, při testech se většinou jezdilo s odejmutým bočním panelem. Standardní kola darovala dodávka typu H. Pro lepší obratnost se obě přední nápravy natáčely. Každému dojde, že čtyřválce 1,91-2,35 l, které se do „bohyně“ dodávaly, stačit na rozpohybování takového stroje nemohly. Místo nich se v zádi usídlily dva vyladěné vidlicové osmiválce Chevrolet „small-block“ 5,74 l z Corvette. Jeden poháněl trojici náprav, druhý právě ono středně namontované kolo se zkušební pneumatikou, pracovaly tedy nezávisle na sobě. Dohromady měly 400 koní, správně 294 kW.

Spojení vozu s dvojitým šípem a amerických pohonných jednotek je velmi zvláštní, nicméně země galského kohouta vhodné agregáty nabídnout nedokázala. Zadní boční okna byla odstraněna, místo nich se usídlily chladicí mřížky a větrací otvory, dvojici motorů (některé prameny uvádějí dokonce „big-blocky“ 7,44 l s celkovým výkonem 313 kW, tedy 425 k, jinde se lze dočíst až o 700 koních) se permanentní přísun čerstvého vzduchu náramně hodil, i když je samozřejmě chladila kapalina. Sílu přenášela samočinná převodovka s klasickým měničem momentu přes hydraulickou spojku.

Přes sedm metrů

7,32 m dlouhé, extrémních 2,45 m široké a 1,56 m vysoké vozidlo dokázalo jet rychlostí i 180 km/h, což je takřka neuvěřitelné. Běžně se mohlo pohybovat stosedmdesátkou. S přestavbou, natažením a rozšířením pomohla ta nejpovolanější firma: karosárna Pierra Tissiera. Hydropneumatické odpružení si samozřejmě zachovalo, na něm nebylo třeba nic měnit.,to zvládlo udržovat i konstantní světlost 215 mm Aby nějakou dobu na dráze vydrželo, dostalo dvě devadesátilitrové palivové nádrže, spotřeba byla jistě extrémní, ale o tu tady jaksi vůbec nešlo... Pokud hrozilo proražení testovaného obutí, během tří sekund po stisknutí tlačítka se motor pohánějící centrální kolo samočinně vypnul, to se tedy následně zastavilo a zvedlo.

Pneumatiky se testovaly výhradně na polygonu v Ladoux severně od Clermont-Ferrandu. Zde má také francouzský výrobce obutí tovární muzeum L’Aventure Michelin. Právě tam dlouhatánský citroën sloužící jako pojízdná laboratoř dnes odpočívá, sem tam se objeví i na nějaké marketingové akci. Existuje také coby model v 1:43, pro vydavatelství Altaya ho vyrobila společnost Ixo. Sběratelé DS jej jistě doma mají...

Foto: Michelin, buch-t/Wikipedia, Klaus Nahr, Andrew Bone

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

vypadá to jako
mato967
| 28. 5. 2018
Áno, a je to skoro také staré ako ty...
Avatar - Ada je zase tady
vypadá to jako
Ada je zase tady
| 27. 5. 2018
francouzský výrobek...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku