TEST Volkswagen Tiguan People 1.5 eTSI 96 kW – Život se zvláštním stop-startem
Mild-hybridní patnáctistovka ve Volkswagenu Tiguan funguje zvláštním způsobem – i s vypínatelným stop/startem zhasíná motor a dělá si, co chce. Vysvětlujeme, jak se chová a proč tomu tak je.
Design, interiér
Volkswagen Tiguan je jedním z globálně nejúspěšnějších modelů značky. Když se v září 2023 oficiálně představila nejnovější třetí generace populárního kompaktního SUV, přitáhla velkou pozornost především svou „normálností“. Německá značka se vzdala módních výstřelků a dalšího pokračovatele původního modelu z roku 2007 udělala jako výraznou evoluci, jak je aktuálně v koncernu Volkswagen zvykem.
Nejnovější tiguan tak zakládá na stejném konceptu, s jakým se zrodila i nejnovější Audi A5 nebo české Škody Superb a Kodiaq. Poslední z uvedených koncernových modelů tu není náhodou, protože je současně jedním z jeho hlavních konkurentů. I když, lépe by se nám do srovnání hodil novější Volkswagen Tayron, protože ten je se svou delší stavbou kodiaqu blíže než menší tiguan.
I když Volkswagen Tiguan v aktuální evoluci přijel s výrazně modernější designem, rozměrově se změnil jen nepatrně. S celkovou délkou 4539 milimetrů je o 30 milimetrů delší a naživo působí výrazně větší, než skutečně je. Prostornost novějšího modelu je přitom přibližně stejná jako u předchůdce, za což může i stejný rozvor náprav – starší i dnešní tiguan mají shodných 2680 milimetrů. Zavazadlový prostor s objemem 652 litrů je pak o 37 litrů větší než dřív.
Nový infotainment a obdoba Smart Dials
Asi se už budu trochu opakovat, ale třetí tiguan mě oslovuje stejnými pozitivy jako nejnovější škodovky. Volkswagen totiž opět dělá docela normální auta pro lidi. Na volantu už nejsou dotykové plošky místo klasických tlačítek a i tiguan má modernější intuitivní infotainment MIB 4 s hlasovým asistentem zakládajícím na umělé inteligenci ChatGPT.
Okamžitě od nastartování funguje bez zamrzání, a když pracujete s hlasovým ovládáním, mnohem lépe vám rozumí. Stále se však musíte držet ideálních příkazů. Ty vám tiguan umí napovědět na centrálním displeji a ač pro jeho aktivaci můžete použít zvolání „Hey Volkswagen“, mnohem jednodušší je použití tlačítka na multifunkčním volantu.
S kolegy jsme se při testování shodli, že i v akční výbavě People je tiguan hodnotně vypadajícím SUV, ale v kabině umí trochu zklamat. Snad nejhorším prvkem je lacině vypadající středový tunel se startovacím tlačítkem a individualizovatelným otočným ovladačem po vzoru Smart Dials od Škodovky. Tady však nemáte k dispozici tři vedle sebe, ale jen jeden. Posledním novým výrazným ovládacím prvkem je volič převodovky DSG pod volantem – s manuálem si tiguan už nekoupíte.
Akční výbava People
Už před rokem Volkswagen začal nabízet novou akční výbavu People, se kterou se nám tenhle tiguan dostal do rukou. České zastoupení se rozhodlo přitáhnout zájem potenciálních zákazníků a se zvýhodněním jim nabízí extra výbavu ve standardu a to v ceně 103.500 Kč. U tiguanu People tak bez nutnosti dalšího příplatku dostanete metalické lakování, 17“ kola Venezia, LED světlomety plus nebo pakety Easy Open & Park Assist Plus a Design (stříbrné střešní nosiče, zatmavená zadní okna a bezpečnostní skla.
Kromě toho Volkswagen Tiguan People odpovídá sériové výbavě modelu Life. Na námi testovaném autě přitom najdete pět dalších příplatků. Zelenou barvu Cipressino za 3800 Kč, 18“ kola Napoli za 16.200 Kč, asistenční paket IQ.Drive s 360° kamerovým systémem a pokročilejšími asistenty za 24.600 Kč, modernější světlomety IQ.Light HD LED Matrix za 12.400 Kč a paket navigace Discover s 12,9“ obrazovkou za 33.200 Kč.
Motor, jízdní vlastnosti
Nový Volkswagen Tiguan s akční výbavou People se v Česku prodává se čtyřmi motorizacemi – dvěma mild-hybridními zážehovými eTSI, jedním zážehovým plug-in hybridem eHybrid jednou vznětovou TDI bez elektrifikace. Nám se zvýhodněný tiguan dostal do rukou s nejdostupnější benzinovou variantou, tedy slabší specifikací motoru 1.5 eTSI Evo mHEV.
Turbodmychadlem přeplňovaná mild-hybridní zážehová čtyřválcová patnáctistovka ve výkoně slabší verzi disponuje maximálním výkonem 96 kW (130 koní) a spolupracuje se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG. Volkswagen říká, že tato motorizace je technicky stejná jako výkonnější verze o 110 kW i nová slabší varianta o 85 kW, která aktuálně tvoří základní motorizaci třeba v novém golfu a nahrazuje tak litrový tříválec. Rozdíly ve výkonu jsou dané jen softwarovou úpravou.
Základní a nejlevnější motorizace 1.5 eTSI se bude líbit hlavně klidnějším řidičům s nohou na plynu. Ve městě má přijatelnou pružnost a celkovou dynamiku, umí jezdit i za méně než 7 litrů na 100 kilometrů a během testování jsem si vyzkoušel, že si s ní můžete sáhnout na maximální dojezd na jedno natankování až 800 kilometrů.
S výhradní dvouspojkovou převodovkou se rozjíždí klidně plynule a má i páčky pod volantem pro manuální řazení. Pokud však plánujete s tiguanem jezdit zejména na dálnicích nebo vyššími rychlostmi, poohlédněte se spíše po silnějším motoru. Při rychlostech nad 100 km/h totiž nemá nijak oslnivou dynamiku a je pro tiguan trochu slabší, než by v tu chvíli potřeboval.
Při vyšších rychlostech na dálnicích často podřazuje, pokud zrovna potřebujete přidat, protože na nejvyšší cestovní sedmičku už nemá dost síly. A pokud na ni jede, při standardní české „stotřicítce“ točí přibližně 2500 otáček za minutu. Mild-hybridní eTSI varianta populárního motoru 1.5 TSI je však specifická častým zhasínáním motoru pro plachtění i při zastavování.
Neustálé zhasínání a startování motoru v kolonách
Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI se téměř za všech okolností chová tak, že pokud zrovna nezrychluje a vy sundáte nohu z plynu, využívá adaptivní rekuperace, nebo okamžitě uspí motor a plachtí. A pokud znovu šlápnete na plyn, pomocí osmačtyřicetivoltového startér-generátoru jej zase v mžiku nastartuje a okamžitě vám poskytne další výkon. A to nás inspirovalo pro rozsáhlejší výzkum různých provozních režimů, z nichž některé jsme pro vás natočili na video.
Nechte systém stop/start aktivní, zastavte na nulovou rychlost a motor zůstane zhasnutý. Jestliže však stop/start vypnete, stejně se vám motor při zastavování zhasne, a jakmile zastavíte, okamžitě znovu nastartuje podle vašeho nastavení, aby následně běžel ve volnoběžných otáčkách. V kolonách to může vést k situacím, kdy „krokujete“ a spalovací motor neustále zhasíná a startuje podle toho, zda zrovna přidáváte plyn, nebo jej uvolňujete.
V přibližně kilometrové koloně jsem si všiml, že motor během několika málo minut zhasl a nastartoval více než 35krát a může se stát, že na dvaceti metrech systém restartuje motor i pětkrát nebo víckrát. Současně jsem si všiml, že pokud se s aktivním stop/startem rozjedete, tak dokud nepřesáhnete rychlost jízdy 12 až 13 km/h, motor téměř nikdy nezhasne.
Jak stop/start definitivně vypnout?
Zní to zvláštně, že? A ač to Volkswagen nijak neuvádí, dává vám jednoduchou možnost, jak stop/start definitivně eliminovat, „jen“ s doprovodem občas vyšších otáček či hluku. Stop/start totiž vypnete vždy, když převodovku přepnete voličem ze standardního módu D do režimu S. I s komfortním a ekonomickým jízdním režimem vozu tak můžete jezdit, aniž by vám zhasínal motor. Funguje to tak v kompletně sportovním režimu vozu i komfortním/eko režimu, dokud necháte převodovku v S.
Luboš Křivánek, technik českého zastoupení Volkswagenu, k tomu dodává, že pohon v tu chvíli očekává rychlejší reakce i brzdění motorem, a proto jej nevypíná. České zastoupení Volkswagenu nám navíc poskytlo téměř kompletní výčet všech vstupů, jež ovlivňují chování stop-startu. To je u mild-hybridů eTSI vždy závislé na aktuálních provozních podmínkách, včetně provozních teplot vozu. Najdete je v další kapitole tohoto testu.
Chování stop/startu se nedá stoprocentně predikovat, ale obecně funguje tak, že není tak závislé na jízdním režimu motoru (Eko, Komfort a Sport), ale spíše na módu převodovky. V režimu D motor téměř vždy zhasíná, v režimu S nikdy. A pokud vám jej v režimu D neuspí, je některá z mnoha proměnných veličin ve stavu, kdy nemůže zajistit správnou funkci.

Pojďme se věnovat reálnému chování ve standardním jízdním nastavení s motorem v režimu Komfort a převodovkou v módu D. Modelová situace – přijíždíte do křižovatky, dáváte přednost v jízdě, zpomalujete, motor se vypíná. Když zastavíte – s vypnutým stop/startem se sám hned znovu nastartuje, se zapnutým stop/startem čeká na váš povel. Stačí přidat plyn nebo lehce uvolnit brzdu, aby se znovu nastartoval.
Pokud však u zhasnutého motoru chcete hned přidat plyn, vzniká malá prodleva při startování motoru a následné reakci na plyn. Startér-generátor jej většinou spouští plynule a klidně, ale tu a tam se můžete setkat i s pocitově tvrdším škubajícím startem. Převodovka navíc po zhasnutí motoru nechává zařazeno, a když vám klesne rychlost natolik, že musí podřadit, znovu si nastartuje, provede změnu a nechává motor běžet.
Na chování stop/startu si tedy prostě musíte zvyknout a přijmout jej. Ježdění ve sportovním režimu převodovky totiž přináší i nekomfortní projev, jakým je držením vyšších otáček motoru nebo pozdější řazení. To znamená vyšší reálnou spotřebu paliva i hlučnost jízdy. A ne každému to bude vyhovovat.
Technické parametry systému Stop-Start
Při testování Volkswagenu Tiguan 1.5 eTSI DSG mHEV o 96 kW (130 koních) jsme se obrátili na oficiální české zastoupení se dvěma otázkami ohledně motoru. Na následujících řádcích vám přinášíme vyjádření technika, pana Luboše Křivánka.
Nejprve bych se chtěl zeptat, zda se mild-hybridní motor 1.5 eTSI ve svém jádru nějak mechanicky liší od dalších benzinových patnáctistovek – motorů 1.5 TSI 85 kW (115 koní) a 1.5 TSI 110 kW (150 koní), nebo bylo jiného výkonu dosaženo pouze softwarovou úpravou?
Jde o SW úpravu a stejnou mechaniku.
Během testování jsem si všiml, že i s manuálně vypnutým stop-startem vůz při zastavování zhasne motor a po uvedení do klidu jej znovu nastartuje, podle zvoleného nastavení. Poskytli by nám prosím lidé z Volkswagenu technický popis, jak přesně systém stop-startu funguje? Zda je zhasínání a startování motoru závislé na některých faktorech, jako je stav nabití akumulátoru nebo rychlost jízdy/zpomalení při zastavení?
Pokud je Start/Stop aktivní, dochází jak k vypínání motoru za jízdy (vliv mHEV), tak zhasnutí motoru po zastavení vozu (vliv Start/Stop). Pokud je Start/Stop deaktivován, pak je vliv mHEV nezměněn, ale po zastavení nedojde ke zhasnutí motoru, resp. pokud byl před zastavením vozu motor vypnutý (plachtění s motorem OFF), pak se motor po zastavení vozu znovu rozběhne. Co se systému Start/Stop týče, je zohledněno mnoho proměnných z různých systémů vozu.
Výtah některých z nich:
- Příliš nízká hustota vzduchu
- Příliš nízký podtlak v posilovači brzd (tlaková ztráta)
- Průběžné testování složení paliva (testování hodnoty etanolu po a proces tankování)
- Regenerace filtru pevných částic
- Vlivy řidiče (ovládání/vypínání spojky)
- Stop and Go (dopravní zácpa)
- Speciální veto z řídicí jednotky motoru (příliš vysoká/příliš nízká teplota motoru…)
- Požadavky na vytápění a klimatizaci
- Signál od snímače deště
- Teplota baterie je příliš vysoká
- Aktivní zvýšení volnoběžných otáček
- Vysoká spotřeba energie z palubní sítě
- Energie vyjímatelné baterie je příliš nízká
- Úroveň nabití baterie
- Baterie není kódována nebo je kódována nesprávně
- Nesprávné nabíjení baterie (nabíječka byla nesprávně připojena) - V tomto případě se musí J367 znovu přizpůsobit, což vyžaduje několik jízdních cyklů; (start motoru, detekovány volnoběžné otáčky, vypnutý motor), požadováno.
- Příliš nízká venkovní teplota
- Podpětí během posledního startovacího procesu (ztráta napěťového/zemního spojení…)
- Špatné chování motoru při startování
Během testování jsem si všiml, že v přibližně kilometrové popojíždějící koloně umí vůz nastartovat a zhasnout motor i 35x, do rychlosti 12 km/h umožní popojíždění bez opětovného zhasnutí motoru a při popojíždění rychlostí 15 km/h mi vůz na deseti metrech zhasl a opět nastartoval motor 4x.
Vliv výše uvedeného. Pokud nesvítí žádná kontrolka relevantní k tomuto systému, pak se jedná o vliv okolních podmínek.
Závěr
Pokud se zvládnete sžít se zvláštním fungováním systému stop/start, je Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI s výkonem 96 kW (130 koní) rozumným prostorným SUV pro každý den. Na dálnici mu trochu chybí elán pro jízdu vyššími rychlostmi, ale je relativně pohodlným autem, které bez větších problémů pojme i celou rodinu.
V akčním provedení People navíc láká na atraktivní standardní výbavu navíc, v níž vám budou chybět jen drobnosti. Výkonnější matrixové světlomety ke každodennímu životu ani nepotřebujete a z příplatkových prvků v našem testovaném voze vám doporučujeme hlavně navigaci Discover a paket IQ.Drive. To vám zpříjemní každodenní život ve městech, aniž byste si nutně museli připojovat mobilní telefon a zrcadlit obsah nebo navigaci z něj.
Srovnání s hlavní konkurencí | |||
Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI | Škoda Kodiaq 1.5 TSI | Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV | |
Motorizace | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová |
Zdvihový objem [cm3] | 1498 | 1498 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Maximální výkon [kW/min] | 96/- | 110/5000-6000 | 117,6/5500 |
Převodovka | 7DSG | 7DSG | 7DCT |
Max. rychlost [km/h] | 198 | 207 | 192 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | 9,7 | 9,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,1-7,2 | 5,9-6,6 | 6,2-6,6 |
Emise CO2 [g/km] | 139-163 | 135-150 | 140-148 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 652 | 845 | 577 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1618 | 1661-1819 | 1581-1724 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4539 x 1842 x 1646 | 4758 x 2133 x 1659 | 4510 x 1865 x 1650 |
Rozvor [mm] | 2676 | 2791 | 2680 |
Cena od [Kč] | 929.900 | 995.000 | 849.990 |
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 929.900 Kč (Tiguan, 1.5 TSI Evo 96 kW) |
Základ s testovaným motorem | 929.900 Kč (Tiguan, 1.5 TSI Evo 96 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 992.900 Kč (Tiguan, 1.5 TSI Evo 96 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.083.100 Kč (Tiguan, 1.5 TSI Evo 96 kW) |
