Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Miliardový kolotoč Formule 1: Kolik vydělávají jezdci? A kolik dostávají týmy?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Svět formule 1 přitahuje pozornost nejenom díky špičkovým technologiím, jezdeckému kumštu, ale také kvůli kolotoči peněz. Člověku se až protáčejí oči, když si částky přepočítá na koruny.

Klíčovou částí příjmů týmů formule 1 jsou podíly na komerčních právech. Dostávají je za umístění v Poháru konstruktérů v předešlém roce a všichni berou stejnou sumu. Peníze však nečerpají najednou, ale prostřednictvím devíti měsíčních splátek. Cyklus začíná v dubnu 2019 a končí na začátku roku 2020. Informace zveřejnil web www.F1sport.cz.

Současně inkasují týmy také finance za umístění v Poháru konstruktérů (hodnocení týmů) v předchozím roce. Nejvíce si meziročně polepšil Haas o 32,1 milionu dolarů, což představuje v převodu na koruny částku 728.056.248 korun. Může za to dobré umístění v Poháru konstruktérů. V roce 2017 skončil tým na 8. pozici, minulý rok to bylo dokonce 5. místo.

Příjmy závodníků
JezdecSuma v Kč
Hamilton 417 752 856
Vettel 312 673 916
Ricciardo 251 164 293
Verstappen 251 164 293
Hülkenberg 207 594 977
Bottas 125 582 146
Grosjean 146 085 354
Räikkönen 105 078 939
Perez 105 078 939
Sainz 61 509 622
Magnussen 30 754 811
Kvjat 24 091 268
Gasly 20 579 497
Leclerc 20 579 497
Stroll 20 579 497
Platy Albona, Giovinazziho, Norrise, Kubici a Russela nejsou známy.

Kromě účasti a výsledků ale některé stáje dostávají peníze také ve formě bonusů, což je dlouhodobě trnem v oku menším týmům. Prémie jsou vypláceny za předešlé úspěchy nebo za dlouhodobou účast v mistrovství světa F1. Díky těmto bonusům je každý rok prakticky jisté, že Ferrari dostane vždy nejvíce peněz, a to bez ohledu na dosažené výsledky.

Týmy formule 1 musí zaplatit zápisné (vstupní poplatek). Skládá se ze dvou částí. Každý uhradí stejnou základní částku, která se každý rok zvyšuje podle amerického indexu spotřebitelských cen. Pro rok 2018 to bylo 516.128 dolarů. Pro rok 2019 je to 546.133 dolarů 12.386.777 korun).

Další část poplatku závisí na počtu bodů, které tým získal v předešlé sezoně. Za každý bod musí zaplatit 5459 dolarů (loni 5161 dolarů). Vítěz Poháru konstruktérů ale zaplatí za každý bod více – 6553 dolarů (vloni 6194 dolarů). Mercedes tak přišel každý loňský bod na 148 627 korun.

Přehled příjmů a výdajů formule 1
Tým A B C D E Celkem Poplatky
Ferrari 791 443 366 1 266 309 386 1 650 724 735 927 119 3724 635 596 861 72 590 507
Mercedes 791 443 366 1 492 436 062 927 119 372 791 443 366 4 002 442 168 105 233 023
Red Bull 791 443 366 1 040 182 710 814 056 034 791 443 366 3 437 125 477 54 618 094
McLaren 791 443 366 723 605 363746 218 031 2 261 266 761 15 172 150
Renault 791 443 366 859 281 369 1 650 724 735 18 323 157
Haas 791 443 366 791 443 366 1 582 886 733 17 156 117
Williams 791 443 366 339 190 014 226 126 676 1 356 760 056 21 357 461
Racing Point 791 443 366 542 704 0221 334 147 389 33 494 674
Sauber 791 443 366 474 866 019 1 266 309 386 12 254 550
Toro Rosso 791 443 366 384 415 3491 175 858 716 17 856 341
A = peníze za účast v MS, B = peníze za pořadí v Poháru konstruktérů 2018, C = bonus pro Ferrari, D = bonus pro bývalé nebo současné mistry světa, E = prémie pro Mercedes (za zisk dvou titulů), Red Bull (první podepsal smlouvu pro MS 2020), Williams (historický tým)

Co přinese brexit?

Většina týmů formule 1 sídlí ve Velké Británii. Výjimkou jsou Ferrari (Itálie), Toro Rosso (Itálie) a Alfa Romeo (Švýcarsko). Zaměstnávají také lidi z ostatních členských států Evropské unie (EU). S velkými obavami proto sledují diskuse okolo brexitu. Datum je aktuálně stanoveno již na 29. březen. Odchod Velké Británie z Evropské unie bez dohody vypadá jako stále reálnější scénář. Podle šéfa stáje Mercedes F1 Toto Wolff a se snaží situaci řešit také mateřská automobilka v Německu, protože brexit by významně zasáhl také ji samotnou. „Mělo by to velký dopad, pokud jde o naši činnost. Ať už jde o cestování na závody, tak i v oblasti vývoje a přípravy našich vozů. Tento scénář je noční můrou, kterou si nechci ani představovat. Ferrari, Toro Rosso a Sauber (Alfa Romeo) by měly obrovskou výhodu před každou britskou stájí. Jsme týmy formule 1, které cestují na závody a testy nejméně jedenadvacet dní ročně. Cestujeme z Velké Británie a zase zpět. Totéž platí pro naše lidi. Díly a služby získáváme metodou just-in-time (na poslední chvíli) a jakékoliv narušení na hranicích nebo s celními průtahy by mohlo masivně poškodit odvětví formule 1 ve Velké Británii,“ říká šéf aktuálně nejúspěšnějšího týmu F1. Nejvýše postavený muž americké společnosti Liberty Media a současný šéf formule 1 Chase Carey se naopak následků brexitu neobává. „Vůči ekonomickým dopadům se cítíme být imunní,“ řekl Carey analytikům a investorům z Wall Streetu během telefonické konference.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme