Milionový veterán za pakatel: Tenhle Mercedes 300 SL těžko poznáte od originálu
V Americe se prodává povedená replika slavného Mercedesu-Benz 300 SL Gullwing. Zakládá na novodobém Mercedesu-Benz SLK.
Legendární Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ je jedním z nejdůležitějších sportovně-luxusních aut všech dob. Začal se vyrábět v padesátých letech v reakci na poptávku bohatých Američanů po exkluzivnějších vozech, když jej Mercedes-Benz vyvinul v silniční verzi z úspěšného závodního speciálu. Na svou dobu byl sofistikovaným kusem techniky, díky čemuž se stal nejrychlejším produkčním autem své doby. Současně měl i vstřikování paliva.
Za silniční Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ se zasloužili hlavně Max Hofmann, americký prodejce luxusních evropských aut, a Rudolf Uhlenhaut, tehdejší šéfkonstruktér Mercedesu. I produkční verze si zachovala prostorový rám s vysokými bočními prahy, kvůli čemuž musela být vybavena ikonickými vzhůru otevírajícími se dveřmi, připomínajícími roztažená křídla letícího racka.
Tenhle legendární sportovní mercedes učaroval automobilovým sběratelům po celém světě, přetahujících se v aukcích o relativně dobře dostupné originály, i tvůrcům různých replik. Jen minimum z neoriginálních gullwingů je však tak skvěle zpracovaných, jako tenhle konkrétní ze Spojených států amerických. Od historického mercedesu jej poznáte především podle jiných kol a trochu nepasujících bočních oken, ale jinak je až neuvěřitelně povedený.
Kalifornská replika mercedesu 300 SL zakládá na modernějším roadsteru Mercedes-Benz SLK 320 z roku 2001 a celý projekt byl dokončen před čtyřmi lety. Na novodobé technice sedí sklolaminátová karoserie s hliníkovými vzhůru vyklápěnými dveřmi, a dokonce v něm najdeme i dobovou výbavu z padesátých let – sedadla jsou z mercedesu 190 SL, levnější alternativy k 300 SL.
V horkých kalifornských dnech je praktická také klimatizace, protože kompletní technika pochází z dárcovského vozu. Srdcem neoriginálního gullwingu je atmosférický 3,2litrový vidlicový šestiválec M112 o 218 koních, který není o moc slabší než historická předloha. Třílitrový řadový šestiválec M198 v originálním gullwingu měl 243 koní.
Pokud stále přemýšlíte o tom, proč byste tohle měli chtít do své garáže, odpověď je jednoduchá. Tenhle počin může být ideální pro všechny obdivovatele legendy, co mají hluboko do kapsy. Aktuálně se prodává na aukčním serveru Bring a Trailer a zatím stihl překročit 140 tisíc amerických dolarů (cca 3,38 milionu korun), což je pakatel oproti výrazně dražšímu originálu.
V minulých měsících se prodaly hned dva raritní gullwingy – vrak vzácné verze s hliníkovou karoserií za 218 milionů korun a úplně poslední vyrobený kus za 58 milionů korun. Běžná cena těchto veteránů přitom začíná od přibližně 30 milionů korun a výsledná hodnota jednotlivých exemplářů je závislá i na jejich příběhu.
