Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz 300 SL Alloy Gullwing (1956)
Mercedes-Benz 300 SL Alloy Gullwing (1956)
Mercedes-Benz 300 SL Alloy Gullwing (1956)
Mercedes-Benz 300 SL Alloy Gullwing (1956)
57 Fotogalerie

Vrak za 218 milionů! Hvězdou dražby kolekce Rudiho Kleina byl 50 let schovaný Gullwing

Daniel Fuglevič

V rukách nového majitele určitě čeká vzácný Mercedes zářnější budoucnost než za posledního půl století.

Aukční dům RM Sotheby's má za sebou jednu z nejvýznamnějších aukcí posledních let. V rámci obrovské kolekce Rudiho Kleina, o jejímž původu jsme už obecně psali, se poprvé na veřejnosti ukázaly léta uschované klenoty automobilového světa. A přestože v Los Angeles zamířila do dražby i hrstka vcelku zachovalých vozů, úplnou hvězdou aukce byl nakonec jeden z mnoha vraků nalezených mezi hromadami letitých součástek a harampádí.

Video placeholder
Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ (Jízda) • Mercedes-Benz

Exemplář Mercedesu-Benz 300 SL Gullwing z roku 1956, který experti z aukční společnosti popisují jako jeden z nejzajímavějších poválečných Mercedesů v aukci za poslední dekády, se totiž vydražil za 9.355.000 dolarů, tedy v přepočtu asi 218 milionů korun. Nepřekvapí, že právě tento kousek je i na poměry vlastní modelové řady raritou.

Jde o v pořadí 26. kus z celkových 29 vyrobených Gullwingů zaměřených na soukromé a amatérské závodníky. Takzvaná Leichtmetallausführung verze (tedy z lehkého kovu), často označovaná jako „Alloy“, měla pro využití v závodech nejen lehkou hliníkovou karoserii, ale také sériově výkonnější řadový šestiválec, lehčí kola, sportovní podvozek nebo boční a zadní okna z plexiskla.

Ke všemu pak jde o jediný odlehčený Gullwing, který byl továrně lakován černým odstínem – ačkoliv později v existenci byl přelakován na dnešní tradičnější stříbrnou. Zajímavý je poté i původ exempláře v USA. Vůz si měl totiž jako nový od Mercedesu objednat známý importér Ferrari a šampion z Le Mans Luigi Chinetti. Druhým a posledním majitelem byl poté v roce 1976 už jen vlastník kalifornského vrakoviště Rudi Klein.  

Synové Kleina se domnívají, že lehký Gullwing byl jedním z vozů, které jejich otec nakonec nikdy neřídil ani nevystavoval. A kromě hrstky rozprodaných dílů a nehody, při níž Klein údajně do Mercedesu nacouval vysokozdvižným vozíkem, je jeho technika originální (mimo zmíněnou barvu). Až do letošní prezentace RM Sotheby's měl tedy vůz stát zhruba padesát let na jednom místě, pod nánosy prachu v hlavní budově vrakoviště.