Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini E: Elektromobil Mini se 150 kW a dojezdem 250 km - nové foto

Diskuze (7)

Mini představuje na autosalonu v Los Angeles elektromobil nazvaný jednoduše Mini E. Pěti stům vybraných soukromých a firemních zákazníků nabídne na rok k pronájmu celkem 500 těchto aut.

Mini E je poháněný asynchronním 150kW elektromotorem s maximem točivého momentu 220 Nm, který je umístěný napříč pod přední kapotou. Energii dodává výkonná lithiová baterie, udávaný dojezd je přes 250 km. Elektromobil Mini vyvine nejvyšší rychlost 152 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlí za 8,5 s. Většina klíčových parametrů je tak srovnatelná s konvenčně poháněnou produkční verzí.

Baterie se skládají z 5088 článků složených do 48 modulů. Nejvyšší kapacita je 35 kWh a maximální dodávané napětí 380 V. Baterie se nachází na místě zadních sedadel, takže Mini E je dvoumístné. Technologie akumulátorů je podobná řešení používanému v mobilních telefonech a přenosných počítačích. Nabíjení je možné přímo z rozvodné sítě a trvá nejméně 2,5 hodiny.

V provozu 1 kWh znamená ujetí 8,7 km. Elektromotor ale slouží také jako generátor elektrické energie při brzdění. Při jízdě po městě proto může 75 % zpomalování proběhnout bez použití brzd. Rekuperací energie se akční rádius prodlužuje až o 20 %.

Každý z pěti set elektromobilů bude mít karoserii v barvě Dark Silver se střechou nalakovanou odstínem Pure Silver. Exkluzivně pro Mini E jsou části karoserie i interiéru zbarveny žlutě. Každé auto navíc bude mít vedle bočních směrovek vyznačeno číslo od 001 do 500, které značí jeho pořadí v sérii.

Hmotnost Mini kvůli elektrickému pohonu vzrostla na 1465 kg, jen samotné baterie váží 260 kg a změnilo se i rozložení hmotnosti. Vyšší hmotnost si vyžádala úpravy v nastavení podvozku a novou konstrukci posilovače brzd. Mini E je, stejně jako standardní provedení, vybaveno elektrickým posilovačem řízení, stabilizačním systémem a pneumatikami Runflat.

BMW oznámilo, že základem budou sériové vozy (avšak bez spalovacího motoru, převodovky, nádrže apod.), vyrobené v britském Oxfordu, které budou dopraveny do Mnichova a následně přestavěny na čistě elektrický pohon.

Automobilka tyto elektromobily nabídne vybraným soukromým osobám a také firmám prostřednictvím fleetového programu ve státech California, New York a New Jersey. Omezení na tři státy unie je dáno skutečností, že vozy budou vyžadovat specializovaný servis, jehož zajištění na velkém území USA by bylo problematické. Zákazníci se stanou součástí dalšího vývojového stupně elektromobilů značky MINI. Pravidelné servisní prohlídky MINI E jsou naplánovány po 5000 km nebo jednou za půl roku. Kontrakt bude uzavírán na rok, měsíční cena pronájmu je asi 850 dolarů.

Diskuze (7)
22. 11. 2008 22:32
Re: Podivné.
Ja nerikam, ze by dojezd nezmenil. Zmenil, ale minimalne. Co by ale zmenil zasadne, by byla radost z jizdy, ktera je pro mini hned vedle image urcujici. A hmotnost mene vykonneho motoru - tohle nelze posuzovat meritky spalovacich motory, el je sam o sobe relativne maly a lehky, takze ta uspora by byla skutecne mala, v radu procent. A dojezd se jiste nestanovuje, podobne jako spotreba u spalovacich motoru, pri vyuzivani maximalnich vykonu. Jaka by byla praxe, je vec jina. Ja bych vzdycky ale radsi bral mini, co ze semaforu vystreli rychleji, nez riksa na konci sichty. Tesla jako projekt je sice relativne stara, ale teprve letos dodali zakaznikum par desitek aut a pristi rok planuji tusin 1500. Zrovna pred par dny jsem slysel reportaz z fabriky. Bouchaji to tam tri manici, zadna vyrobni linka. A velkoprodej masam by radi rozjeli, ale ten jejich mainstream model je zatim jen na papire. Kdyby zacali s nim, urcite by jim neposkytl ani desetinu reklamy/publicity, jako supersport.
Jo, nad veci jsem. Zkus to taky. ;-)
22. 11. 2008 20:37
Re: Podivné.
Zmenil by. Špičkový výkon využívaš pri akcelerácii, ktorú, keďže nie si limitovaný prevodovkou ani charakteristikou motora, by si bezpochyby využíval. Tým pádom pomerne rýchle vyšťavíš baterky, ktoré by pri rozumnom využívaní výkonu vydržali dlhšie. Plus menší elektromotor = menšia mŕtva váha. Je Ti snáď známe, že krútiaci moment elektromotorov je tamer v celom pásme otáčok prakticky konštantný, a že na pohon rovnako ťažkého vozidla stačí elektromotoru o slušnú porciu koní menej ako spaľovaciemu.
Zatiaľ máloktorý výrobca poukázal na elektrický pohon v tomto svetle. A Tesla? To je už dosť starý projekt, ktorý ako jeden z prvých ukázal a ukazuje čo elektrina dokážea že sa to dá. Ten post priekopníka jej patrí. Ale prečo, preboha, sa všetci iba opičia? To sa budú robiť reklamu a demonštráciu schopností ešte ďalších 10 alebo viac rokov, bez praktického výsledku? Tesla predsa nemá ambície na komerčný veľkopredaj masám. Tento projekt má celkom inú filozofiu.
Mimochodom, ukáž mi miesto, kde v mojom príspevku píšem, že by sa niečo také malo zakázať. Asi máš rád pocit, že si nad vecou a môžeš niekoho za niečo zvrzať, že? Tak láskavo uvažuj mozgom a nepripisuj mi veci, ktoré som nenapísal. Stavia to Teba samého do nelichotivej pozície.
22. 11. 2008 20:23
Re: Podivné.
Lenže oni robia IBA upútávky už pekných pár rokov. Kde je sériový model? Práve po tomto, čo predvádzajú neštekne ani pes, lebo je to absolútne k ničomu. Nacpú do toho všetko, aby sa ukázali, pritom je to v tejto podobe absolútne nereálne, ako technicky, tak finančne. Každý len pozrie, dobre, oukej, a zase sa otočí, pretože každý vie, že je to len hračka a praktický elektromobil si tak skoro nekúpi. Otázka znie, prečo?
21. 11. 2008 23:51
Re: Podivné.
co te vede k tomu si myslet, ze mensi elektromotor s mensim spickovym vykonem by nejak vyrazne zmenil dojezdove parametry? pokud je nejake dlouhodobe povedomi o elektromobilech, tak je to predevsim v rovine, ze tyto auta jsou pomala, nikam nedojedou a jsou celkove na ... (k nicemu). No a prave Mini E je jednim z prikladu, ktery podobne uvazovani muze zmenit. Kdyz mas pupinky z nej, verim, ze parametry Tesly Roadsteru by s tebou mohly slehnout. Takze zvolam za tebe: 0-100 za 3.9 sec? A komu tim prospejete? To je nejaka ekologie? Dalsi nesmysl na kolach, takhle rychle preci nikdo nepotrebuje jezdit, proto by se to melo zakazat!
21. 11. 2008 15:30
Re: Podivné.
Jde o to spíše upoutat pozornost na dobu budoucí. Kdyby mělo Mini 40kW a výbava by kvůli váze byla nulová, tak po tom neštěkne ani pes... resp. neštěkne potencionální kupec, jelikož taková to sranda není zrovna finanční záležitost pro širokou veřejnost.