Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini F56: Třetí generace hatchbacku v létě 2013, později i jako MPV a sedan

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 30. 1. 2012 • 19:47
5
Nové Mini přinese spoustu karosářských verzí, některé budou zároveň znamenat tak trochu návrat ke kořenům.

Zatímco druhá generace moderního Mini začíná kódem R56, třetí remix ponese pro změnu interní označení F56. Začlení se tak definitivně do rodiny BMW. Myslíte si, že se dočkáme jen třídveřového hatchbacku, kombi Clubman, Coupé, Roadsteru a crossover Countryman? Omyl, rodinka se značně rozroste. Žádnou tvarovou revoluci ale nečekejme.

Model Rocketman, který délkou 3,41 m mířil mezi skutečné moderní minivozy, je mrtvou záležitostí, projekt byl definitivně pohřben. Aktuální řada patří rozměry spíše na horní okraj této třídy, ač ji marketing BMW tlačí kvůli rozvoru a cenám ještě o kategorii výše. Dle informací britského magazínu Car se značka vydá přesně opačným směrem - čeká ji trend zvětšování. Poslední vlaštovkou stávající série má na přelomu let 2012/2013 být třídveřové SUV Paceman, které vychází ze stejnojmenného konceptu z Detroitu 2011.

Tři, pět nebo šest?

Nejdříve za dalších šest měsíců (možná až rok) přijde třídveřový hatchback nové řady F56. V létě 2014 jej ovšem s největší pravděpodobností doplní verze s druhým párem dveří (F54), která bude nasazena proti Audi A1 Sportback. Nové kombi Clubman, prý s totožným kódem, se objeví za dalších dvanáct měsíců. Současný model má na pravé straně proti sobě otevíranou dvojici asymetrických dveří a vzadu křídlové. Je jich tedy i s řidičovými celkem pět. Novince zůstanou svisle dělená křídla, boční ale budou klasicky umístěná. Takže Clubman bude s trochou nadsázky šestidveřový.

Dnešní sériovka má těsně pod 4 m, nástupce vyroste na 4,25 m a poskytne tak více místa pro zavazadla. Největší soupeře hledejme u Audi (A3 Sportback) a Mercedesu (CLC Shooting Brake). Chystá se i dodávka se zaplechovanými bočními okny, znamená tedy malý návrat ke kořenům, byť v mnohem větším balení. Kombík s imitací dřevěné kostry karoserie vám dnes postaví asi jen Castagna v Miláně, i to ale ale prý změní. Tato verze by se klidně mohla jmenovat Traveller, kořeny tohoto názvu hledejme také v minulosti.

Sportvan

Chystanému MPV, které bude ještě větší s prodlouženým rozvorem a dočkáme se jej rovněž v roce 2015, se zatím říká Sportvan (F58). Převeze určitě pět, zřejmě i sedm cestujících a technicky bude totožný s chystaným BMW řady 1 GT, ke kanibalismu ale určitě nedojde. Počítá se s nižší střechou, srovnatelnou s modely Clubman/Traveller.

Sedan

Největším šokem pro příznivce bude znamenat v roce 2016 asi sportovně tvarovaný sedan (F59) jako konkurent stejné karosářské verze nového Audi A3. I takové auto oslaví se značkou Mini svou premiéru. Tříprostorové vozy už tu byly v první 41 let vyráběné generaci. Dnes vzácné erbovní kousky Riley Elf a Wolseley Hornet měly sice kufr, jednalo se ovšem o tudory s dvoudveřovou karoserií.

Technika nové řady bude veskrze moderní. Motorovou paletu mají logicky tvořit přeplňované tříválce z vývojových dílen BMW. Countrymanu zůstane jako jedinému pohon všech kol a zřejmě se dočká i plug-in hybridu. Jinak zůstane u tradičního předního pohonu. O nástupcích Coupé a Roadsteru se zatím nemluví. Budou se určitě nějaký čas vyrábět v současné podobě, vždyť mají za sebou zatím velmi krátký život. Plážový Beachcomber z Detroitu 2010 zůstane pouhým stylistickým cvičením.

Související články

Témata
Články odjinud