Minibusy Iveco Irisbus: Přímo z továrny
Iveco Irisbus nabízí pro osobní přepravu od minibusů až po luxusní coach Magelys HDH. V rámci tématu minibusů se však zaměříme zejména na model Daily. Ten je v segmentu lehkých užitkových vozidel oblíbený kromě jiného díky rámové konstrukci. Robustní prvek využila společnost Irisbus a vybudovala na něm řadu provedení pro transport osob.
Mnoho verzí
Irisbus využívá domácího zázemí a nabízí minibusy na velkém počtu velikostí a nosností podvozku. Základ tvoří typ 50 s celkovou hmotností 5600 kg na rozvorech 3450, 3750 a 4350 mm. Na zadní nápravě s nosností 3700 kg se nachází dojmontáž kol. O pohon se stará třílitrový turbodiesel o výkonu 125 kW a točivém momentu 400 N.m v širokém rozpětí otáček 1250-3000 min-1.
Standard tvoří šestistupňová přímo řazená převodovka ZF 6S 400 s širokým rozpětím 5,373 až 0,79, přičemž pětka používá přímý převod. V nabídce pro pětitunovou verzi neschází ani šestistupňová automatická převodovka Agile se stejným zpřevodováním.
Řada New Daily tak představuje několik nových minibusů připravených splnit potřeby dopravců, kteří působí v oblasti osobní přepravy. Platí to pro městskou či mimoměstskou veřejnou dopravu nebo menší soukromé firmy.
Až 7,2 tuny
Pro větší počet až 28 sedadel je vhodný podvozek řady 70 s celkovou hmotností 7,2 tuny. Na nejdelším podvozku 7,9 metru italská společnost postavila minibus s celkovou délkou 8,5 metru. Jedná se o maximální rozvor 4750 mm a průměr otáčení 16,24 metru.
Pohodlí pro řidiče přináší nastavitelný volant. Na přání lze volit i vzduchově odpružené sedadlo řidiče, případně i s vyhříváním.
Pro cestující
Hlavním cílem New Daily je především zpříjemnit život těm, kteří jsou na jeho palubě. Díky hojnému použití skla po bocích vozu zůstává prostor pro cestující příjemný a projasněný. V turistické dopravě nabízí panoramatický výhled na okolí. Prostor pro řidiče je více ergonomicky tvarovaný a využívá rysy nového modelu.
Standardní prvky všech minibusů Iveco Irisbus představují například protiblokovací systém ABS, regulace prokluzu ASR a nejmodernější verze stabilizačního systému ESP. Pro komfortní rozjezd do kopce bez nebezpečí krátkého couvnutí pomáhá asistent Hill-Holder. Přisvěcování světlomety šikmo do boku při zatáčení tvoří z minibusů Irisbus velmi bezpečná vozidla pohybující se zejména v městském provozu s mnoha chodci. Na přání klienta je možné doplnit airbag pro řidiče a omezovač rychlosti.
Vyber si pohon
Iveco Irisbus těží z motorářského know-how firmy FPT Industrial, která je součástí skupiny Fiat. Společnost FPT je známá například unikátním řešením motorů Euro 6 pro těžkou nákladní dopravu bez recirkulace výfukových plynů. Z vysoké úrovně této společnosti prospívají i minibusy Irisbus. Třílitrový turbodiesel ve výkonových verzích 103 a 125 kW je známý spořivostí a odolností. Plní emisní limit Euro 5 či přísnější EEV.
FPT Industrial bravurně využilo vznětovou konstrukci čtyřválce s vysokým kompresním poměrem pro začlenění pohonu CNG. Zemní plyn díky oktanovému číslu 103 zvládá vysokou kompresi, a proto mu původně vznětová konstrukce bloku a hlavy vyhovuje. Motor obdžel benzinové vstřikovače pro startování a nouzové dojetí při vyčerpání zemního plynu z nádrží. Aby při jízdě na benzin nedošlo kvůli vysoké kompresi k poškození čtyřválce, řídicí jednotka omezí v tomto případě výkon motoru. Provedení CNG podává maximum výkonu 100 kW, což je pro minibus plně dostačující porce. Exhalace u provozu CNG daleko převyšují požadavky EEV a blíží se budoucímu limitu Euro 6.
Proxys a Proway
Celkovou délku 7,64 nebo 8,45 m používají modely Proxys a Proway. Vyznačují se dvoudveřovým provedením a kapacitou 28 a 30 cestujících a úložným prostorem 4,3 m3 (Proxys) nebo 28 až 36 cestujících v Proway. Oba minibusy pohání šestilitrový agregát Tector o výkonu 160 kW.
Poskytování podvozků
Iveco Irisbus nabízí minibusy na podvozku nového Daily jako výsledek konstrukčního a realizačního programu, který se hlásí k tradičním kvalitám vozů této značky. Jako benefit poskytuje svou odbornost také partnerům – výrobcům karoserií, kteří se specializují na osobní přepravu. Děje se to formou zakázkových řešení pro minibusy vyráběné z podvozků s kabinou řidiče a částečně prosklených komerčních vozů s celkovou hmotností vozidla mezi 4,2 a 7 tun a rozvorem kol mezi 3000 a 4750 mm.