Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ministerstvo plánuje zákaz předjíždění kamionů na téměř celé D1. Sdružení dopravců nesouhlasí

Marek Bednář
Diskuze (29)

Výrazné rozšíření zákazu předjíždění pro nákladní vozidla na dálnici D1 nekončí – od příštího roku se má rozšířit v podstatě na celou D1 mezi Prahou a Slavkovem u Brna vyjma stoupacích pruhů. 

Teprve nedávno, v listopadu letošního roku, k dílčím úsekům se zákazem předjíždění náklaďáků nad 3,5 tuny přibyly úseky od sjezdu 90 na Humpolec po sjezd 112 na Jihlavu a od sjezdu 146 Velké Meziříčí-východ až po exit 182 Kývalka. Začátkem příštího roku přibude zákaz na téměř celém zbytku dálnice – mezi exity 21 Mirošovice a 90 Humpolec, a dále mezi sjezdy 112 Jihlava a 141 Velké Meziříčí-západ.

Podle mapy, kterou ministerstvo zveřejnilo, není předjíždění dovoleno ani kolem Velkého Meziříčí, a mezi exity 182 Kývalka a 210 Holubice už zákaz platil dříve. Dle mapy je z něj vyňat krátký úsek mezi sjezdy 194 Brno-centrum a 196 Brno-jih. Zákaz dále neplatí v těch několika úsecích se stoupacími pruhy. Neplatí také mezi 22. hodinou večerní a 6. hodinou ranní, resp. 5:30 pro Jihomoravský kraj.

Video se připravuje ...

Rozšíření zákazu je tedy v podstatě plošné na celou D1 mezi Prahou a Brnem vyjma úseků se třemi jízdními pruhy. Od ledna 2024 zároveň začne platit novela zákona 361/2000 Sb., která zpřísňuje postih za porušení zákazu předjíždění na až 5.500 korun na místě a až 25 tisíc korun ve správním řízení. Druhým trestem je připsání šesti trestných bodů.

Takto téměř plošný zákaz předjíždění se nesetkává se souhlasem sdružení dopravců ČESMAD Bohemia. Podle mluvčího Martina Felixe sdružení zatím neslyšelo, že by někdo udělal analýzu, jak konkrétně zákaz přispívá bezpečnosti nebo plynulosti provozu. „Jsou tam úseky, kde je vidět na několik kilometrů, tam je zákaz zbytečný,“ myslí si Felix.

Lepší řešení by podle něj bylo „vstoupit do 21. století“ pomocí proměnlivého dopravního značení, které by zákaz předjíždění zobrazilo, pouze pokud by např. skutečně hrozil nějaký kalamitní stav.

Není pravdou, že všechny kamiony jedou stejně rychle – plně naložená souprava se slabším tahačem jede i do mírného kopce pomaleji, než souprava poloprázdná se silnějším tahačem. „Je to aspoň lepší, než plošný zákaz, jako mají na Slovensku, protože ten tam působí problémy,“ dodal Felix.

Proměnlivé dopravní značení, jak vyplývá z tiskové zprávy ministerstva dopravy, je v plánu – ovšem na jiné dálnice, než je D1, kde má zůstat téměř plošný zákaz. „ŘSD prověří možnosti rozšíření proměnného dopravního značení na dálniční síti, abychom mohli i na dalších místech v případě kalamitních stavů zakazovat vjezd kamionů do levého jízdního pruhu,“ cituje tisková zpráva ministra dopravy Martina Kupku.

Marek Bednář
Diskuze (29)

Doporučujeme

18. 12. 2023 12:40
Už to je poznat
Tak už je to poznat teď..kamiony jedou v pravém pruhu v určitých rozestupech a my jedeme v levém - a taky jedeme rychlostí před sebou jedoucího a ne tou, kterou bysme chtěli. Je jasné, že při takové intenzitě provozu je předjíždění kamionu kamionem katastrofa pro plynulost osobáků.
18. 12. 2023 10:34
Re: Stoupání
A tohle ale nikdo nechce slyšet a ani tomu snad nechtějí rozumět, prostě s těžkým nákladem a nebo s nízkým výkonem (moment se mění přes převodovku), prostě těch 80km/h do kopce nemusí udržet a co mají pak ti za vámi dělat, do kopce vás ani oni nepředjedou...
18. 12. 2023 10:21
Re: Zákaz předjíždění kamiónů?
dejte do zákona, že se musí jet 80km/h i do kopce a bude kopec srandy...
18. 12. 2023 10:19
Re: předjíždění kamiónů v rychlém pruhu
dle zákona je na dálnici nutné i u poškozeného vozidla udržovat rychlost 80km/h na ROVINĚ. Motorově slabý kamion prostě do kopce nemusí jet 80km/h, tím zpomalí úplně všechny a kdy ti jej tedy mají předjet když není stoupací pruh?
18. 12. 2023 02:44
Re: Mimochodem
Lenže ten zákaz predchádzania pre kamióny môže byť formulovaný tak, že kamión má povolenú jazdu výhradne v pravom pruhu. Potom budú vytáčky o súbežnej jazde úplne k ničomu.