Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mistrem světa F1 se opět stane Hamilton, tvrdí závodník a moderátor Josef Král (rozhovor)

Michal Štěpanovský
Diskuze (6)
Český automobilový jezdec Josef Král je stále aktivní a startuje s vozem Ferrari 488 GT3 za tým Bohemia Energy by Scuderia Praha. Současně také působí jako odborný komentátor formule 1 na televizní stanici Sport1 a Sport2.

Předehrou každé sezony jsou testovací jízdy. Letos se odehrály všechny na okruhu ve španělské Barceloně. Josef Král je sledoval velmi pozorně a podělil se o své názory.

Jaký dojem na vás udělaly monoposty pro nadcházející sezonu?

Závodní auta jsou na první pohled dost odlišná jedno od druhého. Vyvolává to nejistotu, co který tým udělal správně, nebo ne. Současně to evokuje

naděje fanoušků, že sezona může být hodně zajímavá. Jednotlivé sekce aut jsou opravdu hodně odlišné. Jedná se o přední křídlo, zadní křídlo a část

za předními koly před bočnicemi. Zřejmě nejradikálnější změna předního křídla byla vidět u Sauberu, naopak hodně konzervativní zůstal Mercedes, který

však na další testy přivezl nový aerodynamický balíček.

Co mohou testy napovědět?

Pokud jde o skutečnou výkonnost, tak nic zásadního. Hodně to vypovídá o situaci v týmech. V tomhle hraje jednoznačně prim Mercedes. Zaprvé mu

nechybí finance, umí pracovat s lidským potenciálem svého týmu a dokáže svoje aktivity marketingově načasovat. Přijížděl perfektně připraven a od prvních kol na trati netápe, ale hned sbírá potřebná data. Málokdy stojí v garáži. Letos totéž předvádí Ferrari. Nejde jen o nejrychlejší časy Vettela a Leclerca, ale jejich auta jsme viděli hodně na trati a bylo poznat, že vědí, co chtějí.

U koho jste pozoroval problémy?

Williams. Po odchodu otce Lance Strolla ztratil tým přísun financí. Technický šéf Paddy Lowe zřejmě nechce ustoupit a mít špičkové auto i za cenu,

že tým bude muset dříve, nebo později zastavit vývoj, protože nebude dostatek peněz. Uvidíme, zda Lowe neskončí.

V jaké části sezony můžeme odhadnout rozložení sil?

Myslím, že po druhém či třetím závodě. Dlouhodobé zkušenosti ukazují, že změně pravidel se pokaždé nejlépe přizpůsobují špičkové týmy. Pirelli nabízí odlišné změny směsi pneumatik a nikdo nevíme, jak se bude celý komplet chovat.

Najde se menší tým, kterému se podaří najít dobré technické řešení?

V tuto chvíli Sauber, přesněji Alfa Romeo. Propojení s Ferrari je více než zjevné třeba v tom, že tým se představoval na zkušební trati Ferrari ve Fioranu. Navíc k nim přestoupil Kimi Räikkönen právě od Ferrari. Jeho přínos je ohromný. Má zkušenosti ze špičkového týmu při řešení problémů, vývoje auta, aby se inženýři neodchýlili od správného postupu. Ví, co má očekávat od auta, a umí to lidem kolem sebe říci. Současně se cítí v ohromné psychické pohodě, což jsme měli možnost vidět již na konci předchozí sezony, kdy si závodění ohromně užíval. Svoji pohodu a energii

teď přenese na celý tým. Navíc za ním jde velký mediální dopad, protože Kimi bude středem pozornosti. To přináší sledovanost a tím pádem peníze, což může management stáje zhodnotit.

Nedoplatí na spojení Alfy Romeo a Ferrari americká stáj Haas?

Loni měli trochu smůlu. Mám tím na mysli několik nehod a diskvalifikací. Navíc pro letošní rok mají ztíženou pozici. Jako odběratel motorů Ferrari se

dostali z druhého na třetí místo a budou mít letos náramně složitou situaci. Ferrari je v dodávce komponentů pochopitelně neošidí, ale Sauber, respektive po přejmenování už tým Alfa Romeo, je rodině Ferrari výrazně blíž. Nedivil bych se, kdyby Haas propadl z loňského pátého místa v Poháru konstruktérů na nižší příčky.

Jak vidíte situaci Ferrari?

Hodně se podobá tomu, co bylo před třemi lety u Mercedesu ve vztahu Hamiltona a Bottase. Domnívám se však, že nováček v italském týmu Leclerc situaci zvládne lépe. Otázkou zůstává, jak situaci zvládne Sebastian Vettel.

Proč si to myslíte?

Hamilton je psychologicky silnější soupeř než Vettel. Němec už od prvního dne testů mluvil o tom, jak je všechno skvělé, a neustálé tvrdí, že je v pohodě, i když to od něj nikdo nepotřebuje slyšet. Leclerc se jistě poučil ze zkušeností svých předchůdců a cítí se sebevědomě.

Z čeho tak soudíte?

Uvědomuje si, že je ve špičkovém týmu a nemůže mít jiné cíle. Je v pozici Bottase u Mercedesu před třemi roky a Valtteri má teď nůž na krku. Pokud nezajede výsledky, tým ho odepíše.

Co si myslíte o „přestupu“ Red Bullu na motory Honda?

Slyšel jsem prohlášení šéfa sesterské stáje Toro Rosso Franze Tosta, že se obětuje pro Red Bull Racing. Udělali pro první tým moc práce tím, že už v roce 2018 jezdili s tímto motorem a získali pro Red Bull ohromné množství informací. Honda měla vlastně rok na práci, protože od Toro Rosso se nevyžadovaly výsledky. Cílem byl vývoj, aby byl agregát připravený co nejlépe pro letošní rok pro Red Bull. I když si myslím, že to byl plán B.

Chtěl tedy Red Bull zůstat u Renaultu?

Snažili se vytvořit tlak na Francouze a současně čekali, zda se k nim šéf týmu Cyril Abitebouil přestane chovat arogantně a přezíravě. Nic se však nezměnilo, a tak Red Bull zvolil Hondu. To je motor, se kterým se dá vyhrát šampionát. Japonci mají technologické zdroje, finance, a navíc v šampionátu nejezdí jejich tým a oni se tak soustředí pouze na Red Bull.

Jakou roli sehrál v této hře McLaren?

Ublížil jenom sám sobě. Tenhle tým budoval desítky let Ron Dennis, který uměl přemýšlet roky dopředu, motivovat lidi a dávat je dohromady. Byl však

z týmu vyštván a management, který zůstal, se rozhádal a rozbil všechno, co Dennis vytvořil. Navíc postavili opět auto velmi odlišné od všech ostatních. Takže buď jsou soupeři hloupí, nebo přišli u McLarenu na něco geniálního a vymysleli úplně revoluční auto. Bohužel je Renault bude tlačit níž. Jedou s jeho motory, ale z pohledu Francouzů nemohou porážet tovární tým.

Co se dá říci na téma Renaultu?

Každým rokem mluví o tom, jak postupují ve vývoji, což je z pohledu výsledků sice pravda, ale loni skončili čtvrtí a letos lepší nebudou. Pořád mají na první tři týmy ztrátu v průměru kolem sekundy na jeden okruh. To je strašně moc. Navíc podle mého názoru šéf týmu Cyril Abitebouil je člověk, kterého hodně zajímá vlastní ego a není typickým vůdcem. Snad svítá na lepší časy díky příchodu Daniela Ricciarda.

Co říkáte odchodu Fernanda Alonsa?

Chce zkusit něco jiného a rozumím tomu, protože jeho jezdecké umění je pořád skvělé. Loni zvládl porazit týmového kolegu ve všech kvalifikacích, to je neskutečný kousek. Letos koncem ledna dokázal jezdit v noci v dešti v americké Daytoně o sekundu na kolo rychlejší časy než nejbližší pronásledovatelé. Uvidíme, zda mu nezačne formule 1 scházet.

Prosadí se po návratu Robert Kubica?

Mám z jeho účinkování strach, protože jeho pravá ruka je po havárii v rallye v roce 2011 funkční tak z pětadvaceti procent. Nechápu, kde berou optimisté přesvědčení, že zajezdí všechny ostatní do země. Když vidíte, jak se Vettel, Hamilton nebo Verstappen někdy perou s volantem, chytají nárazy při přejíždění přes obrubník. Vím, jak je to fyzicky náročné. Třeba jen v Turecku jsem měl v GP2 dvakrát za víkend vyhozené rameno. Neumím si představit, jak bude točit volantem v Monaku, kde má člověk ke konci závodu puchýře na obou palcích sedřené až do krve.

Co říkáte omezení počtu směsí pneumatik Pirelli?

Všechny týmy se nacházejí ve složité situaci, protože směsi budou úplně jiné než loni a samozřejmě ovlivnily také výsledky testů před sezonou. Navíc pro městské tratě, jako jsou v Monaku, Kanadě, Baku a možná i Singapur, který je nočním závodem odlišný, budou směsi měkčí. Tím pádem se mohou výsledky týmů i jezdců lišit a na to by neměl fanoušek zapomínat.

Jak nahlížíte na počínání americké společnosti Liberty Media, která vlastní formuli 1? Nemyslíme si, že dělají špatné věci.

Rozhodně nesouhlasím. Jejich počínání může mít zlé dopady na budoucnost formule 1. Nemyslím tím, že ze startovních pozic zmizely dívky, toho si dnes nikdo už ani nevšimne. Zásadní problém je v tom, že nejsou jasná pravidla a v tuto chvíli není zjevné, jací výrobci budou chtít zůstat ve formuli 1 v době fanatické elektrifikace závodů dál do roku 2021.

Myslíte tím formuli E?

Ano. Tohle je alibisticko-marketingová platforma na něco, co za několik let nebude fungovat. Značky, které chtějí ušetřit na klasickém motoristickém

sportu, vstupují do formule E a tváří se, jak jsou užitečné celosvětové ekologii. Tahle disciplína nemá nejmenší šanci dorovnat se formuli 1. Nikdy nenabídne takovou podívanou. Navíc na elektriku už dneska nikdo nechodí, i když je ve velkých světových městech. Všechno je to jen uměle dotovaný marketing. Jako takový má omezenou časovou platnost. Naštěstí.

Kdo bude mistrem světa v roce 2019?

Říkám, že se na sezonu těším, protože bude hodně vyrovnaná. Každý jezdec i tým si najde svůj souboj. Mistrem světa se však stane Lewis Hamilton a tým Mercedes.

Michal Štěpanovský
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
18. 3. 2019 19:19
Re: medved nadalej vladne
Ale no, však aspoň jeden monopost doviezli do cieľa >:D
Avatar - speedfred
18. 3. 2019 07:33
Re: medved nadalej vladne
Po prvých pretekoch už mať jasno ako dopadne celá sezona je fajn >:D .
Kopnúť si do talošov a BMW je tvoj kolorit ale pozri sa kde sa roky umiestňuje tvoj McLaren však "mclarenaak".
18. 3. 2019 06:39
Re: medved nadalej vladne
No a protože všichni víme, jak dopadají tvé predikce, dá se s úspěchem vsadit na kohokjoliv mimo Mercedes ;-)
Avatar - praděda7
17. 3. 2019 22:40
Re: medved nadalej vladne
Ty vole, nežer to PR tolik.... ;-)
17. 3. 2019 19:13
Re: medved nadalej vladne
Jeden pretek a ty uz vies ako to cele skonci. Odporucam ist podat, este natom aj zarobis. Seb mal dnes problemy, uz v dalsom zavode to moze byt inak.