Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi – Concept Sportback, Lancer Evo IX ve Frankfurtu 2005

Libor Zezulka
Mitsubishi se stále zotavuje z přehmatů z konce minulého století, ale revitalizační plán, zdá se, funguje perfektně. Křivka prodejů vykazuje stabilní růst, za celý rok 2004 prodalo Mitsubishi v Evropě o 21,8 procent vozů více, než v roce 2003.

Největším odbytištěm modelů se třemi diamanty je Rusko, dále Německo a Velká Británie. Do Frankfurtu Mitsu přivezlo atraktivní Sportback Concept, evropskou verzi Lanceru EVO IX a Lancer 2006.

Concept- Sportback

Už v roce 2006 se očekává nástupce Mitsubishi Lancer, který by mohl být oděn do kabátu podobného střihu, jako má studie Mitsubishi Concept- Sportback odhalená na IAA. Automobil postavený na společném základu s novým Dodge Caliber by s ním měl sdílet jak podvozkové komponenty, tak také některé motory. O definitivním jménu sériového modelu lze zatím jen spekulovat, avšak již nyní je zřejmé, že Audi, které prodává A3 Sportback ve stejné velikostní třídě, by mělo zbystřit smysly.

Ostatně v oficiální tiskové zprávě Mitsubishi o popularitě praktických, ale sportovně laděných hatchbacků mezi prémiovými evropskými značkami hovoří, čímž mezi řádky naznačuje, že nehodlá nechat konkurenty slízat všechnu smetanu. Technická data se kromě rozměrů 4,5 x 1,795 x 1,45 metru a rozvoru 2,6 metru omezují na obecný výkon motoru okolo 147 kW a blíže nespecifikovaný pohon všech kol. Není bez zajímavosti, že design studie má na svědomí evropské studio Mitsubishi situované nedaleko německého Frankfurtu.

Lancer Evolution IX

Deváté pokračování veleúspěšné silniční rakety Lancer Evolution dorazilo do Frankfurtu ve své evropské specifikaci poté, co poprvé stanulo na prknech autoshow v New Yorku. Evropská verze respektuje některé zdejší zvyklosti a emisní normu Euro IV, jež mírně srazily výkon a točivý moment. I evropskému Lanceru EVO IX nicméně bouchá pod kapotou přeplňované dvoulitrové srdce DOHC MIVEC 16V v nejnovější úpravě a s maximálním možným výkonem.

Variabilní časování a zdvih ventilů zohledňuje nejen momentální otáčky, ale i režim motoru a plodem pokročilého systému MIVEC jsou prakticky ploché výkonové křivky vrcholící v Evropě hodnotami 206 kW/6.500 ot. a 355 Nm při 3.500 ot. Kroutící moment na obou nápravách distribuují diferenciály s omezenou svorností, poměr sil mezi nápravami obstarává aktivní mezinápravový diferenciál ACD se třemi funkčními módy - asfalt, šotolina a sníh.

Evropanům Mitsubishi připravilo také šestistupňovou manuální převodovku. Brzdy nesou značku Brembo, vpředu jsou čtyřpístkové s odvětrávanými kotouči, vzadu dvoupístkové s nepatrně menšími odvětrávanými kotouči. Evropské vydání Lanceru EVO IX stojí na 17palcových kolech s pneumatikami 235/45 R17. Exteriér zdobí restylizované aerodynamické prvky - vstupní otvory vzduchu na nové přídi kryje síťovina kvůli jejich lepší účinnosti.

Zadní karbonový spoiler je dutý kvůli snížení těžiště. Na přání budou k dispozici nástavce pro další zlepšení účinnosti. Uvnitř zvou k posezení skořepinová sedala Recaro s kombinací Alcatary a kůže, nový tříramenný volant Momo, karbonové obložení palubní desky a středové konzoly a hliníkové pedály.

Lancer 2006

Do modelového roku 2006 vyslalo Mitsubishi sedan a kombi Lancer, s nímž slaví nečekané úspěchy na východě Evropy (zejména v Rusku, Turecku a Ukrajině) v upravené podobě. Přední část nyní zdobí širší a výraznější mřížka chladiče, mohutnější nárazník s většími vstupy vzduchu, zadní část se chlubí novým nárazníkem. V interiéru Mitsubishi namíchalo nové barevné kombinace , přidalo nové čalounění a rozšířilo výbavu. K dostání bude automatická klimatizace, loketní opěrka, čtyři okna s automatickým dojezdem a sportovní paket Invite a Intense obsahující volant MOMO, kožený potah řadicí páky a ruční brzdy a 15palcová litá kola resp. volant MOMO, krátkou řadicí páku s koženou hlavicí, koženou rukojeť ruční brzdy, hliníkové pedály a 16palcová litá kola.


Libor Zezulka