Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi Emirai 3 xDAS: Evoluce radikála

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Tři diamanty přivezou na domácí půdu do Tokia kromě dalších novinek i speedster Emirai 3 xDAS, který je nabitý nejnovější elektronikou a stará se o bezpečnost.

Koncept Emirai 3 xDAS navazuje na stejnojmennou studii, pouze s dvojkou v názvu, která se představila na tomtéž místě v roce 2013 a je tedy její další evolucí. Mitsubishi zatím uvolnilo jen dvě fotky, ale název speedster tady sedí do puntíku, otevřený dvoumístný automobil neposkytuje posádce prakticky žádnou ochranu proti nepřízni počasí. Na šílenosti jsme si v Tokiu zvykli a Emirai 3 vypadá opravdu řádně futuristicky, rozhodně však není nezajímavý.

Sporťák pohání elektromotor, automobilka se ovšem v oficiálních materiálech soustředila na popis novinek v oblasti elektroniky, respektive jízdních asistentů, technické údaje zatím nezveřejnila. Rozhraní HMI (Human-Machine Interface), díky kterému se ovládají takřka všechny funkce vozu, čítá LCD panely před řidičem (nebo spíše pilotem) a na středové konzole. Ten první je rozdělen na tři části nejen kvůli větším obrázkům, prostřední obsahuje i digitální budíky. Všechny jsou plně nastavitelné, zároveň i laminované a tudíž přehlednější a čitelnější.

Dotykové displeje mají ale alternativu v podobě kamer, které monitorují pilotovy ruce. Pokud chce zvýšit například hlasitost hudby, nebo teplotu v interiéru, stačí k tomu patřičná gesta a nemusí nikam ťukat. Audio zde uslyší, vždyť v autě bzučí jen elektromotor – a klimatizace přijde taktéž vhod. Kamery pomáhají i při snížené viditelnosti, spolupracují s navigací a data se sama průběžně aktualizují, například rozpustí-li se mlha.

To, co vypadá jako větrný štítek ze starých závodních aut, je ve skutečnosti samočinně nastavitelný head-up displej. Kromě obvyklých údajů umí zobrazovat i trojrozměrné nákresy budov a objektů v okolí vzdálených více než 10 metrů, což má přispět ke snížení rizika nehod, lidské oči se bez problémů mohou soustředit pouze na silnici. Speciální aplikace také hlídá únavu osoby za „volantem“ a případně vyzve k zastavení, zvládne taktéž její aktuální fyzickou kondici porovnávat s předchozími daty. Tady se na bezpečnost opravdu dbalo.

Ročník s pořadovým číslem 44 autosalonu v Tokiu (tedy Tokyo Motor Show) probíhá na výstavišti Big Sight od 29. října do 8. listopadu. Koncept Emirai 3 xDAS mimochodem vznikl u Mitsubishi Electric Corporation, nikoli u Mitsubishi Motors.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)