Mitsubishi i: japonský střízlík přichází do Evropy
Evropský nástup Mitsubishi i – pomalu, ale jistě
Městské vozítko v podání Mitsubishi nemá v Evropě zrovna razantní nástup. Výrobce se jej rozhodl dovážet zatím jen do Velké Británie, kde jej prodává od letošního léta. Očekává přitom prodej pouhých několika stovek kusů v letošním roce. V roce 2009 se však má začít dodávat verze s řízením na levé straně do zbytku Evropy.
O rok později pak přijde na evropský trh i MiEV, který bude místo klasického pohonného ústrojí využívat výhradně elektrickou energii. Designově tento vůz vychází z klasického „íčka“. Dojezd i MiEVu bude 160 kilometrů, na cestování po městě tedy více než dostačující výdrž. Výkon elektromotoru dosahuje 47 kW a točivý moment je 180 Nm. Poháněna bude zadní náprava, a to prostřednictvím jediného elektromotoru.
O nejdynamičtější verzi i MiEV SPORT a jejím případném dovozu zatím oficiálně rozhodnuto není. Pro připomínku – tento koncept z tokijského autosalonu pohání tři elektromotory o celkovém výkonu 87 kW (2x20 kW elektromotory v předních kolech + 1x47 kW motor pohánějící zadní nápravu). Maximální dojezd MiEVu SPORT je přibližně 200 km a nejvyšší udávaná rychlost 180 km/h.
Zpět k verzi, která se začne v roce 2009 prodávat v Evropě - soudě podle zdvihového objemu 0,66 l bychom mohli snadno motor Mitsubishi i přiřknout spíše motorce. Japonští inženýři udělali na tříválci dost práce, aby dovedl na pohled malé vozítko rozhýbat. Agregát dosahuje maximálního výkonu 42 kW při 6000 ot./min. V kombinovaném provozu se spokojí s 5,2 litry benzínu na 100 km. Nejvyšší točivý moment je 85 Nm při 3000 ot./min. Maximální rychlost udávaná výrobcem je 135 km/h. Z 0 na 100 km/h se i dostane za 14,9 s. „Zeleně smýšlející“ jistě potěší nízká hodnota emisí CO2 – pouhých 114 g/km, resp. spotřeba paliva 5,2 l/100 km. Hliníkový prostorový rám je velmi lehký a pevný a svou konstrukcí připomíná vozy Smart. Předností je nízká pohotovostní hmotnost (900 kg) i poloměr otáčení, který činí jen 4,5 m.
Na délku měří „íčko“ 3395 mm, na šířku pak 1475 mm a na výšku 1600 mm, převisy karoserie prakticky neexistují, ale rozvor 2550 mm už tak minimalistický není. V i se usadí maximálně čtyři cestující.
Verze prodávaná v současnosti ve Velké Británii má čtyřstupňovou automatickou převodovku a její cena začíná na 8999 librách, tedy zhruba 350 tisíc korun. Výbava je ale velmi bohatá, když obsahuje klimatizaci, kůží potažený věnec volantu, autorádio s CD přehrávačem, úplnou elektrickou výbavu nebo keyless entry, vše bez dalších příplatků.
Ve zbytku Evropy by kupující neměli zaplatit více než 10 tisíc euro, tedy přibližně 270 tisíc korun, za základní méně vybavenou verzi.