Mitsubishi Lancer FQ-400: Nejrychlejší Lancer má 403 koní (296 kW)
Přívlastek FQ-400 v názvu nové verze Lanceru ukrývá nejvyšší výkon tohoto auta. Výkon přes 400 koní (konkrétně 403 k, tedy 296 kW v 6500 min-1) znamená měrný výkon nevídaných 148 kW/l, dvojnásobek toho, co je dnes u přeplňovaných dvoulitrů běžné. Mimořádná je také hodnota nejvyššího točivého momentu 525 Nm při 3500 min-1.
Tak extrémní naladění motoru si samozřejmě vyžádalo důkladné úpravy. O přípravu paliva se stará závodní vstřikování s vysokoprůtokovými vstřikovači. Původní turbodmychadlo vystřídalo nové s menším třením ložisek a turbínou, která odolá vyšším teplotám, o chlazení stlačeného vzduchu se stará účinnější a výkonnější intercooler. Na straně výfuku došlo také k zásadním úpravám – nerezové výfukové potrubí má průměr 3 palce (7,6 cm) a odvádí skrz katalyzátor zplodiny přímo středem auta. Na naladění řídicí jednotky pracovali vývojáři Mitsubishi 500 hodin a výsledkem je nastavení, které má umožňovat nejostřejší rallyovou jízdu stejně jako přesuny po městě.
Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá takto posílenému Lanceru 3,8 s – takový čas překonává řadu čistokrevných sportovních aut. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.
Elektronicky řízený stálý pohon všech kol S-AWC nabízí tři nastavení – na asfalt, šotolinu a sníh. Lepší ovladatelnost než u Lanceru Evolution zaručuje rozšířený rozchod kol na obou nápravách a snížený podvozek s pružinami Eibach a tlumiči Bilstein. Samozřejmostí je sada systémů dostupných už ve standardním Lanceru Evolution, jako je aktivní středový diferenciál, sportovní ABS nebo Active Stability Control.
Mitsubishi Lancer Sportsedan a Evolution - srovnání vybraných verzí | |||
Motor | 1,8 l Sportsedan | 2,0 l Evolution | 2,0 l FQ-400 |
Převodovka | 5M (CVT) | 5M (SSC) | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1796 | 1998 | 1998 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 105/6000 | 217/6500 | 296/6500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 178/4250 | 366/3500 | 525/3500 |
Max. rychlost [km/h] | 204 (192) | 240 (242) | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,8 (11,2) | 5,4 (6,3) | 3,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,7 (7,9) | 10,2 (10,5) | - |
Vzhled Lanceru FQ-400 je poklonou Evolution VI z roku 1999. Větší otvory a nový přední nárazník z kompozitních materiálů dodávají autu ještě agresivnější vzhled, mají ale samozřejmě i svůj praktický význam. Z lehkých kompozitů jsou také přepracované nástavce prahů, zadní nárazník s karbonovým difuzorem a zadní křídlo. 18palcová odlehčená kola obouvají polozávodní pneumatiky Toyo Proxes R1R, uvnitř se zase nacházejí skořepinová sedadla Recaro.
I přes nekompromisní výkony obsahuje výbava řadu komfortních prvků. Zákazníci tak nebudou ochuzeni o xenonové světlomety, audiosystém s 30GB harddiskem a DVD navigací nebo připojení Bluetooth. Nedotčená zůstává praktická využitelnost auta – interiér je pětimístný a zavazadlový prostor je i nadále „užitečný“, jeho objem tak bude pravděpodobně blízký 300 litrům v Lanceru Evolution.
Lancer FQ-400 bude v prodeji od června. Cena pro Velkou Británii je stanovena na 49.999 liber (asi 1,5 milionu Kč). Vzhledem k extrémním výkonům nepřekvapí záruka zkrácená na 3 roky nebo 58 tisíc km.