Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi na autosalonu v Moskvě: Nové Pajero Sport a známé koncepty

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Na autosalonu v Moskvě, který se koná ve dnech 26. srpna – 7. září, představí automobilka Mitsubishi již avizovanou novou generaci modelu Pajero Sport.

Nová generace Pajera Sport je primárně určena zejména pro ruský trh, Blízký Východ, Latinskou Ameriku, země jihovýchodní Asie, Austrálii a Oceánii. Na různých trzích ponese různá jména: Montero Sport nebo Nativa jí budou říkat Latinoameričané, Australané pro změnu Challenger.

Pajero Sport je sice zařazeno mezi sportovně-užitková vozidla, ale oproti většině automobilů této kategorie, které se zaleknou rozbahněné polní cesty, je postaveno na žebřinovém rámu. Pohon všech čtyř kol systému Super Select 4WD je známý i z řady Pajero. Pod kapotou se nacházejí přeplňované vznětové motory s přímým vstřikováním systému common-rail o objemech 2,5 a 3,2 litru. Benzinové pohonné jednotky pak reprezentuje třiapůllitrový vidlicový šestiválec. Na ruském trhu se bude prodávat pouze se silnějším turbodieselem. Přeplňovaný vznětový motor s označením 4M41 je vybaven vstřikováním paliva systému common-rail a mezichladičem stlačeného vzduchu. Z objemu 3,2 litru dává výkon 120 kW (163 k) při 3500 ot/min, na všechna kola je přenášen točivý moment o maximální hodnotě 343 Nm/2000 ot/min. K přenosu točivého momentu slouží dvě převodovky – zákazníci mají na výběr buď čtyřstupňový automat Sport Mode nebo klasický pětistupňový manuál. Na přání se montuje uzávěrka zadního diferenciálu.

Automobil samozřejmě oproti předchozí generaci povyrostl. Zvětšil se na 4695 mm (o 75 mm), šířka narostla o 40 mm na 1815 mm a do výšky se nové Pajero Sport vytáhlo o 70 mm na 1800 mm. Pochopitelně se zvětšil i rozvor náprav, a to o 55 mm na 2800 mm. Nájezdovými úhly se automobil vyrovná i prodloužené verzi velkého Pajera, světlá výška je pak jen o centimetr menší (215 mm). Zabrzdit mu pomáhají odvětrávané kotoučové brzdy vpředu, vzadu jsou pak klasické bubnové. Zákazníci mohou volit ze dvou rozměrů pneumatik - menší 265/70 R16 nebo o palec větší 265/65 R17.

A co výbava? Tak například zadní sedadla jsou posuvná v rozmezí 150 mm a jejich čalounění je odolné proti vodě a zašpinění. Posádka vozu si může zpříjemnit cestu poslechem hudby z osmi reproduktorů audio systému, který přehrává CD a MP3 a disponuje zesilovačem o výkonu 420 W. Řidič má jeho ovládání umístěné na volantu.

Na moskevském výstavišti Crocus Expo se na stánku Mitsubishi kromě této novinky objeví dalších 13 vozů. Jedním z nich je Concept-RA (Road Alive), poprvé představený letos v Detroitu. Studie sportovního kupé je poháněná přeplňovaným vznětovým čtyřválcem o objemu 2,2 litru, který dává až 150 kW (204 k). Samozřejmostí je systém S-AWC, známý i z poslední desáté generace Lanceru Evolution. Ten sdružuje elektronické aktivní řízení a zavěšení a přidává pohon všech čtyř kol. Točivý moment 420 Nm přenáší na obě nápravy dvouspojková převodovka SST (Sport Shift Transmission). Výfukový systém je vybaven novým katalyzátorem s filtrem pevných částic (DPF).

Mitsubishi Concept-CX je studie kompaktního SUV, poháněná čistým turbodieselem o objemu 1,8 litru a opět vybavená dvouspojkovou převodovkou SST. Systém otevírání zadních dveří se uplatnil již v sériové produkci, známe jej z nové generace Outlanderu. Concept-CX měl oficiální premiéru již takřka před rokem ve Frankfurtu a japonská automobilka o něm od té doby žádné bližší informace nezveřejnila.

Concept-ZT pochází také z loňska, poprvé se na stánku Tří diamantů objevil na domácím autosalonu v Tokiu. Opět má pod kapotou turbodiesel 2,2 litru a dvouspojkovou převodovku, jedná se ale o klasický sedan. Technické vychytávky jsou tentokrát zaměřeny na bezpečnost - varování při opuštění jízdního pruhu, systém Pre-Crash Safety, který přibrzdí automobil před nárazem, aby byly škody na materiálu i posádce co nejmenší, monitorovací systém dění kolem vozu a konečně inteligentní parkovací asistent, který vyhledá pro vozidlo vhodnou mezeru a to do ní zaparkuje, přičemž řidič ovládá pouze plynový pedál. Automobil je dále vybaven elektronickým diferenciálem s omezenou svorností E-LSD a stejně jako Concept-RA i systémem S-AWC.

Kromě těchto exponátů přiveze Mitsubishi do Moskvy i Prototype-S, studii, kterou už známe v sériové verzi coby Lancer Sportback, dakarské Pajero Evolution a Outlander XL, doprovodný vůz letošní dakarské série jak v soutěžní, tak i v sériové verzi. Evropské modely budou zastupovat nová generace Lanceru, Colt, terénní legenda Pajero a v Thajsku vyráběný pick-up L200, ze kterého vychází i výše popsané nové Pajero Sport. V Rusku se objeví i současná generace Galantu, kterou Evropa prakticky nezná, protože se vyrábí a prodává pouze v Severní Americe. Pomyslnou třešničkou na dortu moskevského stánku Tří diamantů bude jubilejní desátá generace Lanceru Evolution.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
23. 8. 2008 11:21
a bude i u nás ?
a bude se prodávat i u nás ??? ... starej sport byl ve svý době celkem úspěšný ale to už je pár let ... a tohle je mi na rozdíl od přeplechovaného x let starého pajera sympatické ... :yes:
Avatar - Ada je zase tady
21. 8. 2008 22:03
Bravo
Tedy az na ten zastaraly Common rail.