TEST Mitsubishi Outlander – první jízdní dojmy
Když před třemi lety představilo Mitsubishi první generaci Outlanderu, nebylo přímých konkurentů mnoho a i díky absenci vznětových motorů byl vůz srovnáván nejčastěji se Subaru Foerster. Nástupce, který se už rok úspěšně prodává v Japonsku a na český trh dorazí příští rok, je ovšem ze zcela jiného těsta. Nový Outlander využívá poprvé v historii značky jednotnou podvozkovou platformu, společnou například pro novou generaci řady Lancer. Outlander je navíc sesterským modelem nedávno odtajněných SUV Citroen C-Crosser a Peugeotu 4007.
Prvním dojem za znatelně vyššího auta než předchozí generace je prostornost – vůz je vyšší a uvnitř přibylo místa ve všech směrech. Palubní deska s na pohled i dotek příjemnými plasty a přístrojová kaplička s „motocyklovými“ budíky se dobře doplňuje se středovou konzolou a optimálně tvarovanou řadicí pákou – škoda jen plastové imitace hliníku. Volant je seřiditelný pouze výškově, má ale optimální tvar a lze na něm ovládat tempomat i audiosoustavu.
Zatímco u první generace žehrali uživatelné na vysoko položený zavazadelník o objemu 420 litrů, nástupce se v pětimístném uspořádání chlubí objemem 774-882 litrů v závislosti na posuvu druhé řady sedadel. Vůz je sice pětimístný, z mimořádně nízko položené podlahy zavazadelníku (60 cm nad zemí) lze poměrně složitě vysoukat a složit dvě další, byť opravdu nouzová sedadla. Naopak na složení sedadla druhé řady nabízí vůz tlačítko, ovladatelné ze zavazadlového prostoru. Zadní dveře jsou dělené a jejich spodní část unese až 200 kg.
Na rozdíl od francouzských sesterských modelů, které budou osazovány vznětovým agregátem 2.2 o výkonu 125kW z vlastní produkce, vsadil Outlander na externí zdroj a podobně jako u modelu Grandis montuje i do Outlanderu čtyřválec TDI (zde s označením DI-D) 103 kW z produkce Volkswagenu. Jindy dunivý motor se v SUV ukazuje v lepším světle, spolehlivě zatahuje od nízkých otáček vez turboefektu a dobré odtlumení z nej dělá i příjemně nehlučného společníka.
Během několika měsíců bude Outlander uveden na evropské trhy i s benzínovým motorem V6 o výkonu 162 kW, Mitsubishi také plánuje osadit tento vůz i tzv. „světovým motorem“, tedy zážehovým čtyřválcem 2.4,/125 kW, který byl vyvíjen ve spolupráci s DaimlerChrysler a Hyundai.
Na běžných silnicích se Outlander chová jistě, kladem je spíše komfortněji naladěné odpružení, které neprotestuje ani proti rychleji projížděným zatáčkám. Řízení neposkytuje dostatek zpětné vazby, vzhledem k nezávodnímu charakteru auta jde ale jen o malou výhradu.
Mimo silnice je řada na využití otočného ovladače na středovém tunelu, kterým lze zvolit přiřaditelný pohon zadní nápravy s automatickým, nebo pevným rozdělením krouticího momentu. Organizátoři nás s Outlanderem vyhnali na místa, kam bychom s lehkým SUV dobrovolně nejezdili – ale i zcela mimo cesty se vůz prokousával srdnatě. Na SUV solidní zdvih pérování i světlá výška přišly vhod zvláště v místech, kde jsme o několik hodin později trápili nové Patero…
Generační posun posadil Outlander ze závětří „zvýšených kombi“ do ostré konkurence napříč značkami. Za jeho hlavní výhodu považujeme vnitřní prostornost a variabilitu, komfortní podvozek a úsporný turbodiesel. Během několika set testovacích kilometrů jsme skončili na spotřebě 7,7 l/100 km –takže zbývá jen počkat na klasický test.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | 2.0 Di-D |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Maximální výkon (kW/ot./min) | 103/4000 |
Max. točivý moment (N.m./ot./min) | 310/1750 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,8 |
Maximální rychlost (km/h) | 187 |
Spotřeba (l/100km) | 8,7/5,8/6,8 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1690 |
Vnější rozměry (mm) | 4640 x 1800 x 1680 |
Zavazadlový prostor 2/5/7 míst (l) | 1691/882/220 |