Mitsubishi Pajero
Klíčem k výjimečným jízdním výkonům v jakémkoliv terénu, nebo na silnici je použití bezrámové konstrukce s nezávislým pérováním na všech kolech. Úplně nové jsou také dva motory, jeden zážehový a jeden vznětový.
Prvním z nich je zážehový 3,5 V6 DOHC GDI. Jak už název napovídá, jedná se šestiválcový motor o objemu 3,5 litru s rozvodem DOHC, 4 ventily na válec, ale hlavně se může chlubit přímým vstřikem paliva. Tato technologie umožňuje zvýšení výkonu a točivého momentu při výrazně nižší spotřebě a menších emisních hodnotách. Motor dosahuje maximálního výkonu 149 kW (202 koní) při 5000 ot/min a točivý moment vrcholí na hodnotě 318 Nm při 4000 ot/min. Díky ploché křivce průběhu točivého momentu zaručuje dostatek tahu v jakýchkoliv podmínkách. 80% maximální hodnoty (270 Nm) je k dispozici již při pouhých 1500 ot/min. Tento motor s manuálně řazenou pětistupňovou převodovkou již dnes splňuje emisní limity Step III.
Druhou alternativou je dieselový motor o objemu 3.2 litru, který je zajímavý tím, že se jedná o první dieselový motor od Mitsubishi, který využívá přímého vstřiku nafty. Tento motor dosahuje maximálního výkonu 121 kW (165 koní) při 3800 ot/min a maximální točivý moment vrcholí hodnotou 373 Nm při 2000 ot/min. Vysoký výkon při nízkých otáčkách jsou zárukou nízké spotřeba a snížení emisí výfukových plynů.
Kromě již zmiňovaných pohonných jednotek, bude k dispozici také již používaný turbo-dieselový motor o objemu 2.5 litru s výkonem 73 kW (100 koní) a 240 Nm točivého momentu.
Novinkou, kterou zatím nebylo u automobilů s pohonem všech kol příliš vidět je použití bezrámové konstrukce s nezávislým pérováním. Použitím této konstrukce se podařilo snížit celkovou hmotnost vozu a zvýšit torzní tuhost karosérie. Novinkou je také systém SS4-II, který má na starosti pohon všech kol. Tento systém je schopný měnit pohon dvou nebo čtyř kol až do rychlosti 100 km/h. Systém může pracovat ve čtyřech různých režimech. V režimu 2H jsou poháněna pouze zadní kola. V režimu 4H jsou poháněna zadní kola, ale v případě potřeby je výkon přenášen také na přední kola. V režimech 4HLc a 4LLc jsou poháněna všechna kola a je uzavřen střední diferenciál, případně redukce (v režimu 4LLc). Tento systém je k dostání spolu s pětistupňovou manuálně řazenou převodovkou, nebo s novou pětistupňovou (!) automatickou převodovkou s možností ručního řazení jednotlivých rychlostních stupňů.
Změnám se nevyhnul ani interiér vozu, který je známý svou velkorysou nabídkou místa pro všechny cestující. Druhá řada sedadel byla zcela změněna a nyní je dělená v poměru 6:4. U pětidvéřového modelu je možnost přidání 3. řady sedadel a možnost přepravy až 7 cestujících.
Výhodou terénních vozů je také jejich vysoká míra pasivní bezpečnosti. V případě Pajera inženýři zesílily skelet vozu a byly zvětšeny deformační zóny vozu. Automobil má v sériové výbavě ABS, EBD (elektronická distribuce brzdného tlaku), 4 airbagy, atd.
Již teď je jasné, že nové Pajero si najde své příznivce a bude patřit k tomu nejlepšímu, co třída SUV nabízí.
Technické údaje | |||
Motor | 2,5 D | 3,2 DI-D | 3,5 V6 GDI |
Druh | vznětový přeplňovaný | vznětový přeplňovaný | zážehový |
Zdvihový objem (cm3) | 2477 | 3200 | 3497 |
Válce/ventily na válec | 4/2 | 4/4 | 6/4 |
Max. výkon (kW/ot) | 73/4000 | 121/3800 | 149/5000 |
Max. točivý moment (Nm/ot) | 240/2000 | 373/2000 | 318/4000 |
Jízdní výkony | |||
Nejvyšší rychlost (km/h) | 150 | 170 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 17,8 | 11,5 | 10,0 |
Spotřeba (93/116 EU) | |||
Město (l/100 km) | 13,1 | 12,1 | 16,9 |
Mimo město (l/100 km) | 9,1 | 8,0 | 10,5 |
Kombinovaná (l/100 km) | 10,5 | 9,5 | 12,8 |