Mitsubishi SpaceStar - Hvězdný prostor
Firma Mitsubishi patří mezi průkopníky v konstrukci jednoprostorových vozů. I u nás se můžeme setkat s vozy se společným jménem Space, ať už je to Space Runner, Space Wagon anebo Space Gear.
Novinka pokračuje v tradici jmen a získala tedy jméno SpaceStar. Jestli se stane opravdovou hvězdou v produkci firmy ukáže teprve čas, ale pojďme se podívat s jakou "kůží" přichází Mitsubishi na trh.
Mitsubishi SpaceStar byl navržen především jako automobil pro obyvatele velkých měst a městských aglomerací, kde se jízdy, ale především parkování v přeplněných ulicích či parkovištích stává stále větším problémem zejména pro velké a prostorné vozy. SpaceStar oproti nim nabízí dostatečné pohodlí velkoprostorového vozu pěti dospělým osobám při zachování relativně malých, kompaktních vnějších rozměrů a hlavně excelentnímu průměru otáčení. Napomáhají tomu zejména dělená, posuvná sedadla s množstvím variací. "Posaz" na sedačkách je oproti standardním vozům poněkud vzpřímenější, což umožňuje lepší výhled z vozu zejména v městských kolonách, kde je řidič přeci jen o něco výše, než jeho kolegové. Zvýšená střecha pak nebrání hlavám všech pěti pasažérů v pocitu prostoru i v této části vozu.
Zavazadlový prostor odpovídá svou velikostí standardu pětidvéřových hatchbacků a navíc disponuje možností podélného posunu zadních sedadel a tedy vytvoření potřebného prostoru pro více zavazadel na úkor místa na zadních sedadlech. Konečně, v případě přepravy velmi objemných předmětů, lze sklopit obě zadní sedadla a získat tak naprosto rovnou podlahovou plochu. Bohužel konkrétní údaje o objemu zavazadlového prostoru, ale i některé další technické informace doposud nebyly k dispozici.
Bohatě vybavený interiér zdobí odstíněný integrovaný centrální displej (podobně jako u nové Astry), který slouží jako mutlifunkční přístroj, jehož součástí jsou digitální křemíkové hodiny, ukazatele teploty i např. ukazatel okamžité spotřeby paliva. Samozřejmostí u evropských vozů Mitsubishi je i tzv. Anti-Trapping funkce elektrických bočních oken, která zajišťuje bezpečnost zejména dětí v případě zavírání oken. Firma tuto funkci pěkně demonstruje ve svých prospektech na příkladu s tenisákem.
Nová "Hvězda" bude na trh dodávána se dvěma pohonnými jednotkami a své koňské síly bude přenášet na hnanou přední nápravu pomocí pětistupňové převodovky. Slabší šestnáctiventil 1.3 l s technikou SOHC (ECI-MULTI) disponuje výkonem 63kW(86 koní), jeho progresivnější a silnější 1.8 litrový bratr s techikou GDI s přímým vstřikem benzinového paliva nabízí plných 92 kW, tedy 125 koňských sil. Tento revoluční motor je známý zejména vyšším výkonem, nižší spotřebou paliva a nízkými emisemi CO2.
Vnější délka tohoto designérsky velice povedeného vozu přesahuje o 30 mm čtyři metry, šířka je 1695 mm a do výšky vyrostla SpaceStar na plných jeden a půl metru a ještě 15 mm k tomu.
Nový vůz je určen výhradně pro evropský trh a bude se v Evropě také vyrábět, konkrétně v nizozemské továrně NedCar, tedy ve společné výrobně Volva a Mistubishi. Že v Bornu umí vyrábět kvalitní a moderní automobily potvrzují i na našem trhu dobře známé a prodejně úspěšné vozy Volvo S40/V40 i Mitsubishi Carisma. Výroba by měla být zahájena letos v létě a první vozy by se měly u prodejců objevit do konce roku. V prvním roce plné produkce, tedy v roce 1999, se předpokládá vyrobit 50 000 kusů SpaceStar a produkce Mitsubishi tak bude činit společně s vozy Carisma plných 140 000 vozů ročně. Toto číslo by podle plánů firmy mělo vyrůst až na celkových 330 tisíc automobilů vyrobených v Evropě v roce 2000.
Jak praví firemní materiály "Mitsubishi SpaceStar si vytesal výklenek v segmentu kompaktních rodinných vozů k praktickým lidem, kteří hledají prostorný a variabilní alternativu tradičních hatchbacků". Na to, kolik za tuto zajímavou novinku budou tito praktičtí zákazníci nuceni zaplatit, si musíme stejně jako na spoustu dalších konkrétních údajů ještě počkat.
| Některé, doposud zveřejněné technické údaje: | |
| Koncept | Maximální prostor v kompaktní středně vysoké karoserii |
| Rozměry (D/Š/V) | 4030 mm / 1695 mm / 1515 mm |
| Rozchod | 2500 mm |
| Min. poloměr otáčení | 4,8 m |
| Motory | - 1,8 GDI |
|   | - 1,3 16V ECI-MULTI SOHC |
| Převodovka | 5-ti stupňová mechanická |
| Další vlastnosti | |
|   | - Všestranná možnost posunu a polohy sedadel |
|   | - Multifunkční centrální display |
|   | - Vysoká úroveň bezpečnosti včetně optimalizované konstrukce karoserie |






















