Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi SpaceStar - Hvězdný prostor

Luboš Chládek
Mitsubishi SpaceStar se ve světové premiéře představil na letošním ženevském autosalonu. Je představitelem nové kategorie velkoprostorových a současně kompaktních automobilů. A právě této nové třídě, podle názoru odborníků, patří začátek příštího...

Firma Mitsubishi patří mezi průkopníky v konstrukci jednoprostorových vozů. I u nás se můžeme setkat s vozy se společným jménem Space, ať už je to Space Runner, Space Wagon anebo Space Gear.

Novinka pokračuje v tradici jmen a získala tedy jméno SpaceStar. Jestli se stane opravdovou hvězdou v produkci firmy ukáže teprve čas, ale pojďme se podívat s jakou "kůží" přichází Mitsubishi na trh.

Mitsubishi SpaceStar byl navržen především jako automobil pro obyvatele velkých měst a městských aglomerací, kde se jízdy, ale především parkování v přeplněných ulicích či parkovištích stává stále větším problémem zejména pro velké a prostorné vozy. SpaceStar oproti nim nabízí dostatečné pohodlí velkoprostorového vozu pěti dospělým osobám při zachování relativně malých, kompaktních vnějších rozměrů a hlavně excelentnímu průměru otáčení. Napomáhají tomu zejména dělená, posuvná sedadla s množstvím variací. "Posaz" na sedačkách je oproti standardním vozům poněkud vzpřímenější, což umožňuje lepší výhled z vozu zejména v městských kolonách, kde je řidič přeci jen o něco výše, než jeho kolegové. Zvýšená střecha pak nebrání hlavám všech pěti pasažérů v pocitu prostoru i v této části vozu.

Zavazadlový prostor odpovídá svou velikostí standardu pětidvéřových hatchbacků a navíc disponuje možností podélného posunu zadních sedadel a tedy vytvoření potřebného prostoru pro více zavazadel na úkor místa na zadních sedadlech. Konečně, v případě přepravy velmi objemných předmětů, lze sklopit obě zadní sedadla a získat tak naprosto rovnou podlahovou plochu. Bohužel konkrétní údaje o objemu zavazadlového prostoru, ale i některé další technické informace doposud nebyly k dispozici.

Bohatě vybavený interiér zdobí odstíněný integrovaný centrální displej (podobně jako u nové Astry), který slouží jako mutlifunkční přístroj, jehož součástí jsou digitální křemíkové hodiny, ukazatele teploty i např. ukazatel okamžité spotřeby paliva. Samozřejmostí u evropských vozů Mitsubishi je i tzv. Anti-Trapping funkce elektrických bočních oken, která zajišťuje bezpečnost zejména dětí v případě zavírání oken. Firma tuto funkci pěkně demonstruje ve svých prospektech na příkladu s tenisákem.

Nová "Hvězda" bude na trh dodávána se dvěma pohonnými jednotkami a své koňské síly bude přenášet na hnanou přední nápravu pomocí pětistupňové převodovky. Slabší šestnáctiventil 1.3 l s technikou SOHC (ECI-MULTI) disponuje výkonem 63kW(86 koní), jeho progresivnější a silnější 1.8 litrový bratr s techikou GDI s přímým vstřikem benzinového paliva nabízí plných 92 kW, tedy 125 koňských sil. Tento revoluční motor je známý zejména vyšším výkonem, nižší spotřebou paliva a nízkými emisemi CO2.

Vnější délka tohoto designérsky velice povedeného vozu přesahuje o 30 mm čtyři metry, šířka je 1695 mm a do výšky vyrostla SpaceStar na plných jeden a půl metru a ještě 15 mm k tomu.

Nový vůz je určen výhradně pro evropský trh a bude se v Evropě také vyrábět, konkrétně v nizozemské továrně NedCar, tedy ve společné výrobně Volva a Mistubishi. Že v Bornu umí vyrábět kvalitní a moderní automobily potvrzují i na našem trhu dobře známé a prodejně úspěšné vozy Volvo S40/V40 i Mitsubishi Carisma. Výroba by měla být zahájena letos v létě a první vozy by se měly u prodejců objevit do konce roku. V prvním roce plné produkce, tedy v roce 1999, se předpokládá vyrobit 50 000 kusů SpaceStar a produkce Mitsubishi tak bude činit společně s vozy Carisma plných 140 000 vozů ročně. Toto číslo by podle plánů firmy mělo vyrůst až na celkových 330 tisíc automobilů vyrobených v Evropě v roce 2000.

Jak praví firemní materiály "Mitsubishi SpaceStar si vytesal výklenek v segmentu kompaktních rodinných vozů k praktickým lidem, kteří hledají prostorný a variabilní alternativu tradičních hatchbacků". Na to, kolik za tuto zajímavou novinku budou tito praktičtí zákazníci nuceni zaplatit, si musíme stejně jako na spoustu dalších konkrétních údajů ještě počkat.

Některé, doposud zveřejněné technické údaje:
KonceptMaximální prostor v kompaktní středně vysoké karoserii
Rozměry (D/Š/V)4030 mm / 1695 mm / 1515 mm
Rozchod2500 mm
Min. poloměr otáčení4,8 m
Motory- 1,8 GDI
&nbsp - 1,3 16V ECI-MULTI SOHC
Převodovka5-ti stupňová mechanická
Další vlastnosti
&nbsp- Všestranná možnost posunu a polohy sedadel
&nbsp- Multifunkční centrální display
&nbsp- Vysoká úroveň bezpečnosti včetně optimalizované konstrukce karoserie

Luboš Chládek