Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi v Paříži 2008

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
.Na stánku japonské automobilky Mitsubishi se odehrály tři premiéry. První představoval model Colt s novou tváří, druhou sériové provedení pětidveřového hatchbacku Lancer Sportback a třetí Lancer Ralliart.

Vedle produkčních modelů se představil také nový závodní speciál Racing Lancer pro Dakar 2009 a také známý elektromobil i MiEV.

Mitsubishi Colt

Aktuální generace Coltu stála na počátku současného vzestupu Mitsubishi a po čtyřech letech přišel čas na obměnu. Novinka je inspirována větším Lancerem. Příslušnost k současným modelům značky Mitsubishi na první pohled prozrazuje lichoběžníková maska chladiče. Karoserie i nadále vyšší stavbou připomíná vozy kategorie MPV, je ale širší a nižší než u předchůdce.

Zatímco před A-sloupkem designéři vytvořili zcela nový tvar, směrem dozadu došlo na evoluci současných tvarů. Černé fólie na bočních sloupcích opticky zvětšují prosklenou plochu. Nižší zadní světla a nový tvar zadního nárazníku korespondují s agresivnějším pojetím designu.

Pohonné jednotky zůstávají beze změn. Základní motorizací bude benzinová 1,1 o výkonu 55 kW (75 k) a točivém momentu 100 Nm, dále 1,3 (70 kW/95 k, 125 Nm) a 1,5 (80 kW/109 k, 145 Nm). Všechna maxima jsou dosažena při 6000 ot./min. (výkon), resp. 4000 ot./min. (točivý moment). Motor 1,3 se bude prodávat kromě pětistupňové manuální převodovky také s automatizovanou převodovkou. Dieselový motor tvořil v předchozí generaci jen 13 % prodejů a jeho úprava pro emisní normu Euro 5 by byla příliš nákladná, proto se Mitsubishi rozhodlo jej z nabídky vyřadit.

Výroba nového Coltu bude zahájena počátkem října a do prodeje se dostane na přelomu října a listopadu. Příští rok na jaře bude zahájen prodej úsporné verze Clear Tec a ostrou verzi CZT nahradí Colt Ralliart s motorem 1,5 Turbo (110 kW/150 k). Na rozdíl od CZT ale bude Ralliart v nabídce s tří- i pětidveřovou karoserií.

Nový Colt bude i nadále vyjíždět z bran nizozemské továrny NedCar. Mitsubishi předpokládá roční prodeje kolem 65 tisíc kusů, tedy zhruba čtvrtinu všech Mitsubishi prodaných v Evropě. Colt tak bude mít důležitou roli při snižování průměrných emisí CO2 japonské značky.

Mitsubishi Lancer Sportback

Hvězdou stánku japonské automobilky je v Paříži sériové provedení pětidveřového hatchbacku Lancer SportBack. Tento model přímo vychází z konceptu Prototype-S, což dokazuje nejen design karoserie, ale také shodné vnější rozměry. Novinka je překvapivě velmi dlouhá (4585 mm), široká 1760 mm, vysoká 1480 mm a má rozvor 2635 mm.

Pětidveřové provedení Lanceru se má stát nejdůležitější karosářskou variantou pro celou Evropu a má představovat 70 procent plánovaného prodaného objemu v tomto regionu. Novinka kombinuje styl s dostatečnou flexibilitou (upravitelná výška dna podlahy zavazadlového prostoru, automatické sklápění zadních sedadel), spíše než snahu o největší vnitřní objem, který je v základním uspořádání od 288 l do 344 l, když je podlaha zavazadlového prostoru ve své nízké pozici. V případě složení sedadel druhé řady se objem zavazadelníku zvětší až na 1394 l.

Mitsubishi Lancer Sportback bude na evropské trhy uveden do konce letošního roku a bude sdílet pohonné jednotky spolu se čtyřdveřovým Lancerem. Tato nabídka obsahuje dva zážehové motory a jeden turbodiesel. Benzinové motory zastupují čtyřválce o objemu 1,5 l (80 kW/109 k) a 1,8 l (105 kW/143 k). Zájemce o vznětový motor uspokojí přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru s výkonem 103 kW (140 k).

Mitsubishi Lancer Ralliart

Vedle sériového pětidveřového hatchbacku Lancer Sportback se v Pařízi představil také Lancer Ralliart, který má představovat spojení mezi běžnými modely a výkonným provedením Evolution. Tato verze Lanceru má být na evropské trhy uvedena v průběhu roku 2009 a má být k dispozici ve čtyřdveřovém i pětidveřovém provedení.

Karoserie verze Ralliart spojuje prvky běžných modelů s některými díly z Lanceru Evolution. Využita je tak například hliníková kapota motoru s otvory pro lepší odvádění tepla z motorového prostoru, která snižuje hmotnost o 7,9 kg.

K pohonu poslouží přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 2,0 l s výkonem 177 kW (240 k) při 6000 ot./min. a točivým momentem 353 Nm při 3000 ot./min. Síla této pohonné jednotky je přenášena na všechna čtyři kola prostřednictvím dvouspojkové převodovky SST (Sport Shift Transmission) a řidič může řadit pomocí pádel pod volantem nebo klasickou řadící pákou. Aktivní centrální diferenciál, ACD (Active Center Differential), řídí tok točivého momentu mezi přední a zadní nápravou.

V interiéru jsou sice sportovní sedadla Recaro podporující sportovní vzhled vozu, ale Ralliart není žádný spartánským natřásadlem a posádka může využívat satelitní rádio Sirius, audio systém Rockford Fosgate o výkonu 650 W s devíti reproduktory, navigační systém s 30 GB pevným diskem a rozhraní Bluetooth.

Mitsubishi Racing

Lancer

Na svém stánku představuje automobilka Mitsubishi i svou novou zbraň pro dálkové soutěže, která byla vyvinuta v souladu s předpisy FIA pro skupinu T1, tedy upravené soutěžní vozy pro dálkové maratony. A to i těmi, které vstoupí v platnost až v roce 2010. Představitelé automobilky doufají, že se jim povede navázat na dvanáct absolutních dakarských vítězství v pětadvaceti ročnících, kterých se dosud tovární tým zúčastnil.

Automobil je poháněn přeplňovaným vznětovým vidlicovým šestiválcem o objemu 2997 cm3. Výkon přes 190 kW (258 k) a točivý moment zhruba 650 Nm jsou přenášeny samozřejmě na všechna čtyři kola pomocí pětistupňové sekvenční převodovky Ricardo. Systém trvalého pohonu obou náprav disponuje centrálním diferenciálem se zvýšenou svorností. Automobil je postaven na podvozku s ocelovým trubkovým rámem a rozvorem náprav 2900 mm, rozchod kol činí vpředu i vzadu 1750 mm. 4475 mm dlouhá a 1990 mm široká karosérie z uhlíkových vláken je siluetou horké novinky japonské automobilky, modelu Lancer Sportback.

Mitsubishi i MiEV

Čtyřmístný Mitsubishi i MiEV, vycházející z miniauta „i“, má vnější rozměry 3395 x 1475 x 1600 mm při pohotovostní hmotnosti pouhých 1080 kg. V konceptu i MiEV nahrazují konvenčí motor i nádrž elektromotor, baterie Li-Ion a další komponenty, uložené vzadu a uprostřed. Díky elektromotoru s výkonem 47 kW (64 k) a točivým momentem 180 Nm, dosahuje i MiEV nejvyšší rychlosti 130 km/h, dojezd činí 160 km.

Na rozdíl od předchozích konceptů s elektromotory v kolech se o pohon i MiEV stará jediný elektromotor, pohánějící přes převodovku a diferenciál obě zadní kola. Výhodou tohoto uspořádání s baterií před zadní nápravou je dostatek místa jak pro pasažéry, tak pro samotné pohonné ústrojí. Mitsubishi i MiEV představený na ženevském autosalonu může dobíjet své baterie jedním ze dvou způsobů. První je Household Charging System, kdy se baterie nabíjejí z běžné sítě 200 V během sedmi hodin a druhý je Quick Charge System díky němuž se mohou baterie nabít na 80 procent během 30 minut.

Sériová výroba i MiEV má být spuštěna v dubnu 2009. V Japonsku se má elektromobil začít prodávat v létě 2009, do Evropy by se měl dostat v roce 2010. Britské zastoupení ale usiluje o to, aby se i MiEV představil už příští rok v červenci na autosalonu v Londýně a část první série byla k dispozici zákazníkům ve Velké Británii.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)