Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi v Ženevě 2009

Diskuze (0)

Mitsubishi spojuje nejbližší budoucnost svých malých modelů a miniaut s elektropohonem a ženevská expozice tomu proto odpovídala.

i MiEV

Automobilka se třemi diamanty ve znaku do Ženevy přivezla elektromobil i MiEV, jehož...

Mitsubishi spojuje nejbližší budoucnost svých malých modelů a miniaut s elektropohonem a ženevská expozice tomu proto odpovídala.

i MiEV

Automobilka se třemi diamanty ve znaku do Ženevy přivezla elektromobil i MiEV, jehož prototyp byl představen v roce 2006 pod názvem i-EV a od příštího roku se má rozběhnout jeho sériová výroba. Automobilka má s tímto vozem smělé plány a v roce 2010 počítá s prodejem 2000 kusů, o rok později by mělo nové majitele nalézt už 10.000 elektromobilů i MiEV.

Čtyřmístný Mitsubishi i MiEV, vycházející z miniauta "i", má vnější rozměry 3450 x 1520 x 1600 mm při pohotovostní hmotnosti pouhých 1080 kg. V konceptu i MiEV nahrazují konvenčí motor i nádrž elektromotor, baterie Li-Ion a další komponenty, uložené vzadu a uprostřed. Díky elektromotoru s výkonem 47 kW (64 k) a točivým momentem 180 Nm, dosahuje i MiEV nejvyšší rychlosti 130 km/h, dojezd činí 160 km.

Na rozdíl od předchozích konceptů s elektromotory v kolech se o pohon i MiEV stará jediný elektromotor, pohánějící přes převodovku a diferenciál obě zadní kola. Výhodou tohoto uspořádání s baterií před zadní nápravou je dostatek místa jak pro pasažéry, tak pro samotné pohonné ústrojí. Mitsubishi i MiEV ve své současné podobě může dobíjet baterie jedním ze dvou způsobů. První je Household Charging System, kdy se baterie nabíjejí z běžné sítě 200 V během sedmi hodin a druhý je Quick Charge System díky němuž se mohou baterie nabít na 80 procent během 30 minut.

i MiEV Sport Air

Vedle - pro sériovou výrobu připraveného i MiEV - se v Ženevě představil další z řady konceptů elektromobilů s označeními MiEV Sport Air. Tento vůz je postaven na základě hatchbacku i MiEV, ale jeho sportovně tvarovaná karoserie ukrývá výkonnější motor s větším točivým momentem. Tvarově tato nová studie také navazuje na koncept i-MiEV Sport z Tokia 2007.

Při návrhu karoserie byla prioritou co nejnižší hmotnost, takže na její konstrukci bylo štědře využito plastů. Desky z těchto materiálů najdeme i u zadní nápravy, kde je také umístěna poháněcí soustava. Elektromotor s výkonem 60 kW (80 k) nabízí točivý moment 230 Nm (otáčky výrobce ani u jedné hodnoty zatím neudává). Je napájen lithiovými bateriemi druhé generace o napětí 330 V. Celý komplet je ve voze umístěn co nejníže, kvůli nízko položenému těžišti. Daným řešením se podařilo dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti na obě nápravy 50 : 50.

Dvoumístné sportovní kupé je dlouhé 3650 mm, široké 1600 mm, vysoké 1520 mm a má rozvor náprav 2550 mm. Při hmotnosti 940 kg dosahuje maximální rychlosti 200 km/h a má dojezd 200 km.

Colt ClearTec

Při představení modernizovaného Coltu na loňském autosalonu v Paříži vypustila automobilka z nabídky tohoto modelu vznětové motory a toto rozhodnutí zdůvodnila především nízkými prodejními čísly a také technicky nerealizovatelnou úpravou stávajících turbodieselů na novou emisní normu Euro 5.

Místo turbodieselu vyvinulo Mitsubishi pro benzinové Colty sadu řešení souhrnně označovaných jako "ClearTec". Modely s tímto označením budou k dispozici s tříválcem 1,1 l nebo čtyřválcem 1,3 l, vždy pouze s 5stupňovou manuální převodovkou.

Principy a dílčí řešení, na které ClearTec sází, jsou všeobecně známé. Vozy jsou vybaveny systémem automatického vypínání a startování motoru (Auto Stop & Go), pneumatikami s nízkým valivým odporem, sníženou světlou výškou, delším stálým převodem nebo vysoce efektivním alternátorem (intenzivní dobíjení během brzdění, snížené dobíjení při jízdě). Motory využívají speciální oleje, mají zvýšen kompresní poměr, upraveno časování ventilů, nové písty i zapalovací svíčky.

Pohotovostní hmotnost díky novým opatřením vzrostla asi o 5 kg, ale hodnoty kombinované spotřeby patří ke špičce mezi vozy se zážehovými motory. V případě motoru 1,1 l došlo ke snížení z 5,5 l/100 km na 4,9 l/100 km, u čtyřválce byla spotřeba 5,8 l/100 km snížena na 5,0 l/100 km.

Mitsubishi Colt ClearTec se vyrábí v závodě NedCar firmy Mitsubishi Motors v nizozemském Bornu, spolu s jinými variantami modelu Colt pro Evropu.

Ondřej Pavlůsek


Diskuze (0)