Monacký trh v roce 2013: Rolls-Royce prodal stejně aut jako Dacia

Ač se miniaturní Monako nachází na pobřeží Středozemního moře v sevření Francie a nedaleko italských hranic, tamnímu trhu dominovaly loni německé značky. Počty registrací nejsou pochopitelně nijak vysoké, u těch nejlepších dosahují maximálně stovek kusů. Obrázek si můžeme udělat hned. Za celý loňský rok se totiž prodalo jen 2.556 nových aut. Ministáteček o rozloze 2,04 km2 s necelými 33 tisíci obyvateli není bohužel nafukovací. Mezi „lidovějšími“ výrobci se však v žebříčku pohybují na vyšších příčkách i producenti exotických supersportů a opravdu drahých luxusních aut.
Tamní trh si ve srovnání s rokem 2012 polepšil o 6 %, což znamená určité pozitivum. Nejúspěšnější značkou je podle serveru Best Selling Cars Blog Audi se 412 jednotkami a podílem 16 %. Druhý skončil Mercedes-Benz se 378 novými auty, jemu patří necelých 15 %. Velmi slušně si vedlo i Porsche, které obsadilo bronzový stupínek se 185 registracemi, ale dvouciferný podíl už nemá. Počty nad stovkou se chlubí ještě Volkswagen, BMW, Toyota, Mini a Land Rover. Pokud budeme považovat francouzské automobilky za domácí (v Monaku přece sídlí pouze Venturi), nejúspěšnější z nich je jedenáctý Peugeot těsně před Renaultem. Těm italským zase dominuje Fiat, který se v pohodě vešel do Top 10.
Co se luxusních značek s nějakými těmi sportovními ambicemi týče, nejlépe na tom bylo pochopitelně Porsche. Ferrari skončilo třinácté (54 kusů), Bentley patnáctý (47), osmnáctý Aston Martin zaznamenal o dvanáct přírůstků méně. Zveřejnili jsme pouze první dvacítku. Mimo ni jsou například Maserati (24. místo, 21 aut), Rolls-Royce (27. příčka, 16 vozů). Mimochodem, rolls-royce si koupilo stejně lidí jako rumunské dacie z úplně jiného cenového spektra... Statistiky rozšířilo také jedenáct vozů Lamborghini, osm si jich připsal McLaren, Lotus má tři, Bugatti dvě a třeba takový Caterham jediný, stejně jako Morgan
Škodovek se v Monaku loni prodalo devět a okřídlený šíp skončil až na 33. místě, pohoršil si o jeden kus. Má stejně jako Alfa Romeo, Infiniti a Jaguar. Celkem bodovalo sedmačtyřicet výrobců. Aston Martin prodal skoro trojnásobek oproti roku 2012, Opel více než dvakrát tolik, dvojnásobek hlásí i jedenadvacátý Hyundai, který se od naší tabulky těsně nevešel. Z první desítky se razantně zlepšil Fiat (+46 %) a Land Rover (+35 %). Nejdramatičtějším kusovým úbytkem se naopak rozhodně nemůžou pochlubit u BMW, které ztratilo 37 vozů, tedy skoro dvaadvacet procent.
Monacký trh v roce 2013 – nejprodávanější značky | ||||
Kategorie | OA | Změna (rok) | OA | |
Období | 2013 | [%] | 2012 | |
1. | Audi | 412 | 10,5 % | 373 |
2. | Mercedes-Benz | 378 | 20,0 % | 315 |
3. | Porsche | 185 | -4,1 % | 193 |
4. | Volkswagen | 147 | -12,0 % | 167 |
5. | BMW | 133 | -21,8 % | 170 |
6. | Mini | 128 | -15,2 % | 151 |
7. | Toyota | 120 | 16,5 % | 103 |
8. | Land Rover | 105 | 34,6 % | 78 |
9. | Fiat | 99 | 45,6 % | 68 |
10. | Smart | 88 | 2,3 % | 86 |
11. | Peugeot | 66 | 15,8 % | 57 |
12. | Renault | 58 | -3,3 % | 60 |
13. | Ferrari | 54 | -12,9 % | 62 |
14. | Ford | 48 | -11,1 % | 54 |
15. | Bentley | 47 | -9,6 % | 52 |
15. | Citroën | 47 | -13,0 % | 54 |
17. | Lexus | 38 | -2,6 % | 39 |
18. | Aston Martin | 35 | 191,7 % | 12 |
18. | Opel | 35 | 105,9 % | 17 |
18. | Suzuki | 35 | 16,7 % | 30 |