Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Japonska 2017: Pole positions pro Zarca, Nakagamiho a Bulegu

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Kvalifikace na Velkou cenu Japonska silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Johann Zarco (MotoGP), Takaaki Nakagami (Moto2) a Nicolò Bulega (Moto3).

Cirkus MS silničních motorek se přesunul o tomto víkendu do Japonska na Twin Ring Motegi. Tamní Grand Prix je patnáctým závodem letošního seriálu. Okruh otevřený v srpnu 1997 vlastní Honda. V ostrovním císařství se jelo poprvé v sezóně 1962, ale ještě bez „světového“ statutu, který dostal závod o rok později. Počínaje letopočtem 1987 se Velká cena do kalendáře vrátila po dvacetileté pauze a je jeho nepřetržitou součástí dodnes. V historii se konala na třech okruzích: v Suzuce, Fuji a právě v Motegi (1999 a od roku 2004 do současnosti). Aktuální trať ovšem hostila v období 2000-2003 také čtyři ročníky VC Pacifiku, poté nahradila Suzuku, kde se před čtrnácti lety zabil Daijiro Kato... Počasí o tomto víkendu ukázalo zase svou stinnou stránku. Prostě pršelo, nebo bylo alespoň mokro.

MotoGP

Ve startovní listině nejprestižnější kubatury chybí Australan Jack Miller, který si na přelomu září a října zlomil v Andoře pravou nohu, když trénoval na trialovém speciálu. Tým Marca van der Strattena se rozhodl nasadit Hiroshiho Aoyamu, historicky posledního mistra světa dvěstěpadesátek z roku 2009 a současného testovacího jezdce Hondy. Nemocného Jonase Folgera (Tech 3) zastoupil domácí Kohta Nozane, má na svém kontě 4 GP. Divokou kartu dostal zkušební pilot Yamahy Katsuyuki Nakasuga. Na něj pozor, před pěti lety zde vystoupil na stříbrný stupínek!

Nejlepší čas prvního tréninku královské kubatury zajel na mokré dráze Marc Márquez (Honda). Cal Crutchlow (LCR) upadl a jeho letící honda sestřelila Jorgeho Lorenza (Ducati). V pátek odpoledne, respektive před osmou ráno našeho času, kdy stále pršelo, se z prvního místa radoval pro změnu Ital Andrea Dovizioso (Ducati). Márqueze postihl highsider. Dnešnímu rannímu měření sil však kraloval znovu on. Ve čtvrtém půlhodinovém tréninku, který následuje po sobotní kvalifikaci Moto3, byl ze všech nejlepší... žádné překvapení, znovu katalánský obhájce titulu. (1:54,5 min), nejbližším soupeřům se vzdálil o 1,5 s! Divoce spadl Nazane, následovali jej jeho týmový parťák Zarco a Valentino Rossi!

Boj o pole position v MotoGP má jiný formát než méně prestižní kubatury. Z první čtvrthodinové části postupují do druhé patnáctiminutovky dva nejrychlejší k desítce, která byla nejúspěšnější právě v oněch úvodních třech trénincích. Ta nejprve odpočívá. Z Q1 šli dál oba jezdci KTM: Pol Espargaró a Bradley Smith, skončila tedy spanilou jízdou rakouské značky. Samotný závěr byl smolný pro Karla Abrahama, který upadl v zatáčce Victory a Cal Crutchlow nebyl od téhož daleko. Jeden z favoritů na titul, Maverick Viñales, zůstal před branami...

Do druhé části, která rozhoduje o postavení na roštu na předních příčkách, konkrétně v prvních čtyřech řadách, už někteří vyrazili na hladkých gumách. Třeba Vale... Nejlépe začal Smith, ale Marc Márquez zajel čas 1:53,9 min a ještě lehce chyboval! Ostatním se vzdálil o celou sekundu! Jenže minutu a půl před koncem zaúřadoval Johann Zarco a výsledkem byla pole position s hodnotou 1:53,4. Márqueze, který zkusil i suché obutí, zdolal ještě Danilo Petrucci se satelitní ducati stáje Pramac. Druhá řada má podobu A. Espargaró – Lorenzo – Pedrosa.

VC Japonska MotoGP 2017 – Kvalifikace (Top 10)
1. Johann Zarco Yamaha Monster Yamaha Tech 3 1:53,469 min
2. Danilo Petrucci Ducati Octo Pramac Racing 1:53,787 min
3. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:53,903 min
4. Aleix Espargaró Aprilia Aprilia Racing Team Gresini 1:53,947 min
5. Jorge Lorenzo Ducati Ducati Team 1:54,235 min
6. Dani Pedrosa Honda Repsol Honda Team 1:54,342 min
7. Bradley Smith KTM Red Bull KTM Factory Racing 1:54,872 min
8. Pol Espargaró KTM Red Bull KTM Factory Racing 1:54,906 min
9. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team 1:55,064 min
10. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:55,483 min
20. Karel Abraham Ducati Pull&Bear Aspar Team 1:57,144 min

Moto2

Francouz s italským jménem Fabio Quartararo přechází od Sita Ponse do továrního týmu italského výrobce šasi Speed Up, kde doplní Dannyho Kenta. Podepsal dvouletou smlouvu. Dvojnásobný mistr světa dvěstěpadesátek z let 1988 a 1989 pro příští rok angažoval duo Héctor Barberá/Lorenzo Baldassarri. Velezkušený vítěz deseti GP Barberá se vrací z MotoGP po osmi sezónách do prostřední kubatury, i když Moto2 ještě nejezdil. „Balda“ mění barvy, od sezóny 2015 hájí dres Forward Racing. Ve startovní listině chybí AGR (Argiñano & Gines Racing) Team s Joem Robertsem, došly peníze a pokračuje jen ve španělském mistrovství. Maria Herrera, která se zranila, tedy také nemá o třídu níže sedačku. Roberts příští rok doplní v MS Jihoafričana Stevena Odendaala na šasi NTS.

Divokou kartu pro japonský závod Moto2 dostali domácí Ryo Mizuno (tým MuSASHi RT HARC-RRO, druhý start v MS) a debutant Ikuhiro Enokido (Teluru Motobum Racing Team, oba šasi Kalex)). Pátečnímu vlhkému dopoledni dle místního času kraloval Álex Márquez (Marc VDS), i když jeho levý bok není po zranění v Misanu ještě zcela v pořádku. Včerejší den uzavřel nejlepším časem Thomas Lüthi (Interwetten), a to i přes pád. Třetí, dnešní část soupeření vynesla na vrchol výsledkové listiny Hafizhe Syahrina (Petronas Raceline Malaysia).

Kvalifikace Moto2 sobotní program zakončuje, trvá 45 minut. Vzrušení způsobil hned na počátku Álex Márquez, který zablokoval přední brzdu, nicméně svůj kalex neopustil. Na vrcholu žebříčku časů se vyhříval Mattia Pasini (2:03,4 min), ale záhy jej překonali Xavier Siméon a „Pecco“ Bagnaia. Pasini rychle odpověděl (2:02,6 min), ovšem pak se přimíchal do souboje o nejrychlejší kolo Takaaki Nakagami... A nastoupil znovu Pasini! Spadl Stefano Manzi. Stranou nezůstal ani Bagnaia, který nejlepší kolo stlačil až ke 2:02, tuto bariéru ovšem prolomil jako první famózní Mattia, který v příští sezóně nezmění tým.

Rychlostí vynikala i KTM Miguela Oliveiry (2:00,6 min). Začalo mohutné přezouvání na slicky... a přišla další odpověď od Pasiniho. Zahanbit se ale nenechal ani Dominique Aegerter (2:00 min), na chvíli jej překonal Fabio Quartararo, ale Švýcar mu atak vrátil. Pod dvouminutovou hranici se jako první dostal Iker Lecuona, Lorenzo Baldassarri stanovil čas začínající 1:58 min, Mattia Pasini se na dostřel přiblížil 1:57 a tlak na nejrychlejší kolo pokračoval (Syahrin se dostal až na 1:55). Upadli domácí Nagashima i Ital Corsi. Oliveira zajel 1:54,7 min. Rozhodlo se ale až v samotném závěru. Mladší Márquez zabojoval, ale Takaaki Nakagami byl výkonem 1:53,7 min ještě rychlejší! V čele je doplní Xavi Vierge, do druhé řady se zítra postaví trio Pasini – Oliveira – Syahrin.

VC Japonska Moto2 2017 – Kvalifikace (Top 10)
1. Takaaki Nakagami Kalex Idemitsu Honda Team Asia 1:53,776 min
2. Álex Márquez Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:53,904 min
3. Xavi Vierge Tech 3 Tech 3 Racing 1:54,046 min
4. Mattia Pasini Kalex Italtrans Racing Team 1:54,139 min
5. Miguel Oliveira KTM Red Bull KTM Ajo 1:54,289 min
6. Hafizh Syahrin Kalex Petronas Raceline Malaysia 1:54,362 min
7. Sandro Cortese Suter Dynavolt Intact GP 1:54,409 min
8. Marcel Schrötter Suter Dynavolt Intact GP 1:55,181 min
9. Xavier Siméon Kalex Tasca Racing Scuderia Moto2 1:55,220 min
10. Augusto Fernández Speed Up Speed Up Racing 1:55,223 min

Moto3

U Fausta Gresiniho se jezdecká sestava pro příští rok nemění, ve třídě Moto3 jej budou reprezentovat Jorge Martín a Fabio di Giannantonio. Už 24. září podepsal Jakub Kornfeil smlouvu s týmem Prüstel GP, který bude používat stroje KTM. Jedná se o tutéž stáj, kterou pod názvem Peugeot MC Saxoprint reprezentuje i letos. Peugeot/Mahindra však z MS odchází. Sekundovat mu bude Ital Marco Bezzecchi (letos CIP Mahindra).

V Japonsku debutuje Australan Tom Toparis (KTM Cube Racing), jeho tři roky stará motorka ale nemá šanci výrazněji promluvit do pořadí. Mokrý úvod víkendového programu, začínal ve 2:00 ráno středoevropského letního času, zvládl nejlépe Nicolò Bulega (Sky Racing Team VR46, stroj KTM). Vedení v pátek odpoledne (respektive u nás před sedmou ranní) ale neudržel, na první příčce jej v dešti vystřídal Romano Fenati (Honda Marinelli Rivacold Snipers). Dnešní volný trénink nejlépe zvládl překvapivě Manuel Pagliani (CIP Mahindra).

Do bitvy o nejvýhodnější pozici na roštu, která trvá čtyřicet minut, vstoupil nejrychleji Nicolò Bulega (2:11,7 min). Nepršelo, ale trať byla mokrá a měla jen 19 stupňů. Pak úřadoval Albert Arenas (2:11,3), okruh začal osychat a časy zákonitě klesat, o dvě desetiny ten nejrychlejší stlačil Tatsuki Suzuki a o další desetinku Romano Fenati. Bariéru 2:10 min prolomil jako první Arón Canet. Arenas, který hájí Asparovy barvy a sedlá stroj Mahindra, se válel po zemi. Bohužel si zlomil pravou ruku a nemůže tak ve víkendu pokračovat. Svoje poslední slovo ale neřekl ještě Bulega, ten se dostal pod 2:09. Spadl uzdravený Darryn Binder, pro kterého je Motegi druhým závodem po návratu, následoval jej Atiratphuvapat.

Nicola Bulegu už z první příčky i přes jeden drobný výlet z trati nikdo nedokázal sesadit. Druhým nejrychlejším byl nakonec Antonelli a třetím Canet. Skvělý Marco Bezzecchi, který na mokru umí, obsadil čtvrté místo před dalšími dvěma krajany: Bastianinim a Fenatim.

VC Japonska Moto3 2017 – Kvalifikace (Top 10)
1. Nicolò Bulega KTM Sky Racing Team VR46 2:09,320 min
2. Niccolò Antonelli KTM Red Bull KTM Ajo 2:09,592 min
3. Arón Canet Honda Estrella Galicia 0,0 2:09,708 min
4. Marco Bezzecchi Mahindra CIP 2:09,797 min
5. Enea Bastianini Honda Estrella Galicia 0,0 2:09,846 min
6. Romano Fenati Honda Marinelli Rivacold Snipers 2:09,881 min
7. Jorge Martín Honda Del Conca Gresini Moto3 2:10,152 min
8. Gabriel Rodrigo KTM RBA BOÉ Racing Team 2:10,227 min
9. Manuel Pagliani Mahindra CIP 2:10,305 min
10. Andrea Migno KTM Sky Racing Team VR46 2:10,320 min
20. Jakub Kornfeil Peugeot Peugeot MC Saxoprint 2:11,012 min

Foto: Václav Duška jr.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)