Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motor-Lastwagen z roku 1898 mezi prvními využívaly pivovary

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Velký nákladový prostor vyhovoval přepravě sudů. Řidič trpěl podobně jako na koňském povozu, důležité bylo ochránit pivo nebo jiný náklad přepravovaný konečně na delší vzdálenosti.  

Muzeum značky Mercedes-Benz představuje ve své stálé expozici nejstarší originální nákladní automobil na světě. Motor-Lastwagen postavila společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) už před 123 lety. Užitečné zatížení částečně dřevěné konstrukce odpovídalo 1,25 tuny, což bylo na rok 1898 slušná porce při představě dostupného výkonu 4,1 kW (5,6 koně) z dvouválce zdvihového objemu 1527 kubických centimetrů. Motor dosahoval maximálního výkonu při 720 ot./min, bez nákladu bylo možné uhánět rychlostí 12 km/h.

Tempo klesalo přímou úměrou k zaplnění nákladového prostoru. Mezi první zákazníky patřily pivovary schopné najednou odvézt i dvanáct naplněných sudů o celkovém objemu přes 700 litrů. Zhruba šedesátilitrové soudky po hostincích rozváželi trpěliví závozníci, jízda byla pomalá, ale o to stabilnější. Ve srovnání s koňskými povozy šlo o citelný pokrok motorizovaného rozvozu a celého odvětví nákladní přepravy, kde Mercedes-Benz léta figuruje prostřednictvím výroby dodávek i tahačů.

Motor-Lastwagen posunul úroveň distribuce zboží, na konci 19. století převládala koňská spřežení, vlaky a v nejvzdálenějších případech lodě. Předpotopní stav obrátil k lepšímu nástup hnaného náklaďáku DMG, který zrychlil přístupnost jednotlivých měst a vesnic. Pořízení modernějšího dopravního prostředku se vyplatilo, protože údržba automobilu vycházela laciněji ve srovnání se stájí plnou koní a perimetr dojezdu řidiče násobně překonával obslužnost vozkou.

Forma konstrukce zcela odpovídala přepravním úkolům Lastwagenu. Jednoduchou stavbu v podstatě tvořila velká nakládací plošina na dřevěných kolech se spalovacím motorem pod řidičem. Základní charakteristika zůstává stejná i po 100 letech extrémně rychlého vývoje nákladních modelů. Vysoce sofistikovanými prvky pro rok 1898 jsou také brzdový systém jen vzadu a účinné chlazení motoru pomocí trubkového chladiče.

Další detaily odrážejí charakter prvního užitkového vozu, neboť důraz je kladen na přepravu nákladu a nikoli na pohodlí řidiče. Závozník byl vystaven větru a dešti, ale místo otěží svíral železný volant. Čtyřramenná kovová obruč nebyla příjemná, řešením mohly být rukavice dost často doplněné pláštěnkou nebo dekou. Absence uzavřené kabiny vydržela déle než úprava podvozku – již odpružené nápravy s listovými pružinami vpředu a vinutými pružinami vzadu lehce krotily následky všudypřítomných nerovností, i když tehdy ještě byla primárním cílem poddajných náprav ochrana nákladu a motoru před rozmazlováním posádky.

Podobu i fungování nejstaršího náklaďáku navrhoval Gottlieb Daimler. Výrobní produkce se počítala na jednotky až desítky kusů. Prodejní cena revolučního stroje se pohybovala kolem 5.200 marek. Kromě pivovárečných řemeslníků měli zájem úspěšní předchůdci spedičních firem.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme