Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motor PSA 1.2 e-THP: Tři válce i do střední třídy

Ladislav Čermák Ladislav Čermák 15. 4. 2014 • 01:56
11
117
Zobrazit náhledy (11)
Náklady na novou jednotku dosáhly celkem 893 milionů eur, z toho spolkl 455 milionů vývoj a zbytek, tedy 438 milionů investice do francouzské motorárny Náklady na novou jednotku dosáhly celkem 893 milionů eur, z toho spolkl 455 milionů vývoj a zbytek, tedy 438 milionů investice do francouzské motorárny Náklady na novou jednotku dosáhly celkem 893 milionů eur, z toho spolkl 455 milionů vývoj a zbytek, tedy 438 milionů investice do francouzské motorárny Novinku vyrábí motorárna v Douvrin, během letošního roku se přidá i čínský Dongfeng, který spolupracoval na vývoji Trendy velí odlévat co největší díly, lépe se montují a potřebují méně spojů Tlakové lití hliníku zajišťuje větší tuhost a tím i zvukovou izolaci. Spolu s pečlivě propočítanými výztužnými prvky je blok motoru velmi odolný i při malé hmotnosti.
PSA nasazuje k mohutnému downsizingu a uvádí nový přeplňovaný tříválec, určený i pro modely střední třídy.

Novinka obchodně označovaná e-THP těží z modulární konstrukce a používá 40 % shodných dílů s atmosférickou jednotkou 1.2 VTi. Výrazně dlouhozdvihová konstrukce a inovativní vysokootáčkové single scroll turbodmychadlo, jehož malý rotor s nízkou setrvačností díky značné tepelné zatížitelnosti točí až 240 000/min-1 a zvládne přetlak až 0,24 MPa, nejenže nabízejí kýženou spodovou charakteristiku, ale i neobvykle ploché výkonové

křivky a samozřejmě příznivou normovanou spotřebu.

Zásadním rozdílem je přechod z nepřímého na přímé vysokotlaké vstřikování a plnění emisní normy Euro 6. Centrálně umístěné injektory s pěti laserem tvarovanými tryskami zvládnou až tři vstřiky během jednoho cyklu nejvyšším tlakem 20 MPa. Optimálnímu plnění válců a úspornému „vnitřnímu EGR“ zase napomáhá plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Rychlejší zahřívání chladicí kapaliny a později účinnější chlazení výfukových plynů a následnou ochranu katalyzátoru obstarávají chlazené výfukové svody, integrované v hlavě válců. Na rozdíl od Fordu použilo PSA vyvažovací hřídel, podobně jako Opel v tříválci 1.0 SIDI Turbo. Klíčovou cestou k úsporám byl samozřejmě downizing a downspeeding spolu s důsledným omezováním vnitřního tření. Proto přišla ke slovu vysoce kluzná vrstva DLC na prvních pístních kroužcích, bocích pístů a vačkách, gufera s nízkým odporem, lehčí kliková hřídel s menšími ložisky a olejové čerpadlo s proměnným průtokem. Výrazné snížení čerpacích ztrát zase obstarává Atkinsonův cyklus, tedy zpožděné uzavření sacích ventilů při nízké zátěži. Výsledkem jsou o výrazných 30 % nižší vnitřní odpory.

V prvních fázích se na trh dostávají dvě mechanicky shodné výkonové verze, odlišené pouze naladěním řídicí elektroniky a použitou převodovkou. Nová měřítka má nastavit specifický výkon a rychlost nástupu síly z nejnižších otáček. Rodina zážehových tříválců Pure- Tech (kód EB) už obsahuje atmosférický litr a dvanáctistovku. Druhá nově dostala též turbodmychadlo a s výkony až 96 kW nahrazuje poslední menší atmosférické čtyřválce TU a EW. Debutuje v modelech Peugeot 308 a Citroën C4. Další, větší i menší typy budou následovat vzápětí.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Tovární/obchodní označení EB2DT(DTS)/e-THP 110(130)
Konstrukce R3, hliník se suchými ocel. vložkami
Přeplňování single scroll turbodmychadlo
Vstřikování vysokotlaké přímé, 20 MPa
Klikový mechanismus vyosený o 7,5 mm, čtyřikrát uloženy, s protiběžným vyvažovacím hřídelem a dvouhmotovým setrvačníkem
Vačkových hřídelí/ventilů na válec 2/4
Pohon rozvodů mokrý řemen
Zdvihový objem 1199 cm3
Vrtání x zdvih 75 x 90,5 mm
Kompresní poměr 10,5 : 1
Výkon 81 kW (96 kW při 5500/min)
Točivý moment 230 N.m při 1750/min-1

Témata
Avatar - baca42
13. 5. 2014 17:48
Re: 13 L ????
To je maximální spotřeba na 6.rs při plným plynu a vysoký rychlosti, né průměrná. Já mám 1,9 tdi pd a jezdím průměrně za 4 litry, ale shodou okolností mám max. spotřebu na 5.rs taky 13 litrů/100km.
13. 5. 2014 07:49
Re: 13 L ????
S TSI jezdím za rovných 6 l/100km (najeto 97.000km). Doporučuji využít další stupně převodovky, krom prvních dvou ;-)
Avatar - rohYpnol
17. 4. 2014 22:01
Re: Staré dobré časy
Byla by to pravda, kdyby... Jen jsi zapomnel dodat, ze diky mnohem te presnejsi praci je schopny automobilovy prumysl vyrabet dily s mnohem mensi rezervou v konstrukci. Coz vede k uspore materialu, energie, prace, tedy ke zlevneni vyroby. No a pak ji pozapomnel, ze je mnohem vyssi tlak na cenu dodavanych dilu. Coz v kombinaci vede presne k tomu, ze uz jen trochu horsi material v kombinaci s mnohem mensimi rezervami v konsstrukci kolabuje.
Proc je nejvetsi pasti soudobych motoru rozvod? Pritom retez znamenal jeste pred nekolika petiletkama prukaz na nesmrtelnost :-! :-!
Avatar - rohYpnol
17. 4. 2014 21:56
Re: Staré dobré časy
Az na to, ze za tohle se skryje smrt kazdeho motoru >:-[] >:-[] >:-[]
Avatar - rohYpnol
17. 4. 2014 21:53
Re: Jinak řečeno
Ale je prece neco jineho vyrabet pro realnou potrebu a zcela neco jineho je nafukovani konzumni bubliny a vyrabet jen pro konzumni spotrebu. J pro tyto pripady vzdy priznacne, ze kazda nafouknuta bublina konci prasknutim. A nejinak tomu bude i s automobilkama. V Evrope uz se prvni takova bublina a jeji konec odehrala...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku