Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motor PSA 1.2 e-THP: Tři válce i do střední třídy

Díky kompaktní konstrukci se podařilo udržet hmotnost pod 100 kg
Moderní konstrukci charakterizují mj. integrované výfukové svody, proti dnešním trendům jde konstrukce s výfukem vpředu, vhodnější kvůli odhlučnění prostoru pro posádku
Náklady na novou jednotku dosáhly celkem 893 milionů eur, z toho spolkl 455 milionů vývoj a zbytek, tedy 438 milionů investice do francouzské motorárny
Náklady na novou jednotku dosáhly celkem 893 milionů eur, z toho spolkl 455 milionů vývoj a zbytek, tedy 438 milionů investice do francouzské motorárny
11 Fotogalerie
Diskuze (117)
PSA nasazuje k mohutnému downsizingu a uvádí nový přeplňovaný tříválec, určený i pro modely střední třídy.

Novinka obchodně označovaná e-THP těží z modulární konstrukce a používá 40 % shodných dílů s atmosférickou jednotkou 1.2 VTi. Výrazně dlouhozdvihová konstrukce a inovativní vysokootáčkové single scroll turbodmychadlo, jehož malý rotor s nízkou setrvačností díky značné tepelné zatížitelnosti točí až 240 000/min-1 a zvládne přetlak až 0,24 MPa, nejenže nabízejí kýženou spodovou charakteristiku, ale i neobvykle ploché výkonové

křivky a samozřejmě příznivou normovanou spotřebu.

Zásadním rozdílem je přechod z nepřímého na přímé vysokotlaké vstřikování a plnění emisní normy Euro 6. Centrálně umístěné injektory s pěti laserem tvarovanými tryskami zvládnou až tři vstřiky během jednoho cyklu nejvyšším tlakem 20 MPa. Optimálnímu plnění válců a úspornému „vnitřnímu EGR“ zase napomáhá plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Rychlejší zahřívání chladicí kapaliny a později účinnější chlazení výfukových plynů a následnou ochranu katalyzátoru obstarávají chlazené výfukové svody, integrované v hlavě válců. Na rozdíl od Fordu použilo PSA vyvažovací hřídel, podobně jako Opel v tříválci 1.0 SIDI Turbo. Klíčovou cestou k úsporám byl samozřejmě downizing a downspeeding spolu s důsledným omezováním vnitřního tření. Proto přišla ke slovu vysoce kluzná vrstva DLC na prvních pístních kroužcích, bocích pístů a vačkách, gufera s nízkým odporem, lehčí kliková hřídel s menšími ložisky a olejové čerpadlo s proměnným průtokem. Výrazné snížení čerpacích ztrát zase obstarává Atkinsonův cyklus, tedy zpožděné uzavření sacích ventilů při nízké zátěži. Výsledkem jsou o výrazných 30 % nižší vnitřní odpory.

V prvních fázích se na trh dostávají dvě mechanicky shodné výkonové verze, odlišené pouze naladěním řídicí elektroniky a použitou převodovkou. Nová měřítka má nastavit specifický výkon a rychlost nástupu síly z nejnižších otáček. Rodina zážehových tříválců Pure- Tech (kód EB) už obsahuje atmosférický litr a dvanáctistovku. Druhá nově dostala též turbodmychadlo a s výkony až 96 kW nahrazuje poslední menší atmosférické čtyřválce TU a EW. Debutuje v modelech Peugeot 308 a Citroën C4. Další, větší i menší typy budou následovat vzápětí.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Tovární/obchodní označení EB2DT(DTS)/e-THP 110(130)
Konstrukce R3, hliník se suchými ocel. vložkami
Přeplňování single scroll turbodmychadlo
Vstřikování vysokotlaké přímé, 20 MPa
Klikový mechanismus vyosený o 7,5 mm, čtyřikrát uloženy, s protiběžným vyvažovacím hřídelem a dvouhmotovým setrvačníkem
Vačkových hřídelí/ventilů na válec 2/4
Pohon rozvodů mokrý řemen
Zdvihový objem 1199 cm3
Vrtání x zdvih 75 x 90,5 mm
Kompresní poměr 10,5 : 1
Výkon 81 kW (96 kW při 5500/min)
Točivý moment 230 N.m při 1750/min-1

Vstoupit do diskuze (117)