Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motory T3 a T4 pro Volvo S60 a V60: Technická data

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
Automobilka Volvo připravila pro novou řadu S60/V60 agregáty T3 a T4. Jedná se o přímovstřikové přeplňované zážehové čtyřválce, které se objeví i pod kapotami nových Fordů.

Oba motory mají objem 1,6 litru a nesou označení GTDi. To by možná svádělo domnívat se, že jde o turbodiesely, ale není tomu tak. Obě pohonné jednotky spalují benzin a v blízké budoucnosti se dočkají i bioethanolu E85. Použití přímého vstřiku se údajně odrazí v nižší spotřebě, automobilka ale zatím oficiální údaje neuvádí.

Motor 1,6 GTDi T3 poskytuje 110 kW (150 k), silnější T4 nabízí 132 kW (180 k) a 240 Nm v širokém rozmezí otáček 1600-5000 min-1. U T4 je k dispozici také funkce overboost, která krátkodobě zvýší jeho hodnotu až na 270 Nm. Řidič, jehož vůz bude mít pod kapotou stopadesátikoňovou jednotku T3, bude mít k dispozici standardních 240 Nm točivého momentu.

Celohliníkové agregáty kompaktní stavby mají plastové sací potrubí, které snižuje jejich hmotnost. Každý vstřikovač je umístěn centrálně nad pístem vedle zapalovací svíčky a má šest otvorů. Při studených startech je palivo vstříknuto do středu spalovací komory pod tlakem 100 barů a je okamžitě zapáleno. Na stěnách komory pak nezůstává skoro žádné, což znamená jeho úsporu a radikální snížení množství částic sazí ve srovnání se vstřikovači umístěnými na bocích.

Rovněž katalyzátor výfukových plynů se zahřívá rychleji, také turbodmychadlo se spouští dříve a nastupuje již od nízkých otáček. Turboefekt je tak minimalizován. Vstřikovací systém vyvinula švédská automobilka ve spolupráci s Boschem. Motory GTDi rovněž používají variabilní časování ventilů pro oba vačkové hřídele, mají tedy rozvod DOHC.

Motory Volvo T3 a T4 – technické údaje
Motor1,6 GTDi T31,6 GTDi T4
Zdvihový objem [cm3]15951595
Válce/ventily4/44/4
Vrtání [mm]7979
Zdvih [mm]81,481,4
Kompresní poměr10,0:110,0:1
Ventilový rozvodDOHCDOHC
Největší výkon [kW/min-1]110/-132/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]240/-240/1600-5000
Emisní normaEuro 5Euro 5

Jednotka 1,6 GTDi T4 bude k dispozici v kombinaci se samočinnou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou Powershift, nebo s přímo řazeným ústrojím se stejným počtem rychlostí. Pro slabší T3 bude v nabídce pouze manuál. Obě verze jsou vybaveny systémem DRIVe, který se aktivuje tlačítkem. Pro modely s automatem je připravena funkce, která vyhodí právě zařazenou rychlost v okamžiku, kdy řidič uvolní pedál akcelerátoru. Pro varianty s přímo řazenou převodovkou je určen klasický Start/Stop. Motor se tedy vypne, pokud řidič pustí spojku a zařadí neutrál. Jakmile ji znovu sešlápne, agregát automaticky naskočí.

Nové pohonné jednotky se budou montovat do sedanů S60 a kombi V60 počínaje letošním podzimem.

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
Avatar - Ozzman
27. 11. 2021 22:12
Re: Důvod koupě benzínu
Jojo... měl si tenkrát pravdu ;) :D
Avatar - iudex
2. 9. 2010 12:15
Re: "Volvo GTDI" = Ford EcoBoost
To je známa vec a nik to ani nespochybňuje.
1. 9. 2010 16:00
"Volvo GTDI" = Ford EcoBoost
Vsechny "Volvo GTDI" (T 1.6/2.0) jsou ve skutecnosti motory I4 Ford EcoBoost, tyto motory jsou vyvinute Fordem v UK a ve Spojenych statech (US). 1.6. 2008... [odkaz]
1. 9. 2010 15:49
Re: 1,6T v Mondeu
Vsechny Ford EcoBoost I4 pouzivaji nejnovejsi generaci Fordova Ti-VCT (Twin Independent Variable Camshaft Timing, u Volva tomu rikaji "twin VVT").

"Volvo GTDi" jsou ve skutecnosti motory I4 Ford EcoBoost!
1. 9. 2010 15:30
Re: Čínska spolupráca?
Prodejni podminky urcoval a urcuje jen Ford. Ford dodnes dodava napriklad motory i treba pro Land Rovery atd..

Dokonce se proslycha, ze 2.0 Ford EcoBoost (u Volva mu rikaji "GTDI") bude v Land Rover Evoque... ;-)

Stejny motor Ford EcoBoost I4 jako ma Ford v 2011 Exploreru... ;-)