Motory T3 a T4 pro Volvo S60 a V60: Technická data
Oba motory mají objem 1,6 litru a nesou označení GTDi. To by možná svádělo domnívat se, že jde o turbodiesely, ale není tomu tak. Obě pohonné jednotky spalují benzin a v blízké budoucnosti se dočkají i bioethanolu E85. Použití přímého vstřiku se údajně odrazí v nižší spotřebě, automobilka ale zatím oficiální údaje neuvádí.
Motor 1,6 GTDi T3 poskytuje 110 kW (150 k), silnější T4 nabízí 132 kW (180 k) a 240 Nm v širokém rozmezí otáček 1600-5000 min-1. U T4 je k dispozici také funkce overboost, která krátkodobě zvýší jeho hodnotu až na 270 Nm. Řidič, jehož vůz bude mít pod kapotou stopadesátikoňovou jednotku T3, bude mít k dispozici standardních 240 Nm točivého momentu.
Celohliníkové agregáty kompaktní stavby mají plastové sací potrubí, které snižuje jejich hmotnost. Každý vstřikovač je umístěn centrálně nad pístem vedle zapalovací svíčky a má šest otvorů. Při studených startech je palivo vstříknuto do středu spalovací komory pod tlakem 100 barů a je okamžitě zapáleno. Na stěnách komory pak nezůstává skoro žádné, což znamená jeho úsporu a radikální snížení množství částic sazí ve srovnání se vstřikovači umístěnými na bocích.
Rovněž katalyzátor výfukových plynů se zahřívá rychleji, také turbodmychadlo se spouští dříve a nastupuje již od nízkých otáček. Turboefekt je tak minimalizován. Vstřikovací systém vyvinula švédská automobilka ve spolupráci s Boschem. Motory GTDi rovněž používají variabilní časování ventilů pro oba vačkové hřídele, mají tedy rozvod DOHC.
Motory Volvo T3 a T4 – technické údaje | ||
Motor | 1,6 GTDi T3 | 1,6 GTDi T4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1595 | 1595 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Vrtání [mm] | 79 | 79 |
Zdvih [mm] | 81,4 | 81,4 |
Kompresní poměr | 10,0:1 | 10,0:1 |
Ventilový rozvod | DOHC | DOHC |
Největší výkon [kW/min-1] | 110/- | 132/5500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 240/- | 240/1600-5000 |
Emisní norma | Euro 5 | Euro 5 |
Jednotka 1,6 GTDi T4 bude k dispozici v kombinaci se samočinnou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou Powershift, nebo s přímo řazeným ústrojím se stejným počtem rychlostí. Pro slabší T3 bude v nabídce pouze manuál. Obě verze jsou vybaveny systémem DRIVe, který se aktivuje tlačítkem. Pro modely s automatem je připravena funkce, která vyhodí právě zařazenou rychlost v okamžiku, kdy řidič uvolní pedál akcelerátoru. Pro varianty s přímo řazenou převodovkou je určen klasický Start/Stop. Motor se tedy vypne, pokud řidič pustí spojku a zařadí neutrál. Jakmile ji znovu sešlápne, agregát automaticky naskočí.
Nové pohonné jednotky se budou montovat do sedanů S60 a kombi V60 počínaje letošním podzimem.