Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest Indian Chieftain PowerPlus Limited – Začátek nové, vodní éry

Přístrojový štít se změnil nepatrně, protože základní rozvržení se dvěma ručičkovými ukazateli po stranách a 7" barevným displejem uprostřed zůstalo. Indian tím propojuje klasické ukazatele s moderními technologiemi.
Indian Chieftain PowerPlus Limited
Indian Chieftain PowerPlus Limited
Indian Chieftain PowerPlus Limited
34 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (2)

Velký silniční koráb Indian Chieftain dostal pro letošní sezonu nový dvouválec chlazený kapalinou. Stylový bagger s dovětkem PowerPlus je výrazně silnější a zprostředkovává intenzivnější zážitky.

Tradiční americký výrobce motocyklů musel zareagovat na zpřísňující se emisní limity a do vrcholné řady svých motocyklů zabudoval nové dvouválce s kapalinovým chlazením. Přestože ale loni deklaroval, že klasické „vzducháče“ z nabídky stáhne, pro zastánce této techniky máme dobrou zprávu. Chieftain s dvouválcem Thunderstroke 116 (objem 1890 cm³ a točivý moment 171 Nm) ještě v nabídce zůstal. Jenže novinka s označením PowerPlus je silnější, takže jsme byli zvědavi, jak si s velkým strojem poradí a jak se k němu bude hodit.

Širší uplatnění

Začneme tedy vidlicovým dvouválcem PowerPlus 112. Z pohledu designu mu chybí atraktivita vzduchového dvouválce s frézovaným žebrováním. Ani zástavba chladiče do jakéhosi plastového boxu není až tak propracovaná. Na druhou stranu je v něm schovaný, a navíc ho překrývají chromované trubky padáků. Že má indian nějaký chladič kapaliny, vlastně ani není poznat.

Nový agregát s úhlem sevření válců 60°, čtyřventilovou technikou a zdvihovým objemem 1834 cm³ byl roky intenzivně vyvíjen prostřednictvím závodního programu Indian Motorcycle Racing. Indian u něj uvádí výkon 126 koní, tedy v přepočtu asi 92,6 kW. Vrchol přichází zhruba kolem 6300 otáček, což je o 1800 více než u předchozího vzduchem chlazeného dvouválce. Někde kolem 4800 min-1, kdy kulminuje výkon vzducháče, má vodník zhruba o 20 koní víc a roztočí se až na sedm tisíc. Možná ještě důležitější je nárůst točivého momentu na 181,4 Nm, který je dostupný při 3800 min-1. Výsledkem je mnohem širší pásmo otáček, v nichž motor brutálně zabírá. Síly má na rozdávání téměř od volnoběhu. Stačí pootočit plynovou rukojetí, a 382 kg těžký stroj vystřelí neohroženě vpřed. Novinkou přitom je, že mu jen tak nedojde dech. Masivní reakce a zrychlení přicházejí i v tempu přes 5000 min-1, takže například na trojku se můžete ploužit městem nebo si to svištět 130 km/h po dálnici. Přitom motor v celém rozsahu běží hladce a je krásně kultivovaný – pro dlouhé cestování ideální společník a podle nás jeden z nejlepších agregátů podobného ražení. Líbí se nám i hutný zvukový doprovod z dvojice výfukových koncovek.

Zátah motoru i reakci na plyn může jezdec ovlivnit zvolením jednoho ze tří jízdních režimů – Rain, Standard, Sport.

Více sportu

Síle motoru odpovídají i jízdní vlastnosti. Robustní litinový rám je pevný, což spolu s dlouhým rozvorem přispívá k vytříbené jízdní stabilitě, zejména v přímém směru. Díky nízkému těžišti ale dokáže být dostatečně hbitý a agilní v zatáčkách. Do náklonů (vůle až 31°) padá ochotně a přirozeně.

K dynamice motoru sedí i nové brzdy. Čtyřpístkové radiální třmeny Brembo se vpředu zakusují do dvojice 320mm kotoučů a rozjetý stroj dokážou bezpečně zpomalit. Přitom jejich výkon nijak neuvadá. A celkem spokojeni jsme i s komfortem odpružení, i když zadní centrální tlumič Fox s hydraulickým nastavením předpětí a zdvihem 114 mm by mohl být o něco komfortnější. Tento systém převzatý z platformy Challenger zajišťuje sportovnější a tužší odezvu, která poskytuje lepší kontrolu a stabilitu v zatáčkách, ale stroj tím přichází o svou plavnost. I přes široké a pohodlné sedlo se tak tělo na větších nerovnostech natřásá. Přední obrácená vidlice se zdvihy 130 mm je naladěna komfortněji.

Tradiční jízdní posez s nízkým sedlem 672 mm nad zemí, nohama a rukama nataženýma dopředu je i pro jezdce s výškou 174 cm přirozený a pohodlný. Velká kapotáž uchycená k vidlicím zajišťuje spolu s elektricky nastavitelným plexištítem (rozsah 100 mm) potřebnou ochranu před nepříznivým počasím.

Výbava s dobou

Přístrojový panel je upravený jen lehce a ponechal si předchozí architekturu s ručičkovým rychloměrem a otáčkoměrem po stranách a 7" dotykovým displejem systému Ride Command uprostřed. Na obrazovce se ukazují ostatní jízdní údaje, navigace, volí se na ní jízdní módy, nastavuje celý motocykl, ladí rádio a lze připojit i mobilní telefon. Proti obřím obrazovkám konkurentů působí zastarale, ale ponechal si svůj charakter. Standardní reproduktory s výkonem 50 W jsou ale jen taková chrastítka, indian by si určitě zasloužil lepší. Chromované ovladače na rukojetích se moc nezměnily, vpravo jen přibylo tlačítko na oživení stroje. A jednu příjemnou novinku jsme objevili vpravo zezadu kapotáže, kde je tlačítko k odemknutí víka nádrže. Samozřejmostí je bohatá výbava zahrnující nejen tempomat, ale nově i náklonová čidla napojená na ABS a kontrolu trakce, hlídání mrtvého úhlu nebo sledování vozů před a za strojem s upozorněním, že se nebezpečně blíží (u zadních světel je nyní krabička s radarem).

Přestože si chieftain ponechal tradiční elegantní siluetu s dvojicí aerodynamických kufrů na zádi (mají objem 68 litrů), působí agresivnějším dojmem. Jde o detaily, jako jsou například menší mezery kolem motoru, uhlazení bočních panelů, prohnutá spodní linie nádrže, úspornější přední blatník nebo mohutnější přední kapotáž s novým diodovým světlem.

Nový Indian Chieftain PowerPlus se povedl, protože spojuje styl ikonického amerického baggeru s moderními technologiemi a sportovními prvky.

Plusy

  • Hezká linie klasických baggerů
  • Silný pružný motor
  • Bohatá výbava moderních prvků
  • Uvolněný posez
  • Stabilní jízdní vlastnosti

Minusy

  • Nižší komfort zadního odpružení
  • Menší kvalita reproduktorů
Technické údaje Indian Chieftain PowerPlus Limited
Motorčtyřtaktní vidlicový dvouválec DOHC
Chlazeníkapalinou
Zdvihový objem (cm³)1834
Vrtání a zdvih (mm)110 x 96,5
Kompresní poměr11,4:1
Výkon (kW)92,6
Točivý moment (Nm/min-1)181,4/3800
Převodovkamanuální, 6°
Stálý převodřemen
Spojkamokrá vícelamelová
Startováníelektrické
Brzda předníčtyřpístková, dva kotouče 320 mm
Brzda zadníkotoučová 298 mm
Pneumatiky P a Z130/60 R19 a 180/60 R16
Délka x šířka (mm)2503 x 1066
Rozvor (mm)1668
Výška sedla (mm)672
Pohotovostní hmotnost (kg)382
Objem nádrže (l)22,7
Základní cena874 900 Kč

Zdroj: Svět motorů

 

 

Vstoupit do diskuze (2)