Mototest Indian Scout 101: V sedle s divokým Apačem
Indian letos představil zcela novou řadu svého ikonického modelu Scout. Ta přináší kombinaci typického amerického designu, vyvážený mix výkonu a ovladatelnosti a moderní technologie.
Řada cruiserů Scout patří dlouhá léta k základním kamenům nabídky amerického výrobce motocyklů Indian. Nyní k nám dorazila nová generace, která rozvíjí geny původního modelu z dvacátých let minulého století. Samozřejmě že už jde o zcela jiný, moderní stroj, který uspokojí všechny potřeby současných jezdců. I proto Scout přichází dokonce v pěti provedeních – Bobber, Sport, Classic, Super a 101. Každé z nich má specifický vzhled, výbavu, ale také různý výkon. Navíc si zákazníci mohou vybrat i z několika úrovní komfortních prvků a širokého spektra příslušenství.
Výrazný posun
Všechny nové scouty mají jednu věc společnou: přepracovaný rám. Předchozí hliníkové odlitky nahradily konvenční ocelové trubky, které se více hodí k rustikálnímu vzhledu stroje. A také se potom lépe upravuje.
Další novinku představuje přepracovaný kapalinou chlazený vidlicový dvouválec SpeedPlus s úhlem sevření válců 60 stupňů. Jedná se o krásný kus oceli s řadou hezkých detailů, který dotváří celkové charisma stroje. Je zajímavé, že z pravé strany je zdobnější, a esteticky k němu ladí i zkroucené svody výfuku, které končí jednou mohutnou koncovkou. Předchozí dvě roury vypadaly odhodlaněji, ale kvůli nejnovější emisní normě Euro 5+ se musíme spokojit jen s jednou. Dvouválec a také kompaktnější chladič krásně zapadají do nízké siluety stroje s malou kapkovitou nádrží. Nyní se vraťme k levé straně motoru, která se musí obejít bez červených nápisů. Nahoře mezi válci je prvek, kterým scout definitivně přešel do moderní doby – tlačítko k oživení stroje. Takže už žádný zámek, ale jen klíček v kapse. Bezklíčové zapalování mohou mít všechny verze scoutu, u testovaného provedení 101 je ve standardu.
Sportovní vrchol
A tady se dostáváme ke specifikům sportovní „stojedničky“. Ta svým označením odkazuje na legendárního předchůdce z roku 1928, který se proslavil jako jedna z nejovladatelnějších motorek své doby. Takže dostala maximální výbavu zahrnující také hezký kulatý digitální přístroj s vestavěnou navigací, ale i další zajímavosti. Speciální design mají kola – přední 19“ je výrazně větší – a jedinečné je i prošívané sedlo ve stylu gunfighter. Stylové jsou také leskle černé 150mm představce s frézovanými prvky, frézované můstky vidlic a zrcátka na konci řídítek. S malou kapotáží, krátkým zadním blatníkem, registrační značkou zleva a kulatou dvojicí zadních světel jde o pohledný a osobitý stroj.
Dalším specifikem 101 je podvozek. Vpředu nemá klasické teleskopy, ale obrácené vidle s průměrem 43 milimetrů, které jsou navíc plně nastavitelné, stejně jako zadní tlumiče s oddělenými nádobkami. A možná nejdůležitější věcí jsou brzdy. Všechny ostatní modely si musejí vpředu vystačit s jedním 298mm kotoučem a jen dvoupístkovým třmenem. Sportovně střižená verze 101 má vpředu kotouče dva s průměrem 320 mm, do kterých se zakusují radiální čtyřpístkové třmeny Brembo. A jsou potřeba, protože musí krotit slušný výkon.
Posílené srdce
Inovovaný vidlicový dvouválec povyrostl a místo původních 1133 cm³ má nyní objem 1250 cm³. Zdvih 73,6 mm zůstal zachován, ale vrtání se zvětšilo z 99 na 104 mm, takže se ještě více umocnil jeho podčtverečný charakter. Největší výkon základních verzí vzrostl o devět na 79 kW a k dispozici je již při 7250 min-1 – dříve to bylo až v osmi tisících. A verze 101 je na tom ještě lépe, protože jezdci dopřává dokonce 82 kW. Pořádně stoupl i točivý moment. Nyní disponuje 108 Nm dostupnými při 6300 min-1 – ten má „stojednička“ stejný.
Nízké sedlo, stupačky hodně vpředu a široká řídítka zajišťují typický chuligánský posez, který vám jiné než americké cruisery nedopřejí. Také syrový zvuk dvouválce má své kouzlo. Pod plynem válce bijí jako dvě kladiva a zrychlování doprovázejí adekvátní vibrace, takže cítíte, jak mechanika pracuje. Návykový je zátah z nízkých otáček. Indian disponuje bizoní silou prakticky od volnoběhu. V poklidu si brouzdáme krajinou, otočíme rukojetí plynu, a scout nás okamžitě zatlačí do sedla. Pořádný rachot přichází po 5000 min-1, kdy máme co dělat, abychom se udrželi řídítek. Ten pocit okamžité síly je návykový. Nízká stavba, velké přední kolo i akorát široký zadní plášť se starají o to, že se celkem hbitě vrhá do zatáček. Úhel náklonu limitují jen hlásiče na stupačkách, kterými po důkladnějším seznámení se strojem celkem pravidelně brousíme o asfalt. Sportovní geny verze 101 se prostě nezapřou. Pro dokonalý zážitek si můžete zvolit jeden ze tří jízdních režimů nebo si vypnout kontrolu trakce. Na dynamičtější notu je nastaveno i odpružení. Podvozek zajišťuje stabilitu v rychlých zatáčkách i v přímém směru. Na hezké vozovce se komfortně pohupuje, ale hrboly jezdec pocítí. Zejména zadní tlumič se zdvihem 76 mm nemá takový rozsah propružení, aby byl více pohodlný.
Nová generace Indian Scout má rozhodně své kouzlo. Tradiční cruiser navazuje na své předchůdce a působí chlapácky. Zaujmou jeho tvary, propracované detaily, kvalita zpracování i moderní prvky výbavy.
Technické údaje Indian Scout 101 | |
Motor | čtyřtaktní vidlicový dvouválec DOHC Chlazení kapalinou |
Zdvihový objem (cm³) | 1250 |
Vrtání a zdvih (mm) | 104 x 73,6 |
Kompresní poměr | 12,5:1 |
Výkon (kW/min-1) | 82/7250 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 109/6300 |
Převodovka | manuální, 6° |
Stálý převod | řemen |
Spojka | mokrá vícelamelová |
Startování | elektrické |
Brzda přední | čtyřpístková, dva kotouče 320 mm |
Brzda zadní kotoučová 298 mm | kotoučová 298 mm |
Pneumatiky P a Z | 130/60 R19 a 150/80 R16 |
Rozvor (mm) | 1562 |
Výška sedla (mm) | 680 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 249 |
Objem nádrže (l) | 13 |
Základní cena | 509 900 Kč |
KONKURENTI | |
BMW R 12 nineT/80 kW | 429 000 Kč |
Harley-Davidson Low Rider S/78 kW | 600 760 Kč |
Triumph Bonneville Speedmaster/57,5 kW | 379 000 Kč |